Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte et fly her forledendag!hadde et merkelig callsign:

"Midnight 052"!

Noen som vet hvilket flyselskap/privatpersjon [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] det er? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Har aldri hørt det være brukt før!?!

Gikk henholdsvis fra ENAL - ENGM

------------------

Frederik Knoblauch Urke

http://hjem.sol.no/feku

feku@online.no

Skrevet

Hallo,

Jeg har også hørt kallenavnet 'Midnight'- det viser seg at dette navnet brukes på flere flyvninger til/fra ENGM. Både Sundt Air, Norsk Luftambulanse (a.k.a Luftransport)og tilogmed Guard Air har brukt det på sine flyvninger. Det hender ofte at denne 'Midnight' drar på chater turer langt langt sørover, så la oss konkludere med at 'Midnight' brukes når flyet er på lån [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Ikke vet jeg sikkert.. , men fortsatt god Søndag !

Mvh

Thomas

OSL/ENGM

 

Skrevet

quote:

Frederik Knoblauch skrev:

Hørte et fly her forledendag!hadde et merkelig callsign:

"Midnight 052"!

Noen som vet hvilket flyselskap/privatpersjon [image]
[/image] det er?


"Midnight" er Sundt Air AS (tidl. Nor Aviation AS). Nor Aviation er chartret av bl.a Rikstrygdeverket for å fly ambulansetransport til/fra Oslo, og Norsk Luftambulanse for ambulanseflyginger fra utlandet til Norge.

--Magne

 

Skrevet

Hei!

Da jeg jobbet som Lufthavnbetjent på Kjevik i fjor sommer kom det mange fly med callsign Midnight.

Samtlige av disse ble møtt av en ambulanse. Det er derfor meget sannsynlig å tro at flyene med callsign Midnight blir bestillt av diverse AMK (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) for syketransport.

Ha en god dag?

Eivind

Skrevet

quote:

Frederik Knoblauch skrev:

Takker!

Men er det virkelig nødvendig å ha et eget callsign, "bare" fordi man har en syk passasjer ombord altså? [image]
[/image]


Det har vel noe med prioteringer ved eks.landing å gjøre at det er en viktig syketransport for å få arvorlige syke pasienten fram

til sykehus?(er ikke en syk passasjer viktig)tydelig ikke for alle!!

Som også air force one som forteller om hvem som er ombord iflyet

Arild

Skrevet

Finnes det en database på internet, som innholder liste over callsign, og hvilke flygninger som bruker de respektive callsigns ? har noen en URL ?

MVH

Sveinung Helgeland

Skrevet

quote:

Sveinung H skrev:

Finnes det en database på internet, som innholder liste over callsign, og hvilke flygninger som bruker de respektive callsigns ? har noen en URL ?

MVH

Sveinung Helgeland

Har sett en sak om dette før, med linker til sider på nettet. Ta en kikk i arkivet og se om du finner noe der. Good luck!

Finnes også ICAO-dokumenter m/rettelser som er bibelen om operating agencies og callsigns, sikkert mulig å skaffe via ICAO for en større penge?

Anders

Skrevet

 

Redningstjenestens fly bruker "saver" i sine callsigns. F.eks Saver 43.

Skrevet

quote:

Magnus Øverås skrev:

Flyet til Tony Blair blir kalt "kitty" når Balir ikke er med flyet og "kittyhawk" når han er ombord.

Noen her har sett "Flyplassen" ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] du er ikke den eneste!

Men såvidt jeg vet er vel det et gjenerellt callsign for alle RAF fly? ikke bare tony blair [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Frederik Knoblauch Urke

http://hjem.sol.no/feku"'>http://hjem.sol.no/feku" TARGET=_blank>http://hjem.sol.no/feku

feku@online.no

Skrevet

Heisann!

Kitty eller Kittyhawk er ikke et generelt c/s for alle RAF-fly. Mange bruker f.eks. "Raf-air". Callsignet "Ascot" brukes av "transportavdelingen", f.eks. Hercules.

------------------

Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Skrevet

Callsign.

I Luftforsvaret har alle skvadroner og luftoperative enheter (kan være annet enn fly!)egne callsign.Foreks.får hver flyger tildelt et nummer foreks "Saver31".Denne ordningen finnes i alle Nato Luftforsvar/Navy/Army og Marines.Men det finnes mange kombinasjoner og muligheter som når man skal fly utenlands i formasjon osv.

Som nevnt lengre oppe i forumet kaller vi på 330skvadron oss for Saver,tidligere var callsignet Viking.Dette ønsket vi oss tilbake,men et sivilt selskap har disse rettighetene nå (Premiair),så da får man bruke Saver videre.Ingen kan ha samme callsign,og dette er noe man må søke om,enten men er sivil eller militær operatør.

Callsignet ditt gir deg ingen form for prioritet,som foreks.at Saver gir deg rettigheter fordi du flyr ambulanse eller driver et rednings eller søks oppdrag.Det er av praktiske og andre (taktiske/operative) hensyn at man benytter slike callsign.

hilsen

Hans Petter

------------------

 

Skrevet

quote:

PC Reithe skrev:

Se på dette boy and girls

"'>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html" TARGET=_blank>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html


En mer autorativ kilde er FAAO 7340.1. "Section 4" inneholder telefonikjenningssignaler (bl.a).

http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM"'>http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM" TARGET=_blank>http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM

--Magne

 

Skrevet
Anders Presterud skrev:

Heisann!

Kitty eller Kittyhawk er ikke et generelt c/s for alle RAF-fly. Mange bruker f.eks. "Raf-air". Callsignet "Ascot" brukes av "transportavdelingen", f.eks. Hercules.

Når RAF er på "fotomissions", eller på trening til fotooppdrag, kaller de seg "Kodak", "Fuji", o.l

Ganske morsomt...

 

  • Premium Medlem
Skrevet

For å legge litt til det Hans Petter sier:

C/S generellt sier bare hvem du er, og vi i ATC kan jo alltids lese litt ut av de, eks. militære skvadron callsigns kontra mission callsigns osv.

Har man spesielle behov/oppdrag eks. ambulanse, så står dette vanligvis på FPL, eller flyet gir beskjed om det, og vi spør da om de requester priority. Ber de om det, så får de det så langt det lar seg gjøre.

På GM har vi mye ambulanse tfc. men selskapene som opererer er veldig flinke til å ikke anmode om priority når de ikke trenger det, noe vi er glad for, da det i peak-periods kan medføre delay for mange fly.

Sander Johansen

ATCO

Oslo ATCC

quote:

Hans Petter Stue skrev:

<snip>

Callsignet ditt gir deg ingen form for prioritet,som foreks.at Saver gir deg rettigheter fordi du flyr ambulanse eller driver et rednings eller søks oppdrag.Det er av praktiske og andre (taktiske/operative) hensyn at man benytter slike callsign.

hilsen

Hans Petter


 

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...