Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les kommentaren da:

My English aint that good but I'll try. I like this photo because it was taken when there was a lot of waterspray(?) on the edge of the wings.

 

Jeg tror altså det er det, ikke sikkert ""

 

Men det at en 747 bryter lydmuren og at det skjer så lavt er jo heller urealistisk

Skrevet

Ja, den bryter lydmuren! Dette er den såkalte 747-EEE!Ekspressflyet til 747 serien! Kan bryte lydmuren med full flaps og hjul ute om den finner det nødvendig! Brukes ofte for å nå frem i tide om det dannes skylag i 400 fot på ENGM (-200 fot av field elev.), såkalte bakkeskyer som Tarjej Lundarvollen presenterte for oss her for en liten stund siden!

Skrevet
Ja, den bryter lydmuren! Dette er den såkalte 747-EEE!Ekspressflyet til 747 serien! Kan bryte lydmuren med full flaps og hjul ute om den finner det nødvendig! Brukes ofte for å nå frem i tide om det dannes skylag i 400 fot på ENGM (-200 fot av field elev.), såkalte bakkeskyer som Tarjej Lundarvollen presenterte for oss her for en liten stund siden!

 

På en eller annen rar måte får du det til å høres seriøst ut ""

Skrevet
Ja, den bryter lydmuren! Dette er den såkalte 747-EEE!Ekspressflyet til 747 serien! Kan bryte lydmuren med full flaps og hjul ute om den finner det nødvendig! Brukes ofte for å nå frem i tide om det dannes skylag i 400 fot på ENGM (-200 fot av field elev.), såkalte bakkeskyer som Tarjej Lundarvollen presenterte for oss her for en liten stund siden!

 

På en eller annen rar måte får du det til å høres seriøst ut ""

 

Ha ha..tok du hann Sindre....

Skrevet

ADIABATISK NEDKJØLING

Som en følge av at det statiske trykket over vingen minker (Det er jo det som gjør at hele skjiten flyr), vil luften avkjøles. Når luften kjøles ned på grunn av at trykket blir lavere, kalles dette for adiabatisk nedkjøling. Det motsatte kan du merke i sykkelpumper når du øker trykket i pumpen ved å skyve inn håndtaket og holde igjen for munningen. Legg merke til at pumpa blir varm. Dette er på grunn av at luften inne i pumpen blir adiabatisk ommvarmet. Jeg ser her bort fra eventuell varme som følge av friksjon mellom stempelet og pumpehuset. Et annet eksempel er når man er i en trykktank og blir "tatt med" opp til en eller annen høyde. Når man "slippes ned igjen" fra lavt trykk til høyt trykk på kort tid, merker man at luften blir varmere --> Adiabatisk oppvarming.

 

KONDENSASJON

Dersom luften fra før inneholder nok fuktighet, og luften avkjøles nok, vil luften få en temeratur der den ikke er i stand til å holde på like mye vann som den allerede har i seg. Da frigjøres vann og varme, og du får den kondenserte "Vinge-stratusen", eller Stratowingus (Bare bullshit med det navnet men). Hvor mye fuktighet som er i luften kalles fuktighet (...). Hvor mye fuktighet luften holder i forhold til hvor mye fuktighet luften KAN holde, kalles relativ fuktighet. For enkelhets skyld styrer jeg unna tema som kondensasjonskjerner. Det finner du sikkert nok av på nettet: www.google.com

 

ERGO: (Eller konkklusjon)

Luften blir avkjølt på grunn av det lave trykket over vingen. Luften inneholder såpass mye vann, at luften ikke kan holde på alt vannet lenger når den blir såpass kald som den blir over vingen. "Overskuddet" av vann samt varme blir frigjort fra luften og tata: Grunnlaget for et flott bilde er et faktum!

Skrevet

Andreas, jeg har fått snusen i at dette med at luften kan "holde på" så og så mye fuktighet alt etter aktuell temperatur, ikke er helt korrekt, og at det heller ikke duger som en forenklet forklaring. Mener jeg leste noe om kondensasjons- og fordampningsrater/-takter et sted. Lufttemperaturen styrer forholdet mellom de ulike ratene. Kondensasjon vil inntreffe dersom kondensasjonsraten er høyere enn fordampningsraten osv.

 

Vi får skylde på ho Eva og han forfatteren. ""

Skrevet
Fint det er noen som gidder å ta seg tid til å forklare. Andre syns det tydeligvis er mer informativt å drite ut et felles forum medlem.

Det må gå ann å poste uten være redd for spydigheter.

 

Ta deg en bolle. Er man så himla hårsår at man ikke tåler noe så uskyldig som det som er pres(en)tert i denne tråden, får man holde seg til ludo med lillesøster.

 

Og en liten kjepphest til: Nei, det er ikke automatikk i at noe bryter lydmuren bare man ser en kondensasjonskone!

Skrevet

When moist air cools, a cloud can form. This much is true.
Trengs stort sett mer til å forklare fenomenet for noen som lurer? Dersom man er interessert i en universitets-drøftning av fenomenet så er neppe flightsim.no metoden man benytter seg av for å besvare spørsmålet sitt... Sannt'tja?

 

EDIT: Men linken legges til i favoritter ja ""

EDIT2: Stod noen tankevekkere der. Tok han først for å være kvakksalver av noe slag, men han utgir seg for å ha doktorgrad og hele greia. Det han skriver gjør det lettere å se for seg hvordan luften kan ha over 100% relativ fuktighet ved mangel påkondensasjonskjerner i luften, og hvordan vann kan gå rett fra fastform til gassform.

Skrevet

Erik Hosle:

 

Det er fremdeles teorien om at "Luften kan holde en viss mengde fuktighet ved en viss temperatur" som regjerer. Du kan jo lese på den badmet-linken om du vil gå nærmere inn på en avhandling av en person med doktorgrad, som claim'er noe annet for å være riktig.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...