Gå til innhold

Bli med å arranger et VFR fly-in!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Hei igjen alle sammen!

Mens andre av norges landsmenn blir bitt av infuensa viruset, er jeg bitt av arrangør viruset, men andre ord, hodet mitt er proppfullt av idèr for diverse arrangement.

I første omgang tar jeg sikte på å arrangere et VFR fly-in, har ventet på at et slikt fly-in skulle bli arrangert i VATSIM regi over 2 år nå men nå har jeg sett meg lei og tar saken i egne hender.

Å arrangere et slikt fly-in lar seg ikke gjøre alene, og jeg velger derfor å utlyse stillinger som jeg trenger å bemanne for å få dette til å gå rundt. Jeg ber derfor også om at personer som viser seriøs interesse og har kunnskap/erfaring rundt emnet melder seg. Til slutt setter jeg også på en spørreundersøkelse for å kartlegge hva dere brukere ønsker.

Kom gjerne med ideèr og forslag, slik at vi får laget et fly-in som er tilpasset de fleste VATSIM brukeres behov.

 

Stillinger som utlyses:

 

 

*Flygeledere med kjennskap/kunnskap til VFR prossedyrer i Norge.

 

*ASRC utvikler som kan produsere sektor filer for flyplasser

 

*Opplæringsannsvarlig for piloter, MÅ kunne gode kunnskaper om VFR flygning og prossedyrer i tillegg til å ha en god skriftlig framstillingsevne.

 

*Opplæringsannsvarlig for flygeledere, primært i forhold til AFIS og kortbane prossedyrer.

 

*Navigasjonsannsvarlig, som får til annsvar å sørge for ruter og kart til piloter/flygere.

 

Du kan melde deg opp på flere av stillingene, jeg vil forøvrig ikke legge noen tester til grunn for vurdering. Men jeg håper at du ut i fra ditt egent kunnskapsnivå klarer å ta den besluttning om du er godt egnet for stillingen eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Har et lite tips til deg Ivar.

 

Når du skal arrangere et VFR fly-inn så har jeg litt erfaring med flyt og hvilke program som egner seg best til dette rettet opp mot oppkobling til VATSIM.

 

Har rundt 30 timer med F-16 formasjon på VATSIM og jeg har prøvd begge, både SB og FSInn.

 

For å ta for meg SB først:

I SB må man ha de flyene de andre flyr med, ellers kommer det opp stygge VIP modeller. Modellene i SB er heller ikke så veldig pene.

SB har en sen oppdateringsevne slik at det er vanskelig å ligge i formasjon med denne programvaren. Hjulene står konstant ute på flyene til de andre.

 

Det jeg anbefaler er FSInn. Denne programvaren har jeg brukt mest, siden du kan velge hvilke modeller de andre skal vises som. Altså du har en egen meny der du kan velge om du vil bruke VIP modellen eller om du vil erstatte med en av dine egene fly. Flyr han en type Cessna som du ikke har så kan du lett velge det Cessnaflyet du har i din egen "hangard" slik at flyet blir modulert riktig.

I FSInn er det MYE bedre flyt mellom flyene. Vi som flyr formasjon med F-16 kan ligge i close formasjon helt opp til 450 knop uten noe lagg (hakking)

I FSInn ser du også ror bevege seg opp og ned og landingsunderstellet fungerer riktig slik at du slipper å se at alle flyr med hjula ute hele tiden.

 

For å ta en nærmere titt på FSInn gå inn på www.mcdu.com

der finner du alt du trenger under downloads også masse flotte VIP modeller. Du finner også flash turtals til oppsett på siden.

 

Ta en titt på dette! Anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sondre, takk for godt tips!

Når det gjelder bruk av programvare må vi også ta hensyn til brukevennlighet for det er ikke sikkert alle ønsker å sette seg inn i en ny programvare på grunn av et fly-in.

Hvordan er FSInn på dette området, lett og innstallere og lett å lære seg/forstå?

 

Tom, vet ikke om det er oblatorisk om alle ATC'ene skal kunne VFR prossedyrene for Norge, men uansett er det nok bare en brøkdel av de som kan det, selv enkelte av de aktive er usikkre på dette området. Egentlig mener jeg at man burde satt opp et kurs for at alle ATC skal kunne klare å utføre VFR prossedyrer i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...