Gå til innhold

Airbus 380 lander på Heathrow i dag


Baard C

Anbefalte innlegg

Ser på engelske Sky News nå at den første A380 i England skal lande på Heathrow ca. kl.12 . De har gjort klar en egen runway til dette vanvittig store flyet. Det var bl.a intervju med testpiloten og en del video av takeoff/landing.

 

Gleder meg til selv å få oppleve en tur snart ""

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, er det bare revers på 2 motorer på A380 ?

Det stemmer ""

Siden de ytterste motorene ikke alltid er over hard overflate kan de virvle opp materiale som er høyst uønsket i en motor (FOD). Siden reversen blåser framover mens motoren fortsatt suger inn luft forfra blir støvet blåst opp og sugd inn i motoren.

Det unngås ved å bare ha revers på motorene som er over asfalt/betong. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For video:

-Gå inn på Aftonbladet.se

-På menyen til venstre er det en "Valj avdeling" rullegardin, velg 'Nyheter'.

-Et nytt vindu åpnes, og på menyen til høyre her finner du "Her lander værdens størrste passersjerfly", og et bilde at uhyret.

 

 

Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner...

De to ytterste motorene er ca 30m fra centreline, dvs omtrent på kanten av hva de bredeste ordinære rullebanene er brede. En ting er at reversere her ute fører med seg større fare for å dra inn FOD, en annen ting er at det ikke har spesielt mye å si for bremseytelsen uansett, og for det tredje, så spares det en hel del vekt ved å ikke ha reversere på de ytterste motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"at least at this stage the allmighty 380 has thrust reversers only on #2 and #3.

That's because it's wingspan is much wider than any other plane landing on any other runway, and the risk of sucking in unwanted objects in the outboard engines is a factor.

Last but not least it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop."

 

Så der fikk du svar på det også - "it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop." ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men burde ikke dette kunne medføre FOD når flyet gir full gass ved takeoff, og disse motorene super inn luft rett over bakken utenfor stripa?

 

Det er derfor det stilles krav til flyplasser hvor A380 normalt skal operere om soner med fast dekke i en viss bredde fra centerline.

 

 

Forøvrig, for å være presis, fra senter av motor #1 til senter av motor #4 er det 51.4 meter (og hver motor har en diameter på ca 3,5 meter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...