Gå til innhold

787 skal bli en behagelig opplevelse


Fredrik Helland

Anbefalte innlegg

Det er kun skvip i artikkelen på N24.

 

Ved lavere lufttrykk vil du ha mindre oksygen i luften, ikke mer. Trolig feil skrevet av Marthe artikkelforfatterinne.

 

Ellers står det at et system ombord etterlikner soloppgang og solnedgang på destinasjonen. -Men hvordan dette kan hjelpe på jetlag vet ikke jeg helt; det tar cirka en dag pr timesforskjell å vende seg til tidssonen på destinasjonen. I alle fall retning USA -> Norge.

 

Men det er vel individuelt. Anyways; de kunne like gjerne hatt reklame for Wella, Dell eller flightsim.no på den siden der i stedet for en artikkel fylt til randen av idioti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan hende hun mente lavere høyde da, altså vanlig er vel å ha lufttrykk tilsvarende rundt 6-8000 fot om jeg ikke tar helt feil? At de skal da ha lavere tall der, men det vil jo selvfølgelig si at de skal ha høyere lufttrykk.

Men de reporterne har vel neppe studert fysikk, så om man sier lufttrykk eller lufttetthet eller temperatur så er har det vel samme betydning for dem ""

 

Neida, men slike ting har jo blitt tatt feil av før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette er vel den samme gamle historien, er det ikke? Hver gang det kommer en ny flytype, og spesielt en av litt størrelse, så snakkes det i det vide og det brede om hvor fantastisk komfortabelt det kommer til å bli ombord. Vi får se flotte modeller av on-board bar, svømmebasseng, spisesal og-gud-vet-hva. Samt alle mulige fantastiske fasiliteter som skal gjøre det mye behageligere for passasjerene.

 

Dette begynte de vel egentlig med da Boeing 707 kom ut på 50-tallet, og fortsatte da 747 kom på 60-tallet. Og Airbus og de andre gjør akkurat det samme.

 

MEN, når alt kommer til alt, så er det sjelden lønnsomt å fly rundt på store tomme arealer eller unødvendig tungt utstyr for å øke komforten. Og dermed blir resultatet det samme hver gang når flyene faktisk kommer i tjeneste: Tette bussrekker med seter, minimal plass for knærne, dårlig ventilasjon og minimalt med fasiliteter. For det er setene man selger billetter på, og ikke klimaanlegg eller bar. "" Så dermed blir det om å gjøre å presse flest mulig betalende passasjerer inn i flyet.

 

Det eneste som forundrer meg er at flyprodusentene fortsatt tror at folk lar seg lure. ""

 

Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hvorfor N24 publiserer en artikkel som bare kan betraktes som ren reklame.

Øyvind, hvor mange artikler har du lest de siste par årene om opplevelsen vi får ta del i når A380'en flyr?

Det samme kan forsåvidt gjelde for A380. Et sted går grensen mellom nyhet og svada, og både denne artikkelen og omtale Airbus sin urealistiske kabin-mockup, burde vært merket som annonser. Dessverre ser man ofte at den lettere delen av pressen har "forbrukerstoff" som bærer preg av å være kjøpt og betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Ellers står det at et system ombord etterlikner soloppgang og solnedgang på destinasjonen. -Men hvordan dette kan hjelpe på jetlag vet ikke jeg helt; det tar cirka en dag pr timesforskjell å vende seg til tidssonen på destinasjonen. I alle fall retning USA -> Norge.

 

Hehe.. jeg tok den tiden me glans. men jeg va døgn vil da. men det var vel ikke det dere vil lese. er litt skeptisk på den der solnedgangen, men venter i spenning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2/3-3/4 av alle flyselskap som vil operere med 787 vil ha 9 i bredden i eco. Mao, setemessig, i bredden, vil ikke plassen være noe bedre enn på feks 747 (men vil være bedre enn på 777 med 10 i bredden.)

MEN, følgende vil ingen andre maskiner som er under utvikling, selv IKKE A350XWB kunne oppfylle:

- større vinduer enn noen annen flytype

- høyere kabintrykk under hele flighten

- høyere luftfuktighet i kabinlufta under hele flighten

og jeg vil tippe at en del støy blir borte som følge av at kabinlufta ikke lenger hentes fra motorene

Ellers, hvordan kabinen innredes er helt opp til flyselskapene.

 

Sånn sett ligger 787 langt foran alt annet som flyr i dag, og som vil fly i de neste ti årene. For å oppfylle punktene jeg lister opp over er komposittmaterialer den eneste muligeten, AlLi har ikke mye å stille opp med der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig solopp-/nedgang har vel Airbus utstyrt noen fly med også?

Er vel ikke tvil om at 787 vil bli et mye større fremskritt enn 380.

Den har så mye bra at Boeing slipper å fremstille med barer og svømmebaseng. "" 707 og 747 hadde vel sofa og bar i begynnelsen, iallfall oppe i 747, men tok for mye plass. Tviler på at 380 får det i begynnelsen hos flyselskaper.

 

Ble veldig imponert over den utstilte kabinen på Everett. Store vinduer gjorde den veldig luftig og bagasjehyllene var mye større enn på A340 som vi fløy bort med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunstig solopp-/nedgang har vel Airbus utstyrt noen fly med også?

I EK sine A345 har de lagt in led i taket som simulerer dette.

 

Er vel ikke tvil om at 787 vil bli et mye større fremskritt enn 380.

Veldig sant.

 

Den har så mye bra at Boeing slipper å fremstille med barer og svømmebaseng. "" 707 og 747 hadde vel sofa og bar i begynnelsen, iallfall oppe i 747, men tok for mye plass.

Tviler på at 380 får det i begynnelsen hos flyselskaper.

Var ikke det at det tok for mye plass, plassen det opptok førte ikke til økte inntekter. Husk, 747 opererte lenge med ni seter i bredden, men det tok fort slutt da oljeprisene føk i været.

Joda, vi vil nok se barer på A380, Virgin Atlantic har dette allerede på sine 744 og A346, og QR får dette på sine A346IGW. Men, så lukseriøse kabiner som Airbus først foreslo vil vi neppe se. Det A380 fører med seg er noe bedre plass for eco-pax (på nedre dekk,) ved at setene her vil være litt bredere enn hva som er tilfelle med 747 eller 777 med ti i bredden.

 

Store vinduer gjorde den veldig luftig og bagasjehyllene var mye større enn på A340 som vi fløy bort med.

Vinduene blir STORE ja i forhold til hva noen annen maskin har. Og ja, bagasjehyllene blir svært store, og da mener jeg svært store ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...