Gå til innhold

Dagens Vær i Nord!


Anbefalte innlegg

Hadde gledet meg til å fly med RW i Nord-Norge idag, men jeg ble for sen med å laste ned metar før uværet hadde gitt seg. ENHM hadde da "bare" 43knt i kastene. Er det noen som sitter med den "eksklusive" metar-fila som kan sende meg den eller ev. legge den ut slik at andre også kan få glede av den. Om det er for Norden eller hele verden spiller ingen rolle.

Hadde vært interessant om alle som flyr i uværet og som opplever noe spesielt kan rapportere om hendelsen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Er det noen som sitter med den "eksklusive" metar-fila som kan sende meg den eller ev. legge den ut slik at andre også kan få glede av den. Om det er for Norden eller hele verden spiller ingen rolle.


Du kan jo altid hente de sidste 24 timers METAR i .txt format (ca. 400 kb /styk) på denne side:

http://weather.noaa.gov/weather/metar.shtml"'>http://weather.noaa.gov/weather/metar.shtml" TARGET=_blank>http://weather.noaa.gov/weather/metar.shtml

God tur!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i Honningsvåg bør man ikke prøve å lande i dag, les denne notam:

>>> ENHV (HONNINGSVAAG/VALAN) <<<

METAR NIL

TAF (FC) NOT AVAILABLE

TAF (FT) NOT AVAILABLE

ACFT EXCEEDING MTOM 5700KG OR 10 PAX SEATS NOT PERMITTED LANDING

WITHOUT APPROVAL BY THE CIVIL AVIATION AUTHORITY. HELICOPTERS

EXEMPTED. : NOTAM ENHV/0077/00

NEW TODAY TIL 0101161600EST

AFIS CLOSED DUE TO DAMAGED TWR : NOTAM ENNA/0001/01

TIL 0101151500EST

FLASHING WHITE LIGHT SELVAAGKLUBBEN U/S : NOTAM ENHV/0006/01

>>> END-OF-BULLETIN <<<

I avsnitt 3 står det at AFIS er stengt pga. "damaged twr". Det som er skjedd er at tre av vinduene i tårnet har blåst inn!! Med andre ord, har du tenkt deg til Honningsvåg bør du velge å fly Twin Otteren fremfor Cessnaen.

Kan jo slenge med siste Metar fra Båtsfjord:

METAR 161150Z 28047G62KT 3000 VV020 01/M02 Q0997

1 knop fra orkan styrke!

 

Mvh

Tom

[Endret av Tom Strøm 16-01-2001.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tom Strøm skrev:

Kan jo slenge med siste Metar fra Båtsfjord:

METAR 161150Z 28047G62KT 3000 VV020 01/M02 Q0997

1 knop fra orkan styrke!

 

Mvh

Tom

[Endret av Tom Strøm 16-01-2001.]
[/b]

 

Hei.

Beklager, Tom, men dette er nok 16 knop fra orkan styrke, ikke bare 1 knop.

Det forholder seg nemlig slik at Beaufort-skalaen, som definerer de forskjellige vindstyrkene, refererer til 10 minutters middelvind i 10 meters høyde over bakken eller vannet, og på 161150Z METAR'en fra Båtsfjord rapporteres denne vinden til å være 47 knop, altså liten storm, om jeg ikke husker feil.

En vindkast på 63 knop kan med andre ord defineres som orkan (kun i media).

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Magne!

Beklager å måtte si det men vind fra 63 knop og over betegnes som orkan styrke. Riktignok kreves en middelvind over 63 knop for å kunne betegne uværet som en orkan men det jeg mente å si var at vinden i kastene var nesten orkan styrke ikke at det var definert orkan på den aktuelle plassen. Forøvrig kan jeg jo nevne at det i Mehamn ble målt 89 knop i kastene samme dag.

I tillegg rapporteres vinden å være 47G62 knop. Det betyr såvidt meg bekjent ikke at middelvinden er på 47 knop, men at vinden varierer fra minimum 47 til maksimum 62 knop og følgelig blir middelvinden noe annet (som ikke fremgår av metar men som kan leses av på instrumentene i tårnet).

------------------

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snippet fra metar guiden på VACC NO (under training, norske delen, oppslagsmateriale). Omhandler vindangivelse.

VIND

a) retning

De tre første tallene i vindgruppen angir den retninge som vinden blåser fra midlet over ti minutter. Det brukes 360 graders skala fra 010 til 360

-360 brukes for vind fra nord

-000 brukes for stille

-VRB betyr variabel vindretning

Dersom vindstyrken er mer en 3 knop og vindretningen varierer 60 grader eller mere, tilføyes en ekstra gruppe med yttergrensene for variasjon. Disse skilles med V, og angis i rekkefølge med klokken.

Dersom vindstyrken er mere en 3 knop, benyttes VRB bare dersom vindretningen varierer mer en 180 grader

b) styrke

De neste to tallene i vindgruppen angir vindhastigheten modelt over 10 minutter, Hastighet over 100 knop angis med tre tall

Dersom høyeste vindkast i de ti minuttene midles over, overstiger middelhastigheten med 10 knop eller mere , tilføyes G, Gust, etterfulgt av høyeste vindkast.

Gruppen avsluttes med KT, knop. I andre land er også KMH,km/t, og MPS, m/s i bruk.

------------------

Roar Sandøy

http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway

http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Vel jeg kan jo liksågodt fortsette med flisespikkeriet når vi først er i gang.

Selvsagt er det vindstyrken i seg selv som kategoriserer vinden og ikke været eller uværet som et fenomen. Hvis det ble oppfattet som noe annet er det jeg som har formulert meg klomsete.

Jeg har heller aldri sagt at den aktuelle METAR fra Båtsfjord karakteriserte "uværet som liten storm mens vinden var orkan i kastene".

Nok en gang må jeg påpeke at vinden fra aktuelle METAR ikke kan karakteriseres som orkan ettersom middelvinden som det tidligere er sagt ikke var 63 knop eller over. Allikevel er fortsatt min påstand at vind over 63 knop kan karakteriseres som vind av orkan styrke (altså kan ikke betegnes som orkan i seg selv pga. lavere middelvind), og det er det jeg har prøvd å få frem i mitt tidligere innlegg.

Ikke sikkert at jeg klarer å få det tydelig nok frem denne gangen heller.

Greit nok at vi driver på med litt flisespikkeri men det er jo bare morsomt med litt livlige diskusjoner innimellom!

------------------

Mvh

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å si det som på TV2:

"Det ble målt orkan i vindkastene!"

Hehe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Nå synes jeg dere lager stiv kuling av en liten fjert.....

[image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

------------------

Kenneth G. Sørensen

De-Icer ved WF Torp

Kenneth_G_S@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som info kan jeg legge til at når vi måler vind i Nordsjøen og skal avgi vær rapport til feks Helikopter service, oppgir vi vinden målt over en periode på 15 minutter. Er middelverdien 64 kts eller over har vi orkan.

Forøvrig er grensen for å lande på plattform i Nordsjøen 60 kts og det er for å ivareta sikkerheten til personell som skal bevege seg på heli dekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er flisespikkeri, men jeg er bare nødt til å påpeke at til tross for at fenomenene "vær" og "vind" henger sammen, dreier det seg faktisk om to forskjellige meteorologiske forhold. Det er ikke typen vær eller uvær som er avgjørende for kategorisering av vindstyrken, men vindstyrken i seg selv. På tidspunktet for angjeldende METAR fra Båtsfjord blir det feil å si at "uværet var liten storm, mens vinden var nesten orkan."

For å få bragt på det rene at jeg ikke farer med vranglære, tok jeg en telefon til vakthavende flymeteorolog på Værvarslinga på Vestlandet. Han bekreftet min påstand, men la til at et vindkast på f.eks. 80 knop kan gjøre like stor skade som en orkan kan, men dette kan likevel ikke betegnes som vind med orkan styrke, dersom middelvinden er under 63 knop.

Når det gjelder angivelse av vind, gjelder Roar's beskrivelse generelt, med små avvik som gjelder dersom vinden forandrer seg utover de faste parametre.

Vi burde ikke bruke disse sidene til flisespikkeri, jeg vet det, men dere får ha meg unnskyldt.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Tom Strøm skrev:

Hei igjen!

Nok en gang må jeg påpeke at vinden fra aktuelle METAR ikke kan karakteriseres som orkan ettersom middelvinden som det tidligere er sagt ikke var 63 knop eller over. Allikevel er fortsatt min påstand at vind over 63 knop kan karakteriseres som vind av orkan styrke (altså kan ikke betegnes som orkan i seg selv pga. lavere middelvind), og det er det jeg har prøvd å få frem i mitt tidligere innlegg.


Morn.

Niks, og det er her kjernen til uenigheten ligger.

Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...