Gå til innhold

Real 737 NG simulator .......og FS 2004 .


Kenneth Sivertsen

Anbefalte innlegg

När det gäller väder och vind i simulatorn så klarar inte en dator att simulera alla vind varianter som kan uppstå i verkligheten. Tänk dig vindsituationen på en 800m bana när det blåser rätt från höger över ena tröskeln, och så rätt från vänster över den andra tröskeln...

 

Tenker du på HF Jörgen? Kan tenke meg at det blir vanskelig å gjenskape vindforholdene her i en simulator ""

 

Veldig nyttige innlegg her, interessant lesning. Men før man tar helt av:

 

Hobby simmere sin evne til å utføre korrekte prosedyrer og ha brukbar kontroll på maskinen under normale forhold, er vel neppe overraskende hvis de har erfaring fra PMDG eller Majestic.

 

Det er når tingene ikke fungere som de skal, at jeg er glad piloter har god/lang erfaring og god trening.

 

Ikke for å helle malurt i begeret, men tenk på det før dere fristes til å svare ja på spørsmål av typen: "Tror du at du ville klart å lande maskinen i virkeligheten?"

 

Jeg har fått spørsmålet enndel ganger, og påpeker det jeg har sagt ovenfor.

 

 

Og bare for å ha det sagt: Jeg ER misunnelig! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan fortelle at Grønnlien brødrene hånderte abnormal situations bedre en enkelte piloter i SAS i følge operatørene. Så dette er vell som det er med balanse, noen er bedre en andre. Og så handler det vell litt om yrkes stoltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er vell som det er med balanse, noen er bedre en andre. Og så handler det vell litt om yrkes stoltet.

 

10-4 Gofi!

 

At det finnes folk med eksepsjonelle ferdigheter er det ingen tvil om.

 

Her oppe var det en historie i avisa Nordlys om en Widerøe pilot som hadde landet med bare en motor og fikk heltestatus

 

Man kan begynne å lure på om folk flest tur det er bare noen få piloter som kan dette!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kun piloter som kan lande 737 hører du jo fra ekspertgruppen på flightsim.no. De som hverken er piloter, har flydd 737 eller 737 sim. De burde ha gode grunnlag for å belære andre ja... Nei! Spesiellt når vi som skal belæres kanskje har en del input som de i "ekspertgruppen" ikke har. Hvem vet. Det eneste jeg har sagt i denne tråden er hva jeg TROOOOOR kanskje kan være mulig. Dette med mange uttalselser fra piloter på 737, instruktører på 737, uttallige observasjoner i cockpit, lesing av aircraft operating manual, computerbased training software for 737 og selfølgelig spilling av simulatorprogramvaren PMDG.

 

Som Geir Finnstad sa; Geir Grønnlien og broren fløy vist bedre enn mange SAS piloter som gikk fra MD80 til 737, og det burde da si litt. For vi har enkelte her som har flydd Fokker og fortsatt kan uttale seg om hvem som lander 737 og ikke. Selv om man er pilot er man ikke pilot på 737. Jeg sier ikke at hvem som helst har større grunnlag for å si noe om dette, men man bør i alle fall få en saklig argumentasjon tilbake istedet for å bli ledd ut da man kommer med en saklig diskusjon rundt temaet, men kanskje ikke det kan forventes mer her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

istedet for å bli ledd ut da man kommer med en saklig diskusjon rundt temaet

 

Har lest igjennom hele tråden, og kan ikke se at du er blitt ledd ut Agnor?

 

Det kan hende du ser noe mellom linjene som jeg ikke ser.

 

Så hvis du har tid, kan du enten utdype eller tone ned det plutselige defensive utbruddet ditt.

 

Her er det bare smil og latter såvidt jeg kan se...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dette er vell som det er med balanse, noen er bedre en andre. Og så handler det vell litt om yrkes stoltet.

 

10-4 Gofi!

 

At det finnes folk med eksepsjonelle ferdigheter er det ingen tvil om.

 

Her oppe var det en historie i avisa Nordlys om en Widerøe pilot som hadde landet med bare en motor og fikk heltestatus

 

Man kan begynne å lure på om folk flest tur det er bare noen få piloter som kan dette!?

 

Riktig nok, Morten! Jeg kjenner denne piloten, da. Torleif Larsen er kaptein i Widerøe. Situasjonen var riktignok ganske dramatisk så jeg synes det var ganske riktig å fremstille han litt helteaktig. Det var tross alt et eksplosjonsliknende motorhavari i tillegg til kraftig turbulens. Hadde dette skjedd med en 737 i SAS Braathens nedi sør-norge vedder jeg en 50-lapp på ekstra nyhetssending på TV2 "" Dere skjønner omtrent hva jeg mener?

 

Om noen skulle være i tvil hva jeg mener: I VG har jeg flere ganger lest om episoder som: SAS fly måtte returnere på grunn av varsellampe i cockpit osv. Blir slått ganske kraftig opp i forhold til alvorlighetsgraden av hendelsen. Denne episoden var langt mer alvorlig da.

 

Begynner å få en fornemmelse om at motorene på Dash 8 til Widerøe har hatt en tendens til å stoppe iblandt? Kanskje hyppigere rate iforhold til det vi hører med motorstans i SAS og Norwegian? (Tenker på motorstans eller forhold der motoren må stanses / flytime eller tusende flytime om dere vil).

 

Det er vel bare å bla litt gjennom HSL dokumenter så finner man vel ut. Noen som vet om det føres statistikk over hendelser med de nordiske selskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torleif Larsen er kaptein i Widerøe.

 

Hatten av for Torleif! Helt klart!

 

Mitt innspill var av den generelle sorten, folk som klapper etter en litt ruskete landing osv. Som om pilotyrket ennå bør betraktes i et nesten romantisk lys. Hvor halsbrekkende manøvrer gjort av vågale piloter er dagligdags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hobby simmere sin evne til å utføre korrekte prosedyrer og ha brukbar kontroll på maskinen under normale forhold, er vel neppe overraskende hvis de har erfaring fra PMDG eller Majestic.

 

Det er når tingene ikke fungere som de skal, at jeg er glad piloter har god/lang erfaring og god trening.

 

Ikke for å helle malurt i begeret, men tenk på det før dere fristes til å svare ja på spørsmål av typen: "Tror du at du ville klart å lande maskinen i virkeligheten?"

 

Jeg har fått spørsmålet enndel ganger, og påpeker det jeg har sagt ovenfor.

 

Etter å ha lest den andre tråden i Snackbaren med over 270 innlegg!!

 

Blir dette utsagnet fattig og overflødig...

 

Her er det bare å smile skjevt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor. Du är helt tydligt endast intresserad att höra åsikter från folk som håller med dig. Om någon är av avvikande mening så måste de ha fel. Ok! Uppfattat!

 

For vi har enkelte her som har flydd Fokker og fortsatt kan uttale seg om hvem som lander 737 og ikke

 

Du skrev i den andra tråden att du förstod vad jag menade..?

 

Så jag har inte flugit 737. Jag är "bara" turboprop pilot jag. Så då vet jag ingenting? Inget som du är intresserad av att höra, eftersom det inte stämmer med din självbild?

 

Han måtte le på seg et brock som han selv sa og det høres ikke videre imøtekommende ut.

 

Beklagar! Jag ska hädanefter anstränga mig för att bara skriva imötekommande inlägg här.

 

Det var detta jag siktade till:

 

Simulatoren er jo riktignok bare zero-flight time sertfisert (høyeste sertfisering for full flightsim?) slik at man kan gå rett ut i jobb etter å ha flydd disse simmene

 

Det var så otroligt förenklat att jag måtte le. Ok, så jag överdrev lite, för jag fick inte brock...

 

Det krävs fortfarande sk. Line Training Under Supervision även om du flugit en Level D sim under Typerating träningen, precis som det gör för oss som bara typetränat på en Level C... Men kanske inte alla de här 737 folken (de där som så gärna håller med i allt du säger) nämnde det?

 

Här kan du läsa om de olika kraven till simulatorer, förresten.

 

God afton! (Beklagar om du inte är enig i att det är en god afton, Agnor. Bara skicka ett PM så ska jag ändra avslutningen till något mer imötekommande)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke det at jeg krever at du skal være enig men jeg hadde en del synspunkter du bare avfeide som om de skulle være helt hinsides! Det mener jeg de ikke var! Kanskje har du rett i at forskjellen mellom sim og real er formidabel men jeg har fått en oppfattning om at den ikke er det! Det blir vanskelig å diskutere dette. Du er tross alt pilot, det er ikke jeg. Jeg bare baserer mine antakelser på det jeg har hørt fra folk som har mye med 737 å gjøre og de har fremstillt det slik at simmen er svært lik virkeligheten. Kan man lande i simmen, ja, da kan man lande i virkeligheten også! Kanskje var det kun teknisk de refererte til, og det var nok det jeg også gjorde. Om du tar andre faktorer i betrakning som nervøsitet og utrygghet så kan jeg være mere enig i at forskjellen blir større!

 

Jeg respekterer andres meninger i stor grad og ser at det pleier å lønne seg! Det er det som er så fint med fora, at man kan diskutere ting og komme med ulike meninger. Enda bedre er det jo når man kan liste opp argumenter FOR og IMOT en mening!

 

Hvorvidt en sim er lettere eller vanskeligere å lande enn det virkelige flyet kommer jo kanskje an på hva man er vant til? En person som kun har fløyet i simulator vil kanskje synes det var mer triviellt (teknisk) enn når personen kommer ombord i det virkelige flyet og skal lande. Bare noen tanker fra min side!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg respekterer andres meninger i stor grad og ser at det pleier å lønne seg!

 

Får inte det utsagnet att stämma med spydigheter som:

 

For vi har enkelte her som har flydd Fokker og fortsatt kan uttale seg om hvem som lander 737 og ikke

 

Får du..?

För mig verkar det som om du förlöjligar mig...

 

Hvorvidt en sim er lettere eller vanskeligere å lande enn det virkelige flyet kommer jo kanskje an på hva man er vant til? En person som kun har fløyet i simulator vil kanskje synes det var mer triviellt (teknisk) enn når personen kommer ombord i det virkelige flyet og skal lande.

 

Det är helt klart så. När jag tog min första typerating på Fokkern så fick jag höra att simmen inte uppförde sig som flygplanet när man flög manuellt. Jag kunde inte förstå det föränn jag kom tillbaks till min första OPC efter att ha flugit flyplanet i 6 månader. Då upplevde jag en stor skillnad.

På min andra typerating till Dash 8 så blev jag verkligen förvånad över flygegenskaperna till simmen. Tänkte att flyplanet aldrig kunde vara så på kontrollerna. Och det var det, lyckligtvis, inte ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg på! Clamer Meltzer har fløyet Dash 8 simmen på SAS FA og sier den er ulik virkeligheten! På både godt og vondt! Da kan det kanskje være en ide å tro at 737 simmen også har avvik, men det sies den er veldig lik. Det har ikke teknisk og instruktører sagt om Dash 8 på samme måte. Mitt inntrykk var at de mente 737 stillte i en helt annen klasse når det gjaldt realisme.

 

Om simmene ikke hadde vært noe særlig lik hadde de jo aldri stått der, så de må være lik til en viss grad for at man skal gidde å investere 83 millioner NOK i en slik. Så de enorme avvikene kan det vel ikke være.

 

På en måte skal vi være glade for at det ikke var real vi fløy. Det var flere som gav på 125% torq under take off og jeg fikk selv en del overtorq under en GA da man ble litt stresset og ikke ville sette TOGA power i et romantisk og delikat tempo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flydd real så da vil jeg ha et ord med i leken ""

 

Etter å ha flydd 5 timer på sjøfly, prøvde jeg meg en gang på C152 landfly. Jeg fløy landingsrunder på ei lita stripe der det var 15 knop sidevind, varmt og skyfritt. Jeg tok alle avgjørelser hvordan flyet skulle håndteres og hvordan jeg skulle navigere. Instruktøren sa ikke noe om det. Eneste han gjorde var å kommunisere med ATC.

 

Det første jeg ikke hadde regna med (etter erfaring fra sim) var at under climb ut fra flyplassen, slutta flyet plutselig å stige selv om pitch, throttle og speed var uforandret.

Andre eksempel: på final etablerte jeg en appr speed og vertical rate slik at flyet ville ha landa på riktig sted uten korreksjoner dersom det var i simulatoren. Det som skjedde var at flyet plutselig begynte å falle ned mot skogen under og vi havna under den planlagte profilen og måtte gi mye throttle (mer enn i simmen) for å innhente. Videre var det en del jobb å holde flyet aligned med centerline på rullebanen. Vinden røska i flyet og det gikk fra side til side.

 

Akkurat denne faktoren savner jeg mye i simulatoren. Ser på filmer av fly og du ser 737en komme i berg og dalbane ned mot rullebanen. Ellers utenom det, kjente jeg meg ganske godt igjen i det virkelige fra simulatoren. Instruktøren trodde jeg hadde A-sertifikat. Var i utlandet dette så instruktøren og jeg hadde litt problemer med å forstå hverandre - derfor den store misforståelsen ""

 

Men det er også en annen forskjell som allerede nevnt - det psykologiske: dette er den sanne og hele virkelighet. flyet kan feile. g-krefter o.l. kan nedsette din flygeevne.

Og en sammenligning: C152 er lek, B737 full av pax er alvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk var at de mente 737 stillte i en helt annen klasse når det gjaldt realisme.

 

Ja, det passar ju med vad du önskar att höra... ""

 

Om simmene ikke hadde vært noe særlig lik hadde de jo aldri stått der

 

Nej det kan du säga. Men deras uppgift är inte att lära folk att handflyga heller. Det är inte det svåra. Det man ska lära sig i simulatorn är systemhantering. Drilla procedyrer m.m.

Alla flygmaskiner pitchar näsan uppåt när du drar i stickan, om du förstår vad jag menar... Men när det gäller vilka handrgrepp gör man vid motorbrand, generator fel, emergency gear extension, etc. kan variera stort.

 

Ta och se på det dokumentet jag linkade till tidigare i tråden, om kraven till simulatorer...

 

T.ex. har både Level C och D krav om max 150ms responstid mellan input och visual. Det är ganska länge det. Det är en naturlig konsekvens att en dator inte kan ge dig exakt och direkt respons eftersom den måste processera information du ger in, innan den kan ge information ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agnor. Driver du og tar PPL-A?

 

Ja, du kan si det sånn. Har lest ca halve pensum. Venter på legetime for å se om jeg får medisinsertfikat. Får jeg det blir det litt fart i sakene.

 

Ok. La bare merke til at du hadde Avinorkort på en av bildene som Oscar la ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dere snakker om epler og pærer her. Som det klart blir fremhevet er simulator en prosdyre-trenings plass, og ikke noe man blir sjekket ut på til å hånd fly.

 

Det er vel også slik at å lande et fly med kunnskap om throttle setting, flapssetting og visuelle forhold og med håndflyging vil være mulig, men at man vil gå utenom checklists og de prosedyrer fagfolket ville utføre.

 

Jeg har nevnt det før, men når jeg fløy to timer i simulatoren i Bodø gikk både take off og landing bra, men jeg fløy kun manuelt (det morsomste i en slik situasjon "") -Og jeg flyr kun default fly...

 

Det blir som å kjøre en lada eller en merce e-klasse. I ladan må man gasse, bremse og styre, mens i merca må man i tillegg gjøre en haug med masse knappetrykking. Selve kjøringen er dog lik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at dere snakker om epler og pærer her. Som det klart blir fremhevet er simulator en prosdyre-trenings plass, og ikke noe man blir sjekket ut på til å hånd fly. ""

 

Det er vel også slik at å lande et fly med kunnskap om throttle setting, flapssetting og visuelle forhold og med håndflyging vil være mulig, men at man vil gå utenom checklists og de prosedyrer fagfolket ville utføre.

 

Jeg har nevnt det før, men når jeg fløy to timer i simulatoren i Bodø gikk både take off og landing bra, men jeg fløy kun manuelt (det morsomste i en slik situasjon "") -Og jeg flyr kun default fly...

 

Det blir som å kjøre en lada eller en merce e-klasse. I ladan må man gasse, bremse og styre, mens i merca må man i tillegg gjøre en haug med masse knappetrykking. Selve kjøringen er dog lik.

 

Hei.

Mitt innlegg her var likheten mellom real sim og FS 2004 og add-ons som PMDG / PIC 737 . Ikke om en kan lande en 737 i simulator, kan lande en en 737 i virkeligheten. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel forholdsvis opplagt at en "full motion" sim til 100 mill

er bedre enn en PC sim. Spesielt på system siden og følelsen av å "være der".

Når det er sagt, så kalles ikke full motion sim's for "giant pinball machines"

blandt piloter uten grunn lol.. .

Som Jørgen sier, så er det sikkert stor forskjell på "flight model" i ulike

full motion simmer, akkurat som på PC.

 

MSFS er fin for å øve systemer og gjøre autolands med. Skal du lande

en 737 "hands on" vil du få en mer realistisk følelse med X-Plane.

 

MVH

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så simmene blir en forbedret MS FS9 på en måte;) Neida, jeg er med på tankegangen. Man bør vel ha tid i det virkelige flyet da en simulator aldri vil bli eksakt lik virkeligheten. At den nærmer seg en god del kan det vel være enighet om. Artig at vi flightsimmere klarte å få maskina i simmen ned på bakken, da. Det ville nok ikke "vanlige" folk ha klart, spesiellt ikke å håndfly ILS app, så noget godt kom det ut av det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...