Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 ...og sideslip kan i hovedsak brukes til to ting: - Kompensere for sidevind under landing, ved at nesa peker langs rullebaneretningen, mens flyet i praksis flyr skrått og forhindrer avdrift. - Øke luftmotstanden for å kunne oppnå høyere gjennomsynk uten å øke farten. Som en luftbrems... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Støylen Skrevet 6. november 2005 Forfatter Del Skrevet 6. november 2005 ...og sideslip kan i hovedsak brukes til to ting: - Kompensere for sidevind under landing, ved at nesa peker langs rullebaneretningen, mens flyet i praksis flyr skrått og forhindrer avdrift. - Øke luftmotstanden for å kunne oppnå høyere gjennomsynk uten å øke farten. Som en luftbrems... Sånn som dette?? Eller er dette noe helt annet? 747landing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AMO Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Har en mistanke om at det der muligens ikke var en særlig kontrollert sideslip! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Peter-Hans de Zwarte Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Utrolig den historien med 767'en. Samme som den A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren. Men hva er egentlig sidestep? Kva kan eg lese om A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Nja, 747 og mange andre fly med kort avstand mellom bakken og vinge/motorer bruker vanligvis "Crab" for å kompensere for avdrift (samme som når man korrigerer for avdrift underveis). Da setter man istedet nesa opp mot vinden for å holde rett kurs, og da er det flyets lengdeakse som er skrå i forhold til rullebanen istedet for ved "sideslip" hvor flyets lengdeakse parallell med rullebanen og skrå i forhold til luftstrømmen. Rett før flyet setter seg nedpå med "crab" må da pilotene rette flyet opp etter rullebanen. Dette syns jo også på den filmen, men akkurat den innflygingen der er jo ganske ekstrem sammenlignet med "vanlige" landinger i sidevind... Bruker faktisk begge metodene selv i mikroflyet, siden "crab" er lettere å fly og mer komfortabelt (merkes jo ikke, annet enn at rullebanen ikke er rett foran flyet der den bør være), mens jeg legger om til "sideslip" rett før landing slik at understellet skal slippe påkjenningen med å lande sidelengs... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Utrolig den historien med 767'en. Samme som den A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren. Men hva er egentlig sidestep? Kva kan eg lese om A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren da? Vet ikke, var på Air Crash Investigations på National Geographic Channel. Prøv google Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Ommundsen Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Er vel denne Air Transat fuglen som nødlandet på Azorene tenker jeg? Flyet hadde just fått en ny motor fra Rolls Royce, men det var en bensinslange som ikke fulgte med. Derfor måtte de bruke en midlertidig fra en annen motor som ikke passet 100%. Hvis ikke jeg tar feil gnisset den ene slangen mot de andre og så ble det lekasje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Axel Næss Skrevet 6. november 2005 Del Skrevet 6. november 2005 Det stemmer. Her er en link! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Michael A B Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Når vi snakker om sideslip, har noen rå eksempler på dette i videoen som følger, opp ned til og med:D Nydelig video! http://guyrevel.free.fr/WGP/Haute-Voltige_au_Japon.wmv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Og skal man være veldig spissfindig når det gjelder slip defineres de to typene som henholdsvis forward slip (for å øke motstand høydetap) og side slip (ved sidevindslandinger) på utenlandsk. Nå brukes også slip om andre ting, men det blir veldig off-topic Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Den der videoen er det råeste jeg har sett tror jeg. Rett etter 2:20; inngangen til oppned-spinn ser rett og slett jævlig ut hehe. Ser ut som Flightsim's urealistiske reaksjoner på steiling innimellom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.