Gå til innhold

Et par spørsmål fra meg (som vanlig) :)


Frode Johansen

Anbefalte innlegg

Spørsmål 1: Hittil har jeg syntes at FS for meg har vært kult ved take of og landing, og resten av turen et nødvendig onde "" I dag skulle jeg forsøke å rette på dette ved å fly ENGM til ENVA uten å bruke autopilot.

Jeg lasta opp passasjerer og tok av. Trimma flyet til riktig climb og sikta mot cruise på FL250. Rundt FL180 slutta trimmen å lystre og nesa falt raskt ned til decent; jeg trimmet og trimmet, fikk kontroll igjen, venta et par sekunder og det samme skjedde igjen. Til slutt mista jeg kontrollen over flyet, og passasjerene skrek og crewet beskyldte meg over høytaler for både å være full og dum. (elsker FSPassenger as)

 

Vel, jeg er ikke full, men kanskje dum? Hvilken viktig del av flyteorien er det jeg har hoppet over?

 

PS: jeg flyr KingAir350

 

Spørsmål 2: Avogtil, på final approach, slutter den ene av hver av motorkontrollene å lystre stikka mi. Både på thrust, proprpm og mix, virker bare den ene motoren. Noen som vet hva dette kommer av?

 

Hilsen liten og grønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder motorene som streiker; prøv å trykk E og deretter 1 og 2 i rask rekkefølge (ikke bruk numpad). Dette skal løse problemet ditt. Har ikke peiling på trimproblemet ditt. Kanskje ikke King Air'en går så høyt?

 

OK, jeg skal prøve trikset ditt... vet du hva det kommer av?

 

Kingair skal ifølge Vref ha en max alt. på 33000 ft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kanskje høres ut som flyet staller og mister løftet sitt når du kommer opp i høyden her.

 

Det vil kunne skje hvis du ikke reduserer stigeraten (ft/min) din gradvis etterhvert som du kommer høyere.

 

Lufta blir gradvis tynnere etterhvert som du kommer høyere og flyet klarer ikke å klatre så godt som den gjorde nærmere bakken. Til gjengjeld vil flyet gå raskere ift. bakken da pga. mindre luftmotstand, og det er jo bra da.

 

Prøv å klatre på en bestemt hastighet (IAS) på fartsmåleren hele veien opp til cruise istedenfor en fast stigevinkel. Jeg kjenner ikke 350'n i detaljer, men prøv f.eks. 140-150 knop og hold den hele veien oppover. Du vil da måtte gradvis slakke på hvor fort du kommer deg oppover, men det er altså helt normalt og sånn det også fungerer i virkelighten.

 

For praktiske formål her og i de høydene du nevner kan du si at flyet ikke vil stalle bare du har hastighet god nok, og den er du sikret med å holde et godt øye på fartsmåleren din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg syntes at FS for meg har vært kult ved take of og landing, og resten av turen et nødvendig onde

 

Beklager på forhånd om jeg tar feil her, men høres nesten ut som du ikke har kommet igang med IFR enda? Lag deg en IFR-rute i flightplanner, åpne ATC og request clearance og fly ivei, da blir "resten av turen" kult å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg få legge inn et slag for at også VFR-flyging i lavere høyder enroute er både morsomt og kan være skikkelig utfordrende, spesielt med geografien og været vi har og kan oppleve her til lands.

 

Ganske så realistisk er det også etterhvert blitt å fly i Norge da, med alle kvalitetsprogrammene som er utgitt som hever virkelighetsfølelsen ift. navigering via virkelige landemerker betydelig.

 

Prøv med f.eks. en av Carenados glimrende småflymodeller, få tak i et VFR-kart ( NAK shop ). Planlegg og tegn inn ruta du skal følge via diverse punkter (vann, byer, veikryss, fjell osv.), sjekk været og vinden real for ruta og flyplassene ( www.ippc.no ), mål ut kurs og flytid mellom de forskjellige leggene, fyll ut en operativ flyplan du bruker underveis, og fly med real weather.

 

Det er også moro Frode! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hittil har jeg syntes at FS for meg har vært kult ved take of og landing, og resten av turen et nødvendig onde

 

Beklager på forhånd om jeg tar feil her, men høres nesten ut som du ikke har kommet igang med IFR enda? Lag deg en IFR-rute i flightplanner, åpne ATC og request clearance og fly ivei, da blir "resten av turen" kult å.

 

Hehe, joa, flyr selvfølgelig IFR... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å sette en flightplan via flere flyplasser, uten å måtte sette en ny plan for hver mellomlanding?

Det er mulig men du må ta frem kartet i flightplanner, så må du dra streken som går fra "A til B" til den flyplassen du vil til. Tror og du kan klikke på kartet på flyplassen du vil til, og da får du frem VOR/ILS til plassen, klikk på den og på legg til i ruta du har på høyre side i skjermen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...