Gå til innhold

RC helikoptre/fly


Ola Haldor Voll

Anbefalte innlegg

Er non karer i bygda her som driver med RC-fly, de påstår at det kan gjøres billigere nå enn før pga elektriske motorer som alternativ, atskillig mindre søl også vil jeg tro, nitrometanol drivstoff er noe stinkende dritt med 20% olje, du vil HELST ikke søle dette innendørs. 4-kanals FM fjernstyringer og kvalitets servoer koster kanskje skjorta enda, så totalprisen for å komme igang er temmelig stiv enda (tror jeg). Og tro meg, det går heller dårlig å kjøpe noe billig, hvis du tror du skal klare deg med AM-styring og andre billigsaker så blir det bare enda dyrere: MÅÅÅ ha den servoen til 800,-, mååå ha FM-styring, ny motor hadde gjort seg nå, den propelln var rå - den må vi ha, hvorfor kjøpte jeg ikke en slik en med en gang,,, osv osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er kjempegøy! ""

 

Har både fly og helikopter, men må inrømme at flya mine har støvet ned etter at jeg kjøpte meg helikopter i fjor høst.

 

Posta en liten tur jeg hadde innendørs :

http://www.flightsim.no/forum/showflat.p...true#Post417614

 

Det er dyrt. En simulator (som du MÅ ha skal dy fly helikopter) koster rundt 1500 kroner, samt helikopter kan du få fra 3000 og oppover. Regn med at du også må ha radiosender hvis du ikke har.

 

Det helikopteret jeg har nå er en ferdigpakke med sender og det hele, og er greit, men ikke noe mer enn det. Angrer nå på at jeg ikke kjøpte collective pitch, siden da har man litt mere justeringsmuligheter, og manøvreringsmuligheter.

 

Anbefaler deg å lese litt på forumet til ModellflyNytt. Der er det mange eksperter på både fly og helikpoteret som er veldig villige til å hjelpe deg.

 

Det er en ubeskrivelig følelse første gang du klarer å mestre et fjernstyrt helikopter med noenlunde kontroll, utrolig artig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En simulator (som du MÅ ha skal dy fly helikopter).....

 

Tull...

En kollega og meg selv startet med heli samtidig.. Han supplerte treningen med simulator, og jeg gjorde ikke det...

 

Han ble raskere god til å hovre, mens jeg tok han raskt igjen, og passerte han fort, da jeg var førstemann til å "slippe den avgårde"...

 

Jeg fløy loop og roll, mens han fortsatte å hovre, og hovre, og hovre... ...til han solgte den...

 

Senere så gikk jeg lei og solgte mitt til han (for to år siden), og i sommer skal han prøve igjen...

 

...så simulator kan være et fint hjelpemiddel det, men du kan også klare deg uten... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn, 4-kanals rc-anlegg koster ikke skjorta!

Jeg betalte 1700kr for 7-kanal, med mottaker og fire servoer (HS-422 "").

Jeg har flydd i snart 5 år og blir stadig mer aktiv.

Innkjøp gjør jeg stort sett hos Moss Hobby, den lokale forhandleren. Slipper porto da ""

Har ikke han det jeg er ute etter ser jeg hos elefun.

 

Anbefaler å legge litt penger i potten når du starter. Kjøp skikkelige saker, ikke dritt som du må bytte ut hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull...

 

jaja, mulig du syns det er tull, og jeg formulerte meg muligens litt dårlig. Man må ikke ha, men du kan spare forferdelig mange kroner på å tørrtrene i simulator først, for å luke vekk de verste nybegynner feilene, og bli flinkere/fortrolig med recovery, så å investere i en simulator er det beste rådet jeg kan gi hvis man aldri har flydd et radiostyrt helikopter, og gjerne vil lære seg å mestre det.

 

Men er du et naturtalent, som du tydeligvis er "", så trenger du jo ikke en simulator.

 

Uansett, ihvertfall test å fly et helikopter i en simulator, gjerne i en hobbybutikk, så finner man fort ut om dette er noe å investere i eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En simulator (som du MÅ ha skal dy fly helikopter).....

 

Tull...

En kollega og meg selv startet med heli samtidig.. Han supplerte treningen med simulator, og jeg gjorde ikke det...

 

Han ble raskere god til å hovre, mens jeg tok han raskt igjen, og passerte han fort, da jeg var førstemann til å "slippe den avgårde"...

 

Jeg fløy loop og roll, mens han fortsatte å hovre, og hovre, og hovre... ...til han solgte den...

 

Senere så gikk jeg lei og solgte mitt til han (for to år siden), og i sommer skal han prøve igjen...

 

...så simulator kan være et fint hjelpemiddel det, men du kan også klare deg uten... ""

 

Det og kalle dette for tull er jeg ikke enig i. Og det tror jeg at jeg har dekning for og si. Da støtter jeg meg på egne erfaringer, og folk som har fløyet lenge før både du og jeg dro bleiene over knea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe aktiv med modellfly nå lengre, men var det for noen år siden.

 

Som allerede sagt vil jeg også anbefale deg å kjøpe kvalitet. Men det er ikke nødvendig å kjøpe det dyreste flyet! Og selv om det begynner å bli mindre vanlig med selvbygger-fly vil jeg anbefale deg at det første flyet du lager er et slikt, som du limer sammen alle delene selv. Krever en del tålomdighet, men du lærer av det også. Du bør kjøpe en stabil trainer som gjerne tåler litt. Selv hadde jeg en til rundt en tusen-lapp, som det ble sagt skulle tåle mye. Hadde en gang et uhell der jeg fløy den inn så vingen traff i et tre med ganske høy fart. Skadene som kom på flyet var knapt synlige!

 

Men når vi snakker om uhell: Jeg vil absolutt anbefale deg å ta et nybegynnerkurs, det sparer deg for mange forargelser og krasj. Men uansett må du regne med å krasje mange ganger, til og med de mest erfarne modellflygerne kræsjer en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært aktiv både på fly og spesielt helikopter. Men solgte alt jeg hadde like før 2000 når jeg begynte å flygerutdannelsen.

 

Men nå starter jeg opp igjen, har kjøpt inn en JR PCM10X radio (helikopter versjon selvfølgelig)

 

At man MÅ ha simulator er igrunn tull, men at det er "kjekt å ha" er greit nok. Jeg lærte å fly uten simulator, men kjøpte det likevell i ettertid for å lære å hovre inverted osv. Du kan lære endel ting av en simulator, slik som stikkebruk, hovring osv. Men det å fly avgårde og gjøre mange slags øvelser blir ikke helt det samme som å fly i virkeligheten. Dog har den nye realflight G3 blitt bedre også på dette området. Realflight G3 regnes for å være den beste simulator for helikopter. Uansett så er det ikke de første timene bak spakene at krasjene kommer. Da flyr du uansett med treningsunderstell (store rør i kryss festet til understellet slik at ikke helikopteret velter og slår rotoren i bakken). Krasjene kommer når du begynner å fly litt avgårde, kommer imot deg osv.

 

Det fine med helikopter kontra fly er at det faktisk GÅR ann og lære seg alene, selv om det hjelper veldig om man får litt hjelp til justering av helikopteret osv første gangene. Skal du lære å fly et fly alene så kommer du til å ha MANGE krasj før du har fått det inn i fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RC Simulator tull...

 

Vel jeg har vel knust ca 4-5 RC helikopter den gang da det ikke var utviklet RC simulatorer.

Tror nok jeg ville unngått nye av krasjene om jeg trente stikketrening på simulator først. Mye lettere å sette seg inn i systemene vet å prøve seg frem på simulator.

Så simulator er ikke tull spessielt for nybynere.

Det er vel ikke uten grunn at konkuranseflygere trener nye manøvere på simulatorer heller?...

 

Rune Karlsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg står fremdeles for det jeg sa...

 

Helikopter er noe du lærer å fly i en høyde hvor ingenting kan gå galt, mens et fly må du sende avgårde uansett hvor uerfaren du er....

 

Et fly er lettere å fly, men du har mye bedre tid til å lære deg å fly helikopter...

 

Noe jeg vil påstå er viktigere enn en simulator er at du kan justere motoren....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte og fly uten simulator i 1993 eller deromkring uten å knuse ett eneste helikopter. Men at det er "kjekt å ha" en simulator, og at du lærer endel der, det er ikke tvil om.

 

Og at simulatorer også har mye for seg for konkuranseflygere ved at dem kan trene i alle ledige stunder er ingen tvil om.

 

Dog, inntil realflight G3 kom var det ikke noe særlig mye mere du kunne lære ifra simulatoren enn hovring, fordi flygingen ikke var så superrealistisk. Men når det er sagt så er hovring det viktigste innen helikopter flyging også, og det finnes bare et fåtalls flygere her i landet som virkelig kan hovre (jeg kan det ikke lengre, men mener at jeg kunne det like før jeg ga meg i ca 2000).

 

Det å kunne hovre pent i alle mulige stillinger, la helikopteret gli rundt deg i konstant høyde, med konstant avstand, med rotering rundt sin egen akse og med konstant hastighet, det er neimen ikke lett, og tar årevis å lære dersom man ikke trener på fulltid. Samme er det å hovre diverse figurer, f.eks. en stående trekant eller en stående M. Det er ganske vanskelig og krever MYE trening for at det skal se pent ut.

 

Så bare for å ha det klart hva min mening er: at man MÅ HA simulator er bare tull, det finnes MANGE som har klart å lære seg å fly uten, og at man har noe særlig mere krasj av den grunn stemmer ikke med min erfaring. Men det er en "kjekt å ha" sak som du kan lære mye av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vell ingen som påstår så lang jeg kan se på noen måte at MAN MÅ HA simulator i så voldsom betydning, det utrykket er det andre som vektlegger. Men det og si at det er Tull med simulator er ihvertfall Tull og si.

 

Det er en ting som kansje er noe av det viktigste med en simulator og det er stikke trening. Det og få det inn i fingra, slik at samspillet mellom hodet og fingrene for gått seg til. Og da er dette veldig enkelt antall timer i simmulator gjør at stikke feel blir lettere, Og det promoterer du på. Kansje ikke dere verdensmestre men oss vanlige mennesker. Men det er kansje Tull det også, hva vet vell jeg.

 

De hadde pilot utdanning uten simmulatorer før også, er det bare tull også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir: jeg tror ikke vi er så uenige. Mitt poeng var at du ikke MÅ ha (joda, det står faktisk ganske nøyaktig det i en av de første svarene).

 

Angående flygerutdanning: at det bare var tull at dem tidligere hadde flygerutdanning uten simulator ? Såvidt jeg vet er ikke simulator noe krav for en flygerutdannelse nå heller. At det er krav til de fleste typeratinger nå er greit nok.

 

Men simulatortrening har nok vært en obligatorisk del av en typerating så lenge det har eksistert komplekse maskiner i den grad vi kjenner idag. Uten at jeg sitter med tall så vil jeg tro at simulator for f.eks. 737 kom omtrent samtidig med at flytypen ble lansert ?

 

Men nå drar vi (og ikke minst jeg) det ut på vidden igjen "" Men er vi enige om følgende: simulator er ikke noe du MÅ ha, men du verden hvor kjekt det kan være til endel ting.

 

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarjei, jeg modererte meg i mitt senere innlegg, hvor jeg påpekte at jeg kanskje formulerte meg litt galt. Men det er ihvertfall en bedre setning enn å si at det er "tull å ha simulator".

 

Og jeg står fremdeles ved det jeg sa, det beste rådet jeg kan gi en nybegynner som skal fly helikpoter er å skaffe seg simulator med én eneste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det bare og ta av seg buksa og la det stå til. Og det er ikke jeg som tar av meg buksa, he he. Trenger minst en 250 hesters Evinrude påhenger for og ro seg ut av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg står fremdeles ved det jeg sa, det beste rådet jeg kan gi en nybegynner som skal fly helikpoter er å skaffe seg simulator med én eneste gang.

 

Tjaa, mitt beste råd er å ta kontakt med noen som driver med helikopter for råd om kjøp av ustyr osv. Det som er standard når nye folk skal kjøpe utstyr er at dem som oftest legger seg i en av de helt ekstreme endene ved valg av hvilket ustyr dem skal kjøpe.

 

Enten kjøper dem det billigste dem klarer å oppdrive (har opplevd at noen til og med vil velger vekk gyro i starten), eller så kjøper dem det dyreste som er å finne, og kjøper gjerne et helikopter med alt av option parts som finnes. Begge deler er like idiotisk.

Var en her i distriktet som begynte for endel år siden. Han kjøpe en concept 30 SR-X såvidt jeg husker, som slett ikke er noen trainer, men en maskin for de litt mere avanserte. I tillegg kjøpte han alt som fantes å oppdrive av option parts til maskinen (fantes omtrent ikke en eneste ting i plast på helikopteret). Det gikk jo bare noen få turer så lå helikopteret i tusen knas (skulle jo ikke engang lære å hovre før han dro avgårde). Og da gikk jo flesteparten av de metall delene han hadde kjøpt i krasjen, og det kostet over 10.000,- kr før maskinen var flydyktig igjen.

 

Så la meg komme med noen råd:

 

Ikkje kjøp option parts uten at du vet hva du gjør. Option parts ser fine ut, men som oftest gir med ikke noe bedre prestanda på maskinen. Husk også at plastikk absorberer vibrasjoner bedre enn metall (hint, et metall rotorhode er gjerne ikke det beste på en maskin, spesielt ikke om du ikke vet hva du gjør). Husk også at metall deler som oftest er vesentlig dyrere enn plastdeler. I tillegg veier dem mere.

 

Ikke spar på radiosystemet. En radio har du i MANGE år om du behandler den pent. Kjøp derfor en bra radio med det samme.

 

Ikke bruk hitec. Det er billig, men jeg har ikke tall på hvor mange krasj jeg har vært vitne til som følge at radiofeil hvor servoer osv svikter. Og i 99% av tilfellene har det vært hitec utstyr som har sviktet.

 

Ta kontakt med en klubb eller noen som driver med dette. Dem kan som oftest gi tips og hint både om valg av utstyr, og ikke minst om montering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel dårlig med gode simulatorer da jeg begynte ja...

 

Lekte jo litt med en Dave Brown-simulator når jeg var i dronetjenesten i 96-97, men før det så var det kun en måte jeg lærte på, og det var den som innebar liming... ""

 

Utover det så har jeg vel bare prøvd diverse Realflight-varianter de sjeldne gangene jeg har vært innom Norwegian Modellers...

 

Helikopter-eventyret startet med en Sceadu 30 i hangar 2 på Torp (vindstille og fint der inne gitt), før man etterhvert flyttet utendørs når man ble litt tøffere...

 

Hadde vel bare en "kræsj" iløpet av den tiden jeg fløy, og det var motorstopp og en litt klønete "nose-in" landing etter autorotasjon som forårsaket det... Alt gikk fint helt ned til 10 cm over bakken, hvor jeg plutselig "kortsluttet" og korrigerte roll feil vei....

 

Gikk jo forsåvidt greit da, men ny halebom, rotorblader, paddles, og diverse andre rotordeler slapp man ikke unna gitt...

 

Jeg var igrunn fornøyd jeg, siden det var min første autorotasjon under flyging...

 

Fløy vel et års tid tenker jeg, og var komfortabel med roll, loop, moonslide, inverted flight, m.m.... Var igang med å trene på inverted hover i god høyde, men var nær ved å totalhavarere et par ganger, og deretter stagnerte det og ble kjedelig... Fikk rett og slett nerver for å vrake helikopteret, så jeg turte ikke flytte grensene lengre...

 

Har lyst på heli igjen, og siden jeg var så fornøyd med Sceadu så vurderer jeg vel å kjøpe en ny en, men da blir det med 50-motor...

 

Gidder ikke kjøpe et større et, da Sceadu var et ypperlig baksete-helikopter, så det var ikke noe styr å ta det med seg...

 

Får vel bytte ut radioen først også... 3030'en begynner å bli gammel...

 

Futaba FX-40 er jo lekker... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper raptor 50, en god maskin for 3D trening med billige deler når det evt. går i bakken, og det gjør det nok når man skal lære seg 3D igjen ""

 

[image]http://www.maxihobby.com/catalog/images/raptor50a.jpg[/image]

 

 

Sammen med en futaba GY401 gyro, futaba S9255 servoer (digitale monster) til pitch, elevator og aileron, samt futaba S9254 til halerotor og throttle. Og en OS50SX-H hyper "under panseret", en hatori 522 pipe og karbonblader så burde det bli fart i sakene.

 

Gleder meg som en unge igjen.

 

Kan forresten nevne (spesielt for Kenneth) at det er Heli fly in i Kjose / Larvik 19. til 21. mai. Jeg regner vel egentlig med at dette er en åpen greie, selv om jeg er invitert dit (altså at det er mulig å dukke opp selv om du ikke er med i en av helikopter gruppene som arrangerer det).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40-size? Ser ut som TopFlite sin "Gold Edition" modell det der, og det er vitterlig en 90-size?

 

Hva slags motor er det du har som har så mange hk?

Ja det stemmer det er top flite gold edition men viste ikke at dette flyet var så stort som 90 size.

Ja flyet vil bli samme størelse som vist på bildene.

Men jeg valgte å bygge flyet fra "scrap" altså bare følge manualen og lage delene sjøl så langt har alt gått vel.

 

PS: Manualen jeg bruker er den henter fra top-flite sin hjemme side(Cessna 182 Gold Edition)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...