Gjest Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=123466 Rart hva folk finner på, det var en lignende episode i USA for noen måneder siden, da i narkorus. Veldig populært å angripe interiøret nå for tiden. Tror skjenking kommer til å bli mer og mer begrenset om bord i fly, I Desember 2005 med LH fikk vi ikke engang øl til filmen, alkohol kun før og til middagen/kaffen, så noen selskap har allerede strammet kraftig inn tror jeg. Men sist jeg fløy, med Singapore AL nå i April og Juni, var det ubegrenset med servering, litt for mye faktisk... Uansett er jeg fortsatt av den oppfatning at det som drikkes før avgang er hovedproblemet, stopp fylla i gaten! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Enkelte burde vell faktisk fortsette å drikke til de kommer heim, så kan de få delirumet hjemme i stedet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Oddvar Johan Martinsen Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Hmmmmm Hvordan er det egentlig mulig og knuse ett vindu på en flymaskin da? Er ikke de rimelig solide? Oddvar VNAS325 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Ja, totalby hele rusmiddeltilbudet ombord på flymaskinene! Dette er heldigvis godt gjennomført ift. det å misbruke Nikotin om bord. Men når en ser hva fyll og enkelte enkle sjeler er i stand til å stelle i stand av kvalme, trøbbel, faenskap som i verste fall truer flysikkerheten, bare for de skal få lov å fortsette å drekke de småflaskene med sprit og tull ombord (på firmaets regnig nok også for endel av disse), syns jeg et totalforbud også her er på sin plass. Her mener jeg det handler om en totalvurdering ut fra hva man har nå gjennom flere år erfart, både på det nasjonale plan, men også og internasjonalt. At alt som har skjedd tidligere i denne sammenhengen sannsynligvis vil komme til å gjøre det igjen dessverre, hvis ikke noe gjøres nå. Bakkepersonale, politiet, lufthavnsikkerhetstjenesten, kabinpersonale og personene fremme i cockpit, er evt. de som fortsatt må leve med disse ubehagelige-, truende- og for flysikkerheten noen ganger alvorlige situasjonene, hvis ikke noen fornuftige blandt myndighetene nå setter foten ned å sier dette er ikke lengre er akseptabelt og forenlig med hvordan moderne sikker luftfart for massene skal drives! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai Dreyer Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 han burde ha fått bot på mange dollar når mannen klarer knuse en rute, så er han vel i stand før å knuse den andre også, forde om det er ett sinnsykt trykk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Alle selskap har totalforbud mot å drikke medbragt, så de har egentlig bra forutsettninger for å unngå at folk renner fulle ombord. Men de jeg har sett på langturer som er drita har vært fulle allerede før de kom ombord, så å stoppe dem i gaten er verdt et forsøk. Tror jeg har nevnt dette før, men iallfall skulle jeg med Thai fra CPH til Bangkok, en eldre svenske satt og drakk rett fra en helflaske mens vi ventet på boarding. De første 3-4 timene av flyturen måtte besettningen låse ham ut fra lavatory 2-3 ganger og han klarte ikke å sitte i mange minutter før han måtte opp å spy igjen, og igjen osv. Hadde ikke vært noe problem å stoppe ham før boarding, men neida... I Manila har jeg sett folk bli tatt tilside ved mistanke om for mye drikke, de lar dem sitte der og ser dem an til gaten stenges, da kan de enkelt avsløre om de er på stigende kurve og evnt nekte dem boarding. Så på "Flyplassen" at de gjorde det på Heathrow også. Det virker, og så er det opp til besetningen å passe på at ingen får for mye ombord. Da tror jeg problemet er løst, man kan behandle årsaken istedet for symptomene. Med fare for å gjenta meg selv: Crew har erfaring med slikt, de klarer lett å passe på at ingen renner fulle ombord men de har ingen kontroll med hva som skjer før boarding. Som nevnt er dette også et SIKKERHETSPROBLEM, og sikkerheten er en smule latterlig på europeiske flyplasser i forhold til Asia. Selvopplevd skrekkeksempel: En dame reiste fra Hannover til Scipol og videre til Hong Kong med en HAMMER i håndbagasjen! Skal love at det ble fort stopp i Hong Kong, bare flaks hun ikke fikk bruk for den under turen. Regner med at hun hadde den med for å knuse vinduet i noe hun ville regnet som nødstilfelle, hadde det bare vært LITT turbulens på den turen hadde ikke jeg levd for å fortelle om det iallfall =) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl Haugland Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Om hammerdamen hadde knust vinduet, så hadde ikke flyet styrtet! Om hun hadde slått ut alle personer ombord med hammeren hadde situasjonen vært annerledes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Lavoll Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 Vi hadden en passasjer som gikk til toalettet for aa roeyke tre ganger under samme turen. De foerste to gangene var det en passasjer som luktet det. Tredje gangen ble han tatt av en av flyvertinnene. Hun ga beskjed til oss og vi hadde politiet der da vi parkerte i Chicago. Denne personen var ruset paa narkotika. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 20. juli 2006 Del Skrevet 20. juli 2006 At folk er i narko- eller pillerus er nok vanligere enn mange tror, og de kan være (minst) like utilregnlige som de som er snydens er. Det var godt det gikk bra for dere og han fyren på toalettet ikke fikk truet sikkerheten mer enn at dere kom dere velberget ned Kjell. Vil tro at det pga. kabinstørrelsen vil være litt mer uheldig i en CRJ enn "en stor" flymaskin skulle evt. fysisk klammeri med en ruset passasjer oppstå. Færre folk til å hjelpe til å holde personen fysisk nede er det, men selvfølgelig samtidig også mindre sjanse for at det kommer tullebukker med da, når flyet ikke har plass til så mange. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Vel jeg tror det å nekte alkoholservering på fly er litt overdrevet. Men å innføre en klausul der en har begrensning på mengde som serveres er kanskje mer effektivt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Ja dette med alkoholservering i fly, er jo et blandet spørsmål. Teoretisk sett hadde det jo vært det greieste, å slippe alt som hadde med alkohol å gjøre ombord. Men man skal også huske på, at for de fleste selskaper - er dette også en sårt tiltrengt inntektskilde. Spesiellt for lavpris- og charterselskaper (som jeg selv har jobbet i). Har heldigvis blitt spart for de helt verste episodene i kabinen, men vi har hatt flere passasjerer som har drukket x antall kvantum FØR de går ombord - og dette kan desverre være svært vanskelig å oppdage før det er for sent. Selvsagt blir de da nektet alkoholservering ombord, men det kan allerede være "for sent" for mange - før de enten blir dårlige, aggressive, eller en trussel ombord. Noen blir stoppet i gaten, mens mange er flinke til å "skjerpe seg" akkurat i det de skal gjennom gate - og i begynnelsen av flighten. Mange gjør jo også dette, nettopp for å drikke seg til "mot" - dette er fast medisin for mange som har flyskrekk o.l. Da er det verre med min nåværende arbeidsplass (på cruiseferge), både tidligere i Color Line og her på DFDS - er det personer som nærmest "lever" for å handle (og konsumere) mest mulig ombord. Heldigvis utgjør ikke slike folk det samme trusselbildet, ombord på et skip som et fly. Husker når jeg jobbet i Color Line, at det var folk som bevisst gikk inn for - å bli full på slike gratis "smaksprøver" på taxfree'n, da kan man vel snuse snart på ordet "alkoholiker" eller "soon to be".. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Gulliksen Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Ja, totalby hele rusmiddeltilbudet ombord på flymaskinene! Dette er heldigvis godt gjennomført ift. det å misbruke Nikotin om bord. Hmm .. Detta var sterkt, Hellenes! Så nikotin er et rusmiddel som misbrukes? Det bor vel ikke en liten Høybråten i deg? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Så nikotin er et rusmiddel som misbrukes? Det bor vel ikke en liten Høybråten i deg? Det blir vel et definisjonsspørsmål det der Gulliksen. Et søk på temaet gir noe forskjellig resultater, der noen (dog ikke flertallet) inkluderer Nikotin i definisjonen av et rusmiddel. Å si at røyking er et misbruk av Nikotin er nok noe enklere med det man idag vet om konsekvensene dette for mange av dem som utsetter seg for dette (også andre!) fører til, eller vil komme til å medføre. Men for all del, jeg er ikke bestandig helt uten ruspåvirkning selv jeg på nattestid her inne (ikke Nikotin!)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.