Ivar Skaugstad Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hei igjen alle sammen! Mens andre av norges landsmenn blir bitt av infuensa viruset, er jeg bitt av arrangør viruset, men andre ord, hodet mitt er proppfullt av idèr for diverse arrangement. I første omgang tar jeg sikte på å arrangere et VFR fly-in, har ventet på at et slikt fly-in skulle bli arrangert i VATSIM regi over 2 år nå men nå har jeg sett meg lei og tar saken i egne hender. Å arrangere et slikt fly-in lar seg ikke gjøre alene, og jeg velger derfor å utlyse stillinger som jeg trenger å bemanne for å få dette til å gå rundt. Jeg ber derfor også om at personer som viser seriøs interesse og har kunnskap/erfaring rundt emnet melder seg. Til slutt setter jeg også på en spørreundersøkelse for å kartlegge hva dere brukere ønsker. Kom gjerne med ideèr og forslag, slik at vi får laget et fly-in som er tilpasset de fleste VATSIM brukeres behov. Stillinger som utlyses: *Flygeledere med kjennskap/kunnskap til VFR prossedyrer i Norge. *ASRC utvikler som kan produsere sektor filer for flyplasser *Opplæringsannsvarlig for piloter, MÅ kunne gode kunnskaper om VFR flygning og prossedyrer i tillegg til å ha en god skriftlig framstillingsevne. *Opplæringsannsvarlig for flygeledere, primært i forhold til AFIS og kortbane prossedyrer. *Navigasjonsannsvarlig, som får til annsvar å sørge for ruter og kart til piloter/flygere. Du kan melde deg opp på flere av stillingene, jeg vil forøvrig ikke legge noen tester til grunn for vurdering. Men jeg håper at du ut i fra ditt egent kunnskapsnivå klarer å ta den besluttning om du er godt egnet for stillingen eller ikke! Siter
Tom Knudsen Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 *Flygeledere med kjennskap/kunnskap til VFR prossedyrer i Norge. Dette bør være enkelt å få tak i ALLE ATC SKAL KUNNE DETTE. Siter
Sondre Aabø Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hei Har et lite tips til deg Ivar. Når du skal arrangere et VFR fly-inn så har jeg litt erfaring med flyt og hvilke program som egner seg best til dette rettet opp mot oppkobling til VATSIM. Har rundt 30 timer med F-16 formasjon på VATSIM og jeg har prøvd begge, både SB og FSInn. For å ta for meg SB først: I SB må man ha de flyene de andre flyr med, ellers kommer det opp stygge VIP modeller. Modellene i SB er heller ikke så veldig pene. SB har en sen oppdateringsevne slik at det er vanskelig å ligge i formasjon med denne programvaren. Hjulene står konstant ute på flyene til de andre. Det jeg anbefaler er FSInn. Denne programvaren har jeg brukt mest, siden du kan velge hvilke modeller de andre skal vises som. Altså du har en egen meny der du kan velge om du vil bruke VIP modellen eller om du vil erstatte med en av dine egene fly. Flyr han en type Cessna som du ikke har så kan du lett velge det Cessnaflyet du har i din egen "hangard" slik at flyet blir modulert riktig. I FSInn er det MYE bedre flyt mellom flyene. Vi som flyr formasjon med F-16 kan ligge i close formasjon helt opp til 450 knop uten noe lagg (hakking) I FSInn ser du også ror bevege seg opp og ned og landingsunderstellet fungerer riktig slik at du slipper å se at alle flyr med hjula ute hele tiden. For å ta en nærmere titt på FSInn gå inn på www.mcdu.com der finner du alt du trenger under downloads også masse flotte VIP modeller. Du finner også flash turtals til oppsett på siden. Ta en titt på dette! Anbefales på det sterkeste! Siter
Geir Teigo Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 savnet et valg på VOTEn din. Flyr stort sett kun VFR på nordvestlandet, i sunnmøres vakre alper. Så aller helst ville et flyin fra Sogndal til Kvernberget vært å foretrekke for meg. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 9. februar 2006 Forfatter Skrevet 9. februar 2006 Sondre, takk for godt tips! Når det gjelder bruk av programvare må vi også ta hensyn til brukevennlighet for det er ikke sikkert alle ønsker å sette seg inn i en ny programvare på grunn av et fly-in. Hvordan er FSInn på dette området, lett og innstallere og lett å lære seg/forstå? Tom, vet ikke om det er oblatorisk om alle ATC'ene skal kunne VFR prossedyrene for Norge, men uansett er det nok bare en brøkdel av de som kan det, selv enkelte av de aktive er usikkre på dette området. Egentlig mener jeg at man burde satt opp et kurs for at alle ATC skal kunne klare å utføre VFR prossedyrer i praksis. Siter
Joachim Skjønberg Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Alle eller de som trenger det? Siter
Sondre Aabø Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hei Da har jeg laget en liten manual til de som har problemer med å legge inn FSInn. Egentlig er det veldig lett, men kanskje noen trenger litt hjelp på veien. Bare å spørre her hvis det er noe som er uklart! Manual Siter
Tom Knudsen Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Egentlig mener jeg at man burde satt opp et kurs for at alle ATC skal kunne klare å utføre VFR prossedyrer i praksis. Eller bare mer erfaring med dette, så da er jo dette en kjempe ide. Siter
O85_ Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Her ligger dokumentet for Norwegian VFR Procedures VFR-Norge.pdf Siter
Sondre Aabø Skrevet 11. februar 2006 Skrevet 11. februar 2006 Hei Ser det er 16 stykk som har lastet ned manualen jeg har laget for FSInn, noen som har prøvd å følge den? Hvordan gikk det? Synes dere at den var fyldig nok? Hvor eventuelt stoppet det opp for dere? Siter
Ivar Hakli Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Hva er siste versjon av FSInn? Ser det står 1.1 Public Beta på hovedsiden, men kun ver 1.0 kan downloades....? Siter
Sondre Aabø Skrevet 13. februar 2006 Skrevet 13. februar 2006 Hei Har sett at FSInn 1.1 har kommet, men jeg har ikke testet denne enda. Hørte også av en at jeg burde bruke 1.0 Hvorfor vet jeg ikke..., får vel se hva det blir etter en formatering. Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 14. februar 2006 Forfatter Skrevet 14. februar 2006 Vil bare gjøre oppmerksom på at jeg ikke har fått noen som har meldt seg frivillig til noen av possisjonene, så om du synes dette høres interessant ut, send meg en mail til icskaug(at)hotmail.com (merk, HOTMAIL og ikke ONLINE!) eller en uforpliktende PM. Siter
Tom Knudsen Skrevet 14. februar 2006 Skrevet 14. februar 2006 Er fordi ingen i Norge har kunnskap om VFR det.. hehe Kanskje jeg tar ENAL om det passer Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.