Frederik Knoblauch Skrevet 11. februar 2001 Skrevet 11. februar 2001 Hørte et fly her forledendag!hadde et merkelig callsign: "Midnight 052"! Noen som vet hvilket flyselskap/privatpersjon [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] det er? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Har aldri hørt det være brukt før!?! Gikk henholdsvis fra ENAL - ENGM ------------------ Frederik Knoblauch Urke http://hjem.sol.no/feku feku@online.no Siter
Thomas Lorentzen Skrevet 11. februar 2001 Skrevet 11. februar 2001 Hallo, Jeg har også hørt kallenavnet 'Midnight'- det viser seg at dette navnet brukes på flere flyvninger til/fra ENGM. Både Sundt Air, Norsk Luftambulanse (a.k.a Luftransport)og tilogmed Guard Air har brukt det på sine flyvninger. Det hender ofte at denne 'Midnight' drar på chater turer langt langt sørover, så la oss konkludere med at 'Midnight' brukes når flyet er på lån [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] Ikke vet jeg sikkert.. , men fortsatt god Søndag ! Mvh Thomas OSL/ENGM Siter
Magne Mæhre Skrevet 11. februar 2001 Skrevet 11. februar 2001 quote: Frederik Knoblauch skrev: Hørte et fly her forledendag!hadde et merkelig callsign: "Midnight 052"! Noen som vet hvilket flyselskap/privatpersjon [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] det er? "Midnight" er Sundt Air AS (tidl. Nor Aviation AS). Nor Aviation er chartret av bl.a Rikstrygdeverket for å fly ambulansetransport til/fra Oslo, og Norsk Luftambulanse for ambulanseflyginger fra utlandet til Norge. --Magne Siter
Eivind Tollerød Fosse Skrevet 11. februar 2001 Skrevet 11. februar 2001 Hei! Da jeg jobbet som Lufthavnbetjent på Kjevik i fjor sommer kom det mange fly med callsign Midnight. Samtlige av disse ble møtt av en ambulanse. Det er derfor meget sannsynlig å tro at flyene med callsign Midnight blir bestillt av diverse AMK (Akutt Medisinsk Kommunikasjonssentral) for syketransport. Ha en god dag? Eivind Siter
Kjell Arild Skrevet 11. februar 2001 Skrevet 11. februar 2001 Lufttransport kaller seg "Lufttransport XX" når de flyr ambulanseflyvninger. ------------------ Kjell Arild Bersås http://trd.airpics.com"'>http://trd.airpics.com" TARGET=_blank>http://trd.airpics.com [Endret av Kjell Arild Bersås 11-02-2001.] Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 12. februar 2001 Forfatter Skrevet 12. februar 2001 Takker! Men er det virkelig nødvendig å ha et eget callsign, "bare" fordi man har en syk passasjer ombord altså? [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Frederik Knoblauch Urke http://hjem.sol.no/feku"'>http://hjem.sol.no/feku" TARGET=_blank>http://hjem.sol.no/feku feku@online.no Siter
Arild Schubert Skrevet 12. februar 2001 Skrevet 12. februar 2001 quote: Frederik Knoblauch skrev: Takker! Men er det virkelig nødvendig å ha et eget callsign, "bare" fordi man har en syk passasjer ombord altså? [image] http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif [/image] Det har vel noe med prioteringer ved eks.landing å gjøre at det er en viktig syketransport for å få arvorlige syke pasienten fram til sykehus?(er ikke en syk passasjer viktig)tydelig ikke for alle!! Som også air force one som forteller om hvem som er ombord iflyet Arild Siter
SH Skrevet 13. februar 2001 Skrevet 13. februar 2001 Finnes det en database på internet, som innholder liste over callsign, og hvilke flygninger som bruker de respektive callsigns ? har noen en URL ? MVH Sveinung Helgeland Siter
Roger K Larsen Skrevet 13. februar 2001 Skrevet 13. februar 2001 Amerikanske lege helikopter legger til "lifeguard" paa det vanlige kallenavnet, dersom utrykning. Roger Siter
Anders Presterud Skrevet 13. februar 2001 Skrevet 13. februar 2001 quote: Sveinung H skrev: Finnes det en database på internet, som innholder liste over callsign, og hvilke flygninger som bruker de respektive callsigns ? har noen en URL ? MVH Sveinung Helgeland Har sett en sak om dette før, med linker til sider på nettet. Ta en kikk i arkivet og se om du finner noe der. Good luck! Finnes også ICAO-dokumenter m/rettelser som er bibelen om operating agencies og callsigns, sikkert mulig å skaffe via ICAO for en større penge? Anders Siter
Gjest Skrevet 13. februar 2001 Skrevet 13. februar 2001 Redningstjenestens fly bruker "saver" i sine callsigns. F.eks Saver 43. Siter
Magnus Øverås Skrevet 16. februar 2001 Skrevet 16. februar 2001 Flyet til Tony Blair blir kalt "kitty" når Balir ikke er med flyet og "kittyhawk" når han er ombord. Siter
Frederik Knoblauch Skrevet 16. februar 2001 Forfatter Skrevet 16. februar 2001 quote: Magnus Øverås skrev: Flyet til Tony Blair blir kalt "kitty" når Balir ikke er med flyet og "kittyhawk" når han er ombord. Noen her har sett "Flyplassen" ja [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] du er ikke den eneste! Men såvidt jeg vet er vel det et gjenerellt callsign for alle RAF fly? ikke bare tony blair [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] ------------------ Frederik Knoblauch Urke http://hjem.sol.no/feku"'>http://hjem.sol.no/feku" TARGET=_blank>http://hjem.sol.no/feku feku@online.no Siter
Anders Presterud Skrevet 17. februar 2001 Skrevet 17. februar 2001 Heisann! Kitty eller Kittyhawk er ikke et generelt c/s for alle RAF-fly. Mange bruker f.eks. "Raf-air". Callsignet "Ascot" brukes av "transportavdelingen", f.eks. Hercules. ------------------ Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll Siter
H S Skrevet 17. februar 2001 Skrevet 17. februar 2001 Callsign. I Luftforsvaret har alle skvadroner og luftoperative enheter (kan være annet enn fly!)egne callsign.Foreks.får hver flyger tildelt et nummer foreks "Saver31".Denne ordningen finnes i alle Nato Luftforsvar/Navy/Army og Marines.Men det finnes mange kombinasjoner og muligheter som når man skal fly utenlands i formasjon osv. Som nevnt lengre oppe i forumet kaller vi på 330skvadron oss for Saver,tidligere var callsignet Viking.Dette ønsket vi oss tilbake,men et sivilt selskap har disse rettighetene nå (Premiair),så da får man bruke Saver videre.Ingen kan ha samme callsign,og dette er noe man må søke om,enten men er sivil eller militær operatør. Callsignet ditt gir deg ingen form for prioritet,som foreks.at Saver gir deg rettigheter fordi du flyr ambulanse eller driver et rednings eller søks oppdrag.Det er av praktiske og andre (taktiske/operative) hensyn at man benytter slike callsign. hilsen Hans Petter ------------------ Siter
PC Reithe Skrevet 17. februar 2001 Skrevet 17. februar 2001 Se på dette boy and girls http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html"'>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html" TARGET=_blank>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html Hilsen. ------------------ Per Christian Reithe http://asgroup.virtualave.net Siter
Magne Mæhre Skrevet 17. februar 2001 Skrevet 17. februar 2001 quote: PC Reithe skrev: Se på dette boy and girls http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html "'>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html" TARGET=_blank>http://www.house747.freeserve.co.uk/Database/airline_codes.html En mer autorativ kilde er FAAO 7340.1. "Section 4" inneholder telefonikjenningssignaler (bl.a). http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM"'>http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM" TARGET=_blank>http://www.faa.gov/ATPUBS/CNT/CNTHME.HTM --Magne Siter
Gjest Skrevet 21. februar 2001 Skrevet 21. februar 2001 Anders Presterud skrev: Heisann! Kitty eller Kittyhawk er ikke et generelt c/s for alle RAF-fly. Mange bruker f.eks. "Raf-air". Callsignet "Ascot" brukes av "transportavdelingen", f.eks. Hercules. Når RAF er på "fotomissions", eller på trening til fotooppdrag, kaller de seg "Kodak", "Fuji", o.l Ganske morsomt... Siter
Premium Medlem Sander Johansen Skrevet 22. februar 2001 Premium Medlem Skrevet 22. februar 2001 For å legge litt til det Hans Petter sier: C/S generellt sier bare hvem du er, og vi i ATC kan jo alltids lese litt ut av de, eks. militære skvadron callsigns kontra mission callsigns osv. Har man spesielle behov/oppdrag eks. ambulanse, så står dette vanligvis på FPL, eller flyet gir beskjed om det, og vi spør da om de requester priority. Ber de om det, så får de det så langt det lar seg gjøre. På GM har vi mye ambulanse tfc. men selskapene som opererer er veldig flinke til å ikke anmode om priority når de ikke trenger det, noe vi er glad for, da det i peak-periods kan medføre delay for mange fly. Sander Johansen ATCO Oslo ATCC quote: Hans Petter Stue skrev: <snip> Callsignet ditt gir deg ingen form for prioritet,som foreks.at Saver gir deg rettigheter fordi du flyr ambulanse eller driver et rednings eller søks oppdrag.Det er av praktiske og andre (taktiske/operative) hensyn at man benytter slike callsign. hilsen Hans Petter Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.