Gå til innhold

Tørr nesten ikke fly på vatsim...


Stian Haukland

Anbefalte innlegg

Du trenger kun å rapportere det du gjør dersom du har mistanke om at det er annen trafikk i området. Og siden det er en felles frekvens, begynn meldingen med hvem du sender til, et par eksempler:

 

ENGM traffic, ABC123 taxing to rwy 19L for SOTIR4C departure

ENGM traffic, ABC321 taking off rwy 19L

ENGM traffic, ABC123 10 miles northeast for ILS 19L

ENGM traffic, CDF213 on FL240 over TOR

 

Rett å slett bare la andre vite hvor du er nå og hvor du har tenkt å gå. Jo mer trafikk, jo hyppigere bør du rapportere posisjonen din. Alle pilotene har plikt til å koordinere trafikken seg i mellom, generelt sett har fly som lander right-of-way over annen trafikk, og om flere fly er på vei til å lande på samme flyplass er det flyet med lavest høyde som har førsteretten. Men ikke utnytt dette til å presse deg foran andre eller noe, og bruk sunn fornuft. Kommuniser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner deg veldig godt jeg Stian. Første gang jeg skulle snakke med ATC var jeg iallefall nærvøs ""

 

Heldigvis var det en tolmodig en jeg snakka med som hadde tid til å forklare meg hva jeg skulle gjøre og hvordan.

 

Så jeg vil anbefale deg å logge på en flyplass med ATC hvor det ikke er så mye trafikk, så vi kan forklare og hjelpe "" Også, skriv 'newbie' eller 'new' i remarks så får du bra med hjelp.

 

Lykke til!

 

Edit: og en liten ting til.. Ta deg tid til å sette deg inn i hvordan ting gjøres. De som gjør ting på sin egen måte og ikke hører på instruksjoner, råd og tips, er som regel de som gir opp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen online ATC

 

UNICOM 122.800

Set squawk 2200

 

Online ATC.. Ta kontakt kun når du er innenfor sektoren hans... F.eks sitter du i Bodø og Oslo Center er online, så trenger du ikke å ta kontakt før du har passert i allefall Trondheim.. Du får normalt også beskjed fra ATC når du må kontakte

 

Eks.

"Contact me on 125.050 "

 

Ellers er det bare å file flight plan enten VFR eller IRF

 

Skal du bare fly litt i området så skriver du i remarks

 

" Local flight VFR eller IFR "

 

Husk å sette "newbie" i remarks, da ser ATC at du er nybegynner.

 

Ellers velkommen til VATSIM

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du ikke ha prøvd å fly online. For har du prøvd det vil du aldri fly offline med mindre du må igjen. Ja, det er litt å sette seg inn i, men det er virkelig verdt det. Husk på at piloter i virkeligheten går gjennom tusenvis av sider med teori og lang tid med trening, da er det jo nesten naturlig at om man vil simulere dette må man sette seg litt inn i ting.

 

Newbie i kommentarfeltet på en flygeplan gjør magi! ATC snakker senere, tolerer feil og er enda mer hjelpsom om dem har tid (er derfor du ikke bør logge på når det er for mye trafikk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kom ikke lengre en til fly plannleggeren

Er redd for å gjøre feil og drite meg ut, for å si det rett ut.

 

Ja, vi har alle vært der, og det er kjempeskummelt! Men om du har gjort gode forberedelser og lest litt på forhånd så du vet sånn ca hva det går i og hva du kan forvente deg så trenger du ikke å være redd for å drite deg ut. Store feil blir korrigert av ATC, ingen fare skjedd, mindre feil kan bli korrigert eller ikke, fortsatt ingen fare skjedd. Vi har alle vært der, nervøse og redde for å tabbe oss ut, så om du skriver newbie i kommentarfeltet i flygeplanen vet ATC hvordan du har det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da har jeg tatt steget. Tok min første flygning på vatsim i dag fra Flesland til Torp.

 

Dette var jo egentlig ikke så skummelt, men vannvittig kult.

Gjorde selfølgelig en del feil, men takket være en tolmodig Tom Meier( tror jeg det var) gikk det særdeles bra og feilene ble straks korrigert uten noen sure miner.

Syns dette var helt rått og vil anbefale alle dere som er den den situasjonen jeg var om å bare prøve!

Bare gjør sånn som meg, ta en flygning når det ikke er så mange andre oppe å flyr så går det veldig greit. Er seff ikke noe ekspert, etter bare en flygning, kommer nok til å feile mange flere ganger så jeg fortsetter nok når det er lite trafikk, men øvelse gjør mester. Så håper dere andre også tar steget.

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott å høre at det gikk bra!

 

For dere som fortsatt nøler litt, så kommer det til å bli arrangert treningskveld for piloter i Sverige 17. august (på torsdag). Da er det ekstra folk som er til stede for å hjelpe dere, alle feil tillates og alle spørsmål er lovlig, og alle rundt deg er i samme situasjon. Som dere kanskje (ikke) vet så er VATSIM organsisjasjonen delt inn i divisjoner og regioner. Vi tilhører Europa-regionen og den skandinaviske divisjonen, altså samme som Sverige, så alle piloter fra Norge kan selvsagt delta.

 

Mer informasjon kommer nok på forumet til VACCSCA

 

EDIT: Glemte jo å si at flyturen går mellom ESGG (Landvetter) og ESMS (Sturup).

Anbefaler at dere forbereder dere litt ved å lese gjennom litt informasjon på forhånd, printer ut kartene og studerer disse. Selv om vi har flere hjelpere som er til stede for å svare dere har de ikke kapasitet til å veilede alle pilotene trinn for trinn fra A til Å. Men ikke vær redd for å spørre om hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...