Jan Peder Nilsen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Her kan du lese om et aspekt ved seilflyging som ikke er like kjent som termikkflyging og rolige bevegelser. Visste du f.eks at noen seilfly kan trekke like mange G som F-16? Eller at du kan fly i nesten 300km/t?? Hvis ikke så ta en titt på hjemmesiden til seilflyverstingene! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Vet om et seilfly som kan trekkes til +/- 12G. Om flygeren ønsker dette er en annen sak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Det er i stor grad en treningssak. Bare se på Kirby Chambliss, han eier lett fightergutta i G-trekking. Han har tross alt ikke speed-pants eller oksygenmaske! Syykt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arvid Naess Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 I vår klubb (SSFK) har vi to stk ASK-12, de klarer +6,5 og -4,0 Så har vi en DG 1000 som med korte vinger kan belastes +7 og - 5,0 Videre så har vi en FOX i privat eie, denne klarer en belastning på +9 og -6 Jeg kan bare av egen erfarenhet si att alle burde gå ett kurs i acro da dette gir en dypere forståelse for all type av flygning, man blir ikke overasket når flyet havner i en "merkelig" situation. Sist men ikke minst så er det utrolig morsomt å fly acro. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Ved 12G er vel vingene vridd rundt hele flykroppen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 21. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2006 Ved 12G er vel vingene vridd rundt hele flykroppen? På Cessna ja... Acroutdannelse er neste steg etter lappen, helt klart! Så langt strekker min acroerfaring seg til hele én loop, pluss obligatorisk stall- og spinntrening. Det er grisemorsomt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Andreassen Skrevet 21. februar 2006 Del Skrevet 21. februar 2006 Det er i stor grad en treningssak. Bare se på Kirby Chambliss, han eier lett fightergutta i G-trekking. Han har tross alt ikke speed-pants eller oksygenmaske! Syykt! Jeg aner ikke hvem Chambliss er eller hva han gjør, men så vidt jeg vet er det en viss forskjell på hvordan man drar G i et jagerfly og et seilfly.. og det går på over hvor lang tid man kan dra disse G kreftene. Tviler på det er nok energi i et seilfly til å kunne dra G over like lang tid som et jagerfly. Kjell Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Kirby Chambliss flyr ikke seilfly, men en supermodifisert Pitts som kalles Challenger. Er vel så lite Pitts igjen at det ikke lenger kan kalles Pitts Og det er helt riktig at det er stor forskjell på å trekke G over kortere og lengre tidsrom. Med seilfly kan du trekke mye G, over 5 f.eks., over lengre tid, men det gjøres da i en sving med ekstremt mye krengning. Slitsomt... og helt uinteressant for konkurranseflyging. At acro er gøy er det ingen tvil om! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Peder Nilsen Skrevet 22. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2006 Hjemmesiden til Chambliss. Han flyr Edge540, og den kjerra der kan trekke G over ganske lang tid. Selvsagt er ikke jagerflygerne pyser, det var ment som en spøk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Claemer, sikker på at du ikke mener Sean Tucker fra Team Oracle? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 22. februar 2006 Del Skrevet 22. februar 2006 Ja, jeg tror jeg skal slutte å poste når jeg kommer fra duty der jeg sjekker ut på morgenen... Takk for korreksjonen! Men Kirby trekker fortsatt ikke G over lang tid, selv om flyet kan det. Her dreier det seg om korte, men store G-belastninger, ikke minst også mye negativ-G som er meget ubehagelig sammenliknet med positiv-G. G-tolleranse har også mye ved vinkelen man sitter i å gjøre. Det kan de som har forsøkt 5-6 G i Safari underskrive på Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.