Gå til innhold

Din rareste flytur


Eirik Støylen

Anbefalte innlegg

  • Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

...og sideslip kan i hovedsak brukes til to ting:

 

- Kompensere for sidevind under landing, ved at nesa peker langs rullebaneretningen, mens flyet i praksis flyr skrått og forhindrer avdrift.

 

- Øke luftmotstanden for å kunne oppnå høyere gjennomsynk uten å øke farten. Som en luftbrems...

 

Sånn som dette?? Eller er dette noe helt annet? ""

747landing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, 747 og mange andre fly med kort avstand mellom bakken og vinge/motorer bruker vanligvis "Crab" for å kompensere for avdrift (samme som når man korrigerer for avdrift underveis).

Da setter man istedet nesa opp mot vinden for å holde rett kurs, og da er det flyets lengdeakse som er skrå i forhold til rullebanen istedet for ved "sideslip" hvor flyets lengdeakse parallell med rullebanen og skrå i forhold til luftstrømmen.

 

Rett før flyet setter seg nedpå med "crab" må da pilotene rette flyet opp etter rullebanen. Dette syns jo også på den filmen, men akkurat den innflygingen der er jo ganske ekstrem sammenlignet med "vanlige" landinger i sidevind...

 

Bruker faktisk begge metodene selv i mikroflyet, siden "crab" er lettere å fly og mer komfortabelt (merkes jo ikke, annet enn at rullebanen ikke er rett foran flyet der den bør være), mens jeg legger om til "sideslip" rett før landing slik at understellet skal slippe påkjenningen med å lande sidelengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig den historien med 767'en. Samme som den A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren.

 

Men hva er egentlig sidestep?

 

Kva kan eg lese om A330'en som fikk fuel leack midt over atlanteren da?

Vet ikke, var på Air Crash Investigations på National Geographic Channel. Prøv google ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel denne Air Transat fuglen som nødlandet på Azorene tenker jeg? Flyet hadde just fått en ny motor fra Rolls Royce, men det var en bensinslange som ikke fulgte med. Derfor måtte de bruke en midlertidig fra en annen motor som ikke passet 100%. Hvis ikke jeg tar feil gnisset den ene slangen mot de andre og så ble det lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...