Baard C Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Ser på engelske Sky News nå at den første A380 i England skal lande på Heathrow ca. kl.12 . De har gjort klar en egen runway til dette vanvittig store flyet. Det var bl.a intervju med testpiloten og en del video av takeoff/landing. Gleder meg til selv å få oppleve en tur snart Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Baard C Skrevet 18. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2006 Ja tok litt feil av tiden , akkurat nå er den på vei ned, kan følges live på sky eller div. web linker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Hansen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det var en hard landing! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Timmy Brandt Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Videon ligger på Aftonbladet.se nede til høyre. Men, er det bare revers på 2 motorer på A380 ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Er visst bare på to motorer ja... Trodde ikke det selv for en stund siden Er for at ikke støv og slikt skal blåses inn i motorene tror jeg. Så ut som det var ganske mye vind. Sjekk bruken av rudder på short final! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Thore Fresi Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Videon ligger på Aftonbladet.se nede til høyre. Finner ikke noe jeg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Men, er det bare revers på 2 motorer på A380 ? Det stemmer Siden de ytterste motorene ikke alltid er over hard overflate kan de virvle opp materiale som er høyst uønsket i en motor (FOD). Siden reversen blåser framover mens motoren fortsatt suger inn luft forfra blir støvet blåst opp og sugd inn i motoren. Det unngås ved å bare ha revers på motorene som er over asfalt/betong. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
David Gabrielsen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Finner ikke noe jeg nyhetene på tv2 : Se giganten lande Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir G Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 For video: -Gå inn på Aftonbladet.se -På menyen til venstre er det en "Valj avdeling" rullegardin, velg 'Nyheter'. -Et nytt vindu åpnes, og på menyen til høyre her finner du "Her lander værdens størrste passersjerfly", og et bilde at uhyret. Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Når det gjelder motorreverseringen... Fra denne vinkelen ser det jo ut som om motorene er godt inne over hard bane? Hadde det ikke vært likegreit om funksjonen for revers lå på de motorene også? En trenger jo ikke bruke dem ved smale rullebaner... De to ytterste motorene er ca 30m fra centreline, dvs omtrent på kanten av hva de bredeste ordinære rullebanene er brede. En ting er at reversere her ute fører med seg større fare for å dra inn FOD, en annen ting er at det ikke har spesielt mye å si for bremseytelsen uansett, og for det tredje, så spares det en hel del vekt ved å ikke ha reversere på de ytterste motorene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Marcus Brandt Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 "at least at this stage the allmighty 380 has thrust reversers only on #2 and #3. That's because it's wingspan is much wider than any other plane landing on any other runway, and the risk of sucking in unwanted objects in the outboard engines is a factor. Last but not least it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop." Så der fikk du svar på det også - "it doesen't need thrust reversers on all 4 to stop." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rune Foshaug Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Men burde ikke dette kunne medføre FOD når flyet gir full gass ved takeoff, og disse motorene super inn luft rett over bakken utenfor stripa? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Men burde ikke dette kunne medføre FOD når flyet gir full gass ved takeoff, og disse motorene super inn luft rett over bakken utenfor stripa? Det er derfor det stilles krav til flyplasser hvor A380 normalt skal operere om soner med fast dekke i en viss bredde fra centerline. Forøvrig, for å være presis, fra senter av motor #1 til senter av motor #4 er det 51.4 meter (og hver motor har en diameter på ca 3,5 meter.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Vel, FOD blir nok ikke sugd opp fra bakken, men det blåses bakover. Når man reverserer motoren blåses materiale opp og framover for så å gå inn i motoren igjen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.