Gå til innhold

LN-TUX


Frederik Knoblauch

Anbefalte innlegg

Braathens innkjøpte fly LN-TUX byr som kjent på en del problemer når det kommer inn til en fullbooket flight! da er det nemmelig ikke nok sitteplasser til alle. Siden det av en eller annen grunn er 2 seter mindre. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Har virkelig ikke flyselskapet kontroll på hvilke fly de får inn til enhver tid? slik at de ikke overbooker flyene sine?

hørte med flygelederen på vigra! det er nærmest panikk tilstander hver gang det er "TUX'en" som kommer [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

FEKU!

http://hjem.sol.no/feku

feku@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN_TUX vet jeg ikke no særlig om...ang seter...men ulykkes fly...hehe...har vært en del uhendige uhell ja...

men...angående overbooking....jeg tror nesten du må prøve å reise litt mer ut i den vide verden med fly, for stort sett alle flyselskap overbooker flightene sine, alt fra CX til SK.....det gjør de for å sørge for å gå med fulle fly. Det er som regel en viss prosent som ikke dukker opp til avgangen....men...da hender det desverre de få gangene at alle dukker opp...og da må noen stå igjen....

det er bare slikt som skjer. Flyselskapene pleier å gi de som må vente litt ekstra oppmerksomhet da...

Mvh

Rune Trøftmoen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra den glimrende siden http://www.scanair.net" TARGET=_blank>www.scanair.net finner man ut følgende informasjon om LN-TUX

LN-TUX Boeing 737-548 117seter Leiet fra ILFC

Man ser jo allerede i typebetegnelsen at den ikke eies av Braathens. (da ville det vært 737-505 så vidt jeg har hørt)

Kanskje bare pirk, men Braathens har altså ikke kjøpt LN-TUX.

 

Forøvrig også derfor den er nesten helt hvit (har man latt seg fortelle)

------------------

--

simen@taraldsen.net

VBX-124

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LN-TUX, Magnus Den Blinde er ikke Braathens eiendom, men leaset for en periode fra et Svensk selskap. Forøvrig samme maskin som er omtalt her på sidene under Braathens Flight Deck. Når det gjelder overbooking så varierer det fra selskap til selskap. Braathens er vel blandt de flinkeste i klassen til å unngå det, men enkelte ganger så hender det, dette pga. man må endere maskin på enkelte flighter. Dette kan være av forskjellige årsaker som tekniske problemer, forsinkelser osv. Braathens har til enhver tid oversikt over hvilket fly som benyttes på den enkelte flight, og hvilke maskiner som er tilgjengelige. LN-TUX har bare ett sete mindre enn de andre 737-500 utgavene som Braathens benytter, så noen spesiell grunn til panikk hos ansatte er det ikke grunn til. Selvfølgelig kan det oppstå problemer hvis det i utgangspunktet var satt inn en 737-400 maskin på en flight, og må erstattes av en 737-500 maskin. Nå har jo de fleste selskaper en økonomisk kompensasjon til reisende som må kanselere sin flight pga overbooking, og av erfaring vet jeg det er lett å finne frivillige som gjerne tar en senere flight, nettopp pga den økonomiske kompensasjonen. Ellers er LN-TUX et forholdsvis nytt fly, fra 1994 og et suverent fly for oss reisende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Frederik....

Det er fint at du engasjerer deg i viktige saker som Braathens LN-TUX, men det er tydelig at du ikke har fått med deg alle fakta om maskinen. LN-TUX er 737-500B (heretter kalt 735B) maskin. Den er utstyrt med 20 seterader, i stedet for 21 rader som er standard for alle de andre -500 maskinene selskapet har (disse går heretter under betegnelsen 735A) LN-TUX har, i motsetnig til hva du opplyste, ikke to seter mindre enn en 735A, men tre, nemlig 117 seter. Den er i tillegg den eneste 737 maskinen BU disponerer på sitt rutenett som hverken har acars eller sliding carpet. Det er også den eneste 500 som ikke kan brukes til båretransport. Dette er en maskin som tidligere ble brukt av Braathens Sverige. En ting du ikke kommenterte er at alle BU's 737-400/500 maskiner har registrering som begynner på B og alle 737-700 maskinene begynner på T. Så hvorfor velge å kalle en maskin, som vi tidligere konstaterte at faktisk er en 500, dog en litt annen versjon enn de andre, for LN-TUX....? Mmmmmhh....

Når det gjelder ditt spørsmål om overbooking på LN-TUX, så kunne jeg ikke annet enn å trekke litt på smilebåndet. Enten må det du skrev ha vært ment som en spøk, ellers så tror jeg du burde reise litt mer, så du ser hvordan ting fungerer i praksis. Det er nok ikke et større problem for Braathens at LN-TUX er overbooket en om feks LN-BRP er det. En overbooking er en overbooking. For at det skal bli en overbooking må man altså ta utgangspunkt i hvor mange seter den aktuelle maskinen faktisk har, og ikke hvor mange man synes den burde ha, eller hvor mange alle de andre har...

Sånn helt til slutt kan jeg bare nevne at, joda, selskapene vet hvilke fly som kommer og går til enhver tid... Stort sett i alle fall. Og egentlig er det litt synd på LN-TUX, stakkar. Ingen liker den. Fly har sjel må du huske....

mvh Kristine, loadcontroller, Braathens

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Øystein Eker skrev:

Det er utrolig hvor mange rare rykter det går i dette forumet. Denne er på høyde med hard landing TUF som er et annet topic i forumet.

Vi får se på det som ren underholdning!!

 

Helt enig.... Jeg synes det er morsomt med slikt jeg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Kristine: Flott innspill du hadde der... Ingenting er bedre enn fakta på bordet [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

 

Men nå får jeg tenke på noe annet... Jeg skal ut å kjøre, og så snør det så tett at jeg ikke kan se huset til naboen (60 meter)... Dette kan bli gøy.... Hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha! jojo.. takker for den du!

føler meg uthengt her jo... haha.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Se på det som en spøk.. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

FEKU!

http://hjem.sol.no/feku

feku@online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

En annen festlig ting med TUX'en er at så vidt jeg husker har den airstairs.

Og det har faktisk litt å si for overbookingstallet at det er TUX'en som kommer, fordi operations setter flyveplanen ofte først etter at booking har tatt bestillinger, spesiellt med tanke på hvilken 500-maskin som kommer.

Når gatamanager så har glemt at det bare er 117 seter i motsetning til 120 så kan det lett bli 3 for mange ombord.

DANIEL

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Daniel Skjeldam skrev:

Hei!

En annen festlig ting med TUX'en er at så vidt jeg husker har den airstairs.

Og det har faktisk litt å si for overbookingstallet at det er TUX'en som kommer, fordi operations setter flyveplanen ofte først etter at booking har tatt bestillinger, spesiellt med tanke på hvilken 500-maskin som kommer.

 

Når gatamanager så har glemt at det bare er 117 seter i motsetning til 120 så kan det lett bli 3 for mange ombord.

DANIEL


Vel, ja. Godt poeng, men man burde kanskje ikke jobbe som gatemanager hvis man glemmer hvor mange seter den enkelte versjonen er utsyrt med. Eller....? Det er nå bare min ydmyke mening...

Kristine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUX har ikke airstair. Men den typegodkjent med mindre belastning på gulvstruktur. Derfor har den et stolsett som ikke er likt annet i Braathens.

Men den er snart historie - Om en måned blir det skiftet ut med en ny -700 TUK som får montert halen i disse dager.

Men aller først: TUJ skal ha første testflight i slutten av uka.

Ny melding: I morgen onsdag!!!

[Endret av Øystein Eker 06-02-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine!

Jeg liker TUX! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image], eller den lille "bastarden" som den kalles. Dette ordet går visst igjen hos flyselskaper som leaser fly. Scanair kalte sin SAS-leasede DC-10-30 for "Bastarden"

Jeg hr digget TUX fra BU fikk den, den har den kuleste malingen, skulle gjerne likt å ha fløyet på den en gang. Skal dere kvitte dere med den i nær fremtid?

MVH,

Christian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Christian!

Jeg har fløyet med -TUX iallfall tre ganger som jeg husker, og den er som de andre -500, bare litt spesiell i malingen - hvit over det hele, og flagget på halen.

Øystein skrev 060201: "..Men den er snart historie - Om en måned blir det skiftet ut med en ny -700 TUK som får montert halen i disse dager.." -TUK er på tur og -TUX er ute.

Hilsen Roald

[Endret av Roald Hansen 03-03-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei...

Stemmer det at TUX opprinnelig kommer fra Malmö Aviation, og at Braathens overtok den da de kjøpte det svenske selskapet??

Snakka med TUX på onsdag, leser at den er borte nå. Da har vel Braathens bare fire forskjellig design på flyene da?

------------------

Med vennlig hilsen Anders Presterud, flygelederaspirant ved Sola tårn-/innflygingskontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan folkens!

Så vidt jeg vet så kommer denne maskinen som mange her også sier fra Sverige og den hadde der registreringen SE-DUT.

Det er forøvrig en som har vært med denne maskinen på en tur fra Sverige til Frankrike og omtalt turen veldig bra her:

http://home1.swipnet.se/~w-19401/bu.html"'>http://home1.swipnet.se/~w-19401/bu.html" TARGET=_blank>http://home1.swipnet.se/~w-19401/bu.html

PS! Håper folk tar bilder så fort de ser de nye maskinene til Braathens(TUJ og TUK).

------------------

MVH

Lars Erik Nielsen

E-post: lars@spytt.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkerte like ved siden av LN-TUX jeg når jeg kom til ENGM 16 feb [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

De av dere som vil se en snart Ex BRA kan følge linken under

http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=4394"'>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=4394" TARGET=_blank>http://www.airpics.com/showimg.php?imgid=4394

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

når jeg fløy hjem fra ARN så sa de at flyet var fullt... men når alle hadde gått ombord og satt seg på sine plasser, viste det seg at 8st IKKE hadde møttopp....

HVIS jeg ikke hadde hatt billett og kommet til gaten rett før, hvor mye billigere kunne jeg fått billetten da?

fløy med sk1499

MVH

Timmy

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...