Gå til innhold

Seilflyging som ekstremsport!


Jan Peder Nilsen

Anbefalte innlegg

I vår klubb (SSFK) har vi to stk ASK-12, de klarer +6,5 og -4,0

Så har vi en DG 1000 som med korte vinger kan belastes +7 og - 5,0

Videre så har vi en FOX i privat eie, denne klarer en belastning på +9 og -6

Jeg kan bare av egen erfarenhet si att alle burde gå ett kurs i acro da dette gir en dypere forståelse for all type av flygning, man blir ikke overasket når flyet havner i en "merkelig" situation. Sist men ikke minst så er det utrolig morsomt å fly acro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i stor grad en treningssak. Bare se på Kirby Chambliss, han eier lett fightergutta i G-trekking. Han har tross alt ikke speed-pants eller oksygenmaske! Syykt!

 

Jeg aner ikke hvem Chambliss er eller hva han gjør, men så vidt jeg vet er det en viss forskjell på hvordan man drar G i et jagerfly og et seilfly.. og det går på over hvor lang tid man kan dra disse G kreftene. Tviler på det er nok energi i et seilfly til å kunne dra G over like lang tid som et jagerfly.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirby Chambliss flyr ikke seilfly, men en supermodifisert Pitts som kalles Challenger. Er vel så lite Pitts igjen at det ikke lenger kan kalles Pitts ""

 

Og det er helt riktig at det er stor forskjell på å trekke G over kortere og lengre tidsrom.

Med seilfly kan du trekke mye G, over 5 f.eks., over lengre tid, men det gjøres da i en sving med ekstremt mye krengning. Slitsomt... og helt uinteressant for konkurranseflyging.

 

At acro er gøy er det ingen tvil om!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror jeg skal slutte å poste når jeg kommer fra duty der jeg sjekker ut på morgenen...

Takk for korreksjonen! ""

Men Kirby trekker fortsatt ikke G over lang tid, selv om flyet kan det. Her dreier det seg om korte, men store G-belastninger, ikke minst også mye negativ-G som er meget ubehagelig sammenliknet med positiv-G.

 

G-tolleranse har også mye ved vinkelen man sitter i å gjøre. Det kan de som har forsøkt 5-6 G i Safari underskrive på ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...