Mathias Ganss Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Heisann! Som tittelen handler dette innlegget seg om Flyin! I og med at det har vært få flyin's i det siste prøver jeg en gang til å få respons fra pilotene! Er det noen veldig interesse for et raskt flyin, eller vil heller mengden av piloter i dette kalde landet feriere julen i ro og heller "lade opp" til et senere flyin? Som vi alle vet er det pilotene som avgjør om det blir et vellykket flyin eller ikke. Ingen vits i å arrangere et stort flyin, med masse jobbing og så kommer det tre fly! Jeg vil nå gjerne at hver enkelt FS online pilot skriver under her om de har veldig lyst og kommer til å delta, eller om de vil vente og ikke kommer til å delta. Håper igjen på svar! ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no Siter
Svein Vike Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Jeg kan gjerne tenke meg å delta dersom det en av dagene 28, 29 eller 30.12. Forøvrig god jul til alle simmere. Siter
Per Olav Løvbak Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Hei! For noen måneder siden diskuterte vi mulighetene for å prøve med såkalte "Touch-And-Go" flyin, for på den måten å bli bedre kjent med flere av de flotte flyplassene i Norge (både som piloter og ATC). Her er et par av lenkene hvor vi diskuterte dette (inkl. noen forslag til rundturer): http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001782.html"'>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001782.html" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001782.html http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001281.html"'>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001281.html" TARGET=_blank>http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001281.html Er dette fortsatt av interesse, kunne vi starte med et svært enkelt opplegg med kun 3-4 flyplasser, slik at det blir overkommelig også med ATC (CTR og TWR burde være nok). Kan vi ikke prøve dette en gang (i julen)? Vennlig hilsen ------------------ Per Olav VBX099/ATC Siter
Gjest Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Den var ikke dum Per Olav. Romjuls Touch and Go. Kanskje vi kan ha det som en fast foreteelse hver romhjul i dette tusenåret. Så kan det bli premie til den som med flest ganger i løpet av disse 1000 årene?! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/shocked.gif[/image] Går jo an å starte i det små, og så utvide etterhvert hvis interessen og lysten(e) er der. Vel Mathias, I'm in! Arnt Kalseth VBX118 Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 I'm in, samme hva det måtte være, så vil jeg enten fly eller kontrollere noe [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Tar forbehold om at jeg kan finne på annet morsomt i jula da, men er jeg tilgjengelig så er jeg klar som et egg ! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] ------------------ Roar Sandøy http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Eirik Løken Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Er med på litt avkobling i romjula - en rundtur til flere flyplasser høres ut som en god ide. .....og god jul alle sammen. Eirik SK 777 Siter
Jan Fjeld Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Hei. Jeg kan tenke meg å fly litt i romjula. 28 - 30 en eller annen gang passer fint for meg. Jan Siter
Arild Schubert Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Kan også tenke meg å være med,hvis det blir på kveldene Arild Siter
Ivar Nygaard Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Ja Romjuls Touch and Go høres flott ut. 28 og 29 passer best for meg VBX119 ------------------ Ivar Nygård Siter
Mathias Ganss Skrevet 22. desember 2000 Forfatter Skrevet 22. desember 2000 Hei! Ja dette var jo god respons! Romjuls Touch and Go var en veldig god ide. Er det også enighet om ruta ENVA-ENKB-ENAL-ENRO-ENVA? Da foregår det jo også ikke bare i Oslo området. Det neste må jo være å bli enige om flytyper. For den måten jeg ser det på er en slags group touch and go, at alle flyr sammen. Og hvis da noen F16 og andre med sin Cessna, kan det bli noen sirkler for F16'en!:-) Jeg tenker at hvis vi deler oss i to grupper (Bare hvis vi er mange nok) så kan vi ha et Jet team og et Turboprob team. Synspunkter? ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no Siter
Fredrik Hoel Skrevet 22. desember 2000 Skrevet 22. desember 2000 Dette høres jo virkelig bra ut! [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image] Kanskje en litt lengre rute.....?? (med litt fler flyplasser) ------------------ Fredrik Siter
Mathias Ganss Skrevet 22. desember 2000 Forfatter Skrevet 22. desember 2000 Joda, dette virka bra! Tankte muligens på litt lengre jeg og, men problemet blir selvsagt at man må ha mye ATC. Mange stasjoner som skal bemannes. Dette kan bli vanskelig! Et alternativ er selvsagt å se etterpå om Flygelederene er villige til å være med lengre. Vel, en Jet rute er f.eks. ENBO-ENVA-ENAL-ENBR-ENZA-ENCN-ENGM-! Da strekker vi oss ganske langt. Synspunkter?? ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no Siter
Fredrik Hoel Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 Den så bedre ut..... det går jo ann at ATC som f.eks er på den første flyplassen flytter seg når de fleste har reist til den neste ledige controllerplassen osv. ------------------ Fredrik Siter
Per Olav Løvbak Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 quote: Originally posted by Fredrik Hoel: Den så bedre ut..... det går jo ann at ATC som f.eks er på den første flyplassen flytter seg når de fleste har reist til den neste ledige controllerplassen osv. Well...., den enkleste løsningen (for dette første arrangementet) er å gjøre som i Sveits, at de fire-fem flyplassene er en RUND-LØYPE, som skal flys innen f.eks. en 2-3 timers periode. Noen piloter starter opp på en flyplass, noen starter opp på en annen osv. Da reduserer du ventetid (fordi ikke "10 fly" skal ta av på samme flyplass samtidig (vi vet at det tar ganske lang tid...). Samtidig vil controllerne ha noe å gjøre hele tiden (= mer moro). Hvis vi tillater å fly rundløypa begge retninger blir det også mer spennende for CTR, som må passe på separasjoner for motgående fly og for fly med ulik airspeed... Jeg foreslår å gjøre det litt enkelt den første gangen, med de fire nevnte flyplassene for alle. Velger man en turboprop vil det bare ta litt lengre tid (men det er ikke så store avstander at man blir sittende "hele kvelden".) Andre steder ble det gjort noe forarbeide, ved at flyruten, frekvenser og flyplassene ble beskrevet tekstlig på en web-side, og at de viktigste kartene ble gjort tilgjengelig samme sted. Dermed ble det enkelt for meg som "utlending" å kunne bli med. Men det er kanskje ikke nødvendig denne første gangen? Jeg synes det er bedre at vi gjør det enkelt og at mange blir med, en at vi sprer oss over hele Norge. Vennlig hilsen ------------------ Per Olav VBX099/ATC Siter
Trond Fossen Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 Mye gode forslag her. Jeg blir gjerne med som ATC. Siter
Gjest Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 Hei igjen fokens, Så mens jeg venter på julenissen (venter dere?), har jeg tatt en liten flytur. ENVA-ENKB-ENAL-ENRO-ENVA. Med Touch and Go på ENKB - ENAL og ENRO. Turen tok i overkant av 2 timer med en ATR 42. Jeg valgte da direct innflygning på alle plassene, uavhengig av været. Litt dårlig sikt (2 nm) på Røros med nesten Missed Approach , ellers gikk det greit. Så med flere fly (venting), ATC (klareringer) og diverse (UFOer på Gråkallen/Ubåter i Trondheimsfjorden), så kommer vi vel opp i 2 1/2 til 3 timer. Med fly med blåselamper type jet , vil nok dette gå noe raskere. mvh. Arnt Kalseth VBX118 PS: Syns jeg hører noen luske på gangen her, kan det være julenissen, eller er det ikke før i morgen han kommer????? Siter
Einar Halvorsen Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 Hei Jeg er enig med siste "taler". La oss lage en "rundløype" som ikke er for stor, slik at denne kan flys i begge retninger. Da kan vi få det "spennende" for både flygere og controllere. ------------------ Einar/ A happy simmer VBX114 Siter
Gjest Skrevet 23. desember 2000 Skrevet 23. desember 2000 quote: Originally posted by Per Olav Løvbak: Jeg foreslår å gjøre det litt enkelt den første gangen, med de fire nevnte flyplassene for alle. Velger man en turboprop vil det bare ta litt lengre tid (men det er ikke så store avstander at man blir sittende "hele kvelden".) Jeg synes det er bedre at vi gjør det enkelt og at mange blir med, en at vi sprer oss over hele Norge. Kjempebra forslag Per Olav. Hvis det er noen som vil fly lengre, er det bare å ta flere runder og/eller motsatt retning. Syns vi skal gå for den første ruten (ENVA-ENKB-ENAL-ENRO-ENVA). Legger vi i tillegg inn( som Per Olav skriver)at alle kan starte fra hvilken som helst flyplass, og i hvilken som helst retning, kan dette bli skikkelig gøy. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/rolleyes.gif[/image] Jeg er også enig i at vi kan ta det litt enkelt første gangen, så går det an å utvide etterhvert. mvh. Arnt Kalseth VBX118 Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. desember 2000 Forfatter Skrevet 24. desember 2000 Hei! Tok turen rundt i en SAS 737-600 (Blåselampe) med kun touch and go's på alle flyplassene. Brukte da 1 1/2 time. Forhåpendligvis vil det ta enda lenger tid den kvelden pga ventet stor trafikk og masse holdinger:-) Vet ikke om det var min feil, kartene eller Microsoft sin feil, men på App til Vigra, via BOLSI 3 så kom jeg langt øst for ILS, mye lengre enn jeg hadde ventet. Bare sier ifra. Har nå satt datoen; den 29/12.00 fra 21.00-24.00 lokal tid, og hvis ATC og piloter vil blir det også lengre, blir det flyin. Selv om ruta er satt som start fra ENVA og går mot klokka til ENKB osv, betyr ikke dette at det er obligatorisk for alle piloter å fly runden slik den er satt opp; fra Værnes til Kvernberget mot klokka. Tvert imot ville det vært bedre om man kunne finne på en annen flyplass å starte på. Men allikevel synes jeg at man burde fly ruten i en sirkel, altså ikke hoppe ENAL-ENVA-ENRO osv. Hold dere til ruten, men start fra den flyplassen dere vil og fly i den retningen dere vil! Dette var da til pilotene. Til flyvelederene: For at dette flyinet skal bli bra trenger vi minst følgende: ENTR_CTR, ENVA_APP, ENKB_APP, ENAL_APP,og ENRO_APP. Under dette kommer selvsagt TWR og GND (GND Forbeholdt til ENVA). For registrering tar vi dette som online booking på ATCC Norway sine sider. Det er ingen tvang for flyveldere til å måtte sette seg på de nevnte posisjonene over, men det ville være en stor fordel og til stor hjelp. Derfor ber jeg allen de norske online pilotene til å sette igang og øve, og så komme online 29/12. Det samme til flyvelderene. Book nå, før det er forsent! Dette tror jeg kan bli veldig bra, og hvis det blir det slår vi til litt senere med et stort internasjonalt flyin med STOR reklame i utlandet! Gleder meg! ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no [Endret av Mathias Tangvall 24-12-2000.] [Endret av Mathias Tangvall 24-12-2000.] Siter
Mathias Ganss Skrevet 24. desember 2000 Forfatter Skrevet 24. desember 2000 Hei! Har nå sett at det er umulig å booke hverken ENKB eller ENRO, for disse som gjerne vil dette så skriv en E-mail til meg på Ganss@online.no Skal gjøre så godt jeg kan, og at om det skulle være kamp om plassene vil den som booket først får plassen. Til nå er det bare to plasser reservert: ENVA_APP: Meg selv, Mathias Tangvall ENKB_APP: Trond Fossen! Kom igjen all ATC, trenger deres hjelp. ENTR_CTR, ENAL_APP og ENRO_APP bør bemannes!! ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no Siter
Roar Eli Sandøy Skrevet 25. desember 2000 Skrevet 25. desember 2000 quote: Originally posted by Mathias Tangvall: Hei! Har nå sett at det er umulig å booke hverken ENKB eller ENRO, for disse som gjerne vil dette så skriv en E-mail til meg på Ganss@online.no Nå er det mulig å booke ENKB og ENRO [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] God Jul og alle sammen ------------------ Roar Sandøy http://home.online.no/~eisoere/VACCN/" TARGET=_blank>VACC Norway http://home.online.no/~roa-sand/irc/" TARGET=_blank>"Irc for Dummies" Siter
Are Lund Hansen Skrevet 25. desember 2000 Skrevet 25. desember 2000 Superdupert. Lurer bare på en ting for oss piloter. Skal vi kanskje også sette en standard for komunikasjonen ? Voice eller tekst ? Voice er selfølgelig det aller råeste ( spesiellt hvis mange blir med ), men mulig at det mest gjennomførbare vil være å bruke tekst ? Uansett. GLEDER MEG !!! Vennlig Hilsen LN-ALH / ENBO Siter
Mathias Ganss Skrevet 25. desember 2000 Forfatter Skrevet 25. desember 2000 quote: Originally posted by Are Lund Hansen: Superdupert. Lurer bare på en ting for oss piloter. Skal vi kanskje også sette en standard for komunikasjonen ? Voice eller tekst ? Vennlig Hilsen LN-ALH / ENBO Hei Are!! Når det kommer til voice eller tekst bruker vi voice til alle som har mulighet til å kjøre dette! Det er langt mer realistisk og mye morsommere. Det går også mye fortere (Med mindre man behersker tasteferdighetene til Roar [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]! Til de som ikke har mulighet for å fly med voice: KOM ALLIKEVEL!!! Det gjør ingenting! Du får samme ATC som alle andre! Sleng dere på! ------------------ M.H.V Mathias Tangvall Event Coordinator Norway Ganss@online.no [Endret av Mathias Tangvall 25-12-2000.] [Endret av Mathias Tangvall 25-12-2000.] Siter
Karsten Svendsen Skrevet 27. desember 2000 Skrevet 27. desember 2000 Til erfarne touch and go piloter. Har ikke deltatt på slike touch and go tidligere. Hvordan skal flightplan se ut? (høyder, vor etc.) Karsten Svendsen Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.