Gå til innhold

Skråblikk på hva vi driver med...


Svein Olsen

Anbefalte innlegg

Et lite skråblikk på dette med flysimulatorer. Det er ikke meningen at noen skal ta det ille opp.....

Det har nå gått mange år og versjoner med flysimulatorer. Mest er det nok Microsoft sine som har vært den mest brukte, men det har dukket opp noen lyspunkter fra andre opp gjennom tiden. De første var veldig enkle, og ga nok ikke den helt riktige " følelsen ", men det var da moro allikevel. Utviklingen på datafonten går med rasende fart, og man skal være iherdig, og ha tykk lommebok for å holde tritt med den. Stadig så vi frem mot at nyere versjoner av Flightsimulator skulle komme, man fikk liksom ikke nok ut av den man hadde. Før Internett ble allemannseie, hadde man ikke noe stort valg når det gjaldt oppdateringer og add-on's. Datasjappa hjemme hadde ikke det store utvalget av slikt heller. Nå da alle kan koble seg opp, og finne stadig nye ting for FS, har det blitt mye enklere å holde seg oppdatert. FS'en har blitt mer realistisk, og det florerer av fly, scenery og andre add-on's. Man kan fly online i en virtuell verden med andre" wannabee pilots ", og " cyber-flygeledere " som sikkert sitter med svetteperler i panna og kald kaffe i koppen. SquawkBox, Pro controller, med voice m.m. Man må bare først registrere seg som pilot et eller annet sted i utlandet, og da får du lov etter en stund å fly sammen med de andre gutta. Aller helst bør du ha lært deg flytelefoni, og prosedyrer for det ene og det andre, og selvfølgelig må flightplanen være klar. Det tar vel pusten fra en nybegynner, og terskelen kan virker kjempehøy for ham. Men den som intet våger o.s.v.... De fleste " cyber-flygeledrene" er nok hyggelige og hjelper en stakkar. Alt dette er nok vel og bra, men mistanken om at en og annen tar seg selv og flysimulatoren litt for høytidelig streifer tankene av og til da. En fin ting er at om man skal ta flysertifikat på ordentlig, så må da dette være midt i blinken, tror jeg. Det er selvfølgelig mulig å bruke Gaming Zone da, om man vil ha det litt friere. Der trenger du ikke tillatelse fra noen "organisasjon" i utlandet for å fly online. Selv om det svir av kronene på tellerskritt, og kjærringa etter hvert blir sur og nekter deg " landingstillatelse " i sengehalmen etter hvert, i alle fall for mange av oss som er i gifteferdig alder, eller allerede hav vært gift og ikke er det lenger. Vel, det er vel en mening med livet for det. Tilbake til add-on's av ymse slag. Vi rev oss i håret av fortvilelse etter hvert som vi fikk nye versjoner av FS, og frameraten sank. PC'n vår holdt ikke tritt lenger, vi hacket cfg. filer, og forbannet MS for at de ikke kunne gjøre noe rett. Hvor er det blitt av patchen MS lovet skulle komme..? Patcher kom, men uten særlig resultat. Stadig kom det nye CPU'er med mye mer Mhz enn den vi hadde. Vi legger inn fly av alle tenkelige slag, flotte scenery, mesh'er og texturer. Ms er proppet full av grafikk !! Nå må vi passe på at alt ligger i riktig layer o.s.v. ellers så vil alt bare flyte, store hull i rullebanen dukker opp. Frameraten, nei, til h...... med den, bare jeg kan finne huset til bestemor i denne flotte grafikken ! Tunga rett i munnen gutt, her gjelder det å ha kontroll på filene du legger inn. FS-katalogen er nok nå den største på harddisken. etter hvert fylt opp med nye og bedre utgaver av iherdig hjemmesnekrede grafikkgodbiter av både alfa og beta utgaver. Alt dette er skikkelig fint og flott, men kunne egentlig trengt en litt raskere maskin nå da, for at det skal flyte litt bedre, i alle fall et bedre grafikkort. Kan da i alle fall rekke å fylle opp kaffekoppen, mens harddisklampa får en sjanse til å bli ferdig med lysshowet sitt, og grafikken oppdaterer seg. Men, sånn er det i alle fall. FS er en fin ting det, hobby, leketøy, kall det hva man vil, noen er nok riktig flinke til det, om man flyr online eller ikke.

Igjen, om noen tar dette innlegget ille opp, så husk at det er sett litt fra sidelinjen....

Svein ( offline-pilot...stort sett da )

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Svein,

Kan ikke skjønne at noen skulle ta ditt innlegg ille opp? For de som har noen år på baken (les = litt eldre enn gjennomsnittet) burde kjenne seg igjen i alle aspekter av historien. Synes dette var artig lesning, og beskriver vel igrunnen "vår situasjon" veldig bra.

Har dog en liten merknad til dette med bruk av voice. For de som flyr og logger på SATSERV så er fortsatt "tekst" primær-mode. Dette er lett å glemme når flere og flere kommer på voice.

Ved stor trafikk så er det absolutt en fordel at prosedyren er så korrekt som mulig, dette bl.a for å unngå misforståelser. I og med at dette også er en internasjonal hobby, så kan det i tillegg oppstå språkproblemer, også på tekst, men kjører vi etter en standardisert prosedyre så har de fleste like sjanser for å oppfatte hva som skal gjøres og når.

Mvh

Hans/C1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei Svein.

Det du skriver er nesten som jeg skulle skrevet det selv. Datamaskiner og programvare utvikler seg konstant, og det er dyrt å ha det siste på alle fronter. Selv har jeg en 2 år gammel PC som egner seg best til FS98, som jeg bruker mest og har stor glede av fremdeles. Men det som har fasinert meg med denne hobbyen er: Fra jeg startet på scratch for 5 år siden og ikke fant throttlen i programmet og fram til i dag har det alltid vært utfordrende. Man oppdager stagig nye elementer man kan tilegne seg lærdom om, og det ligger alltid en terskel foran deg som du ikke vet hvordan du skal komme over. Før plutselig......

Aha. Sånn er det. Det kan være en posting i f.eks dette forumet som får en i gang. Å komme seg online og fly sammen med andre med online flyveledelse var en sånn terskel for meg. Og jeg husker meget godt den første flyturen online hvor jeg fikk kontakt med Tore Stabell på ENGM APP. Det var ikke lite imponerende. Med newbie i flightplanen ble jeg tatt vare på som en baby. Det gav umiddelbart mersmak. Simmen fikk en helt ny dimensjon. Som man skjønner når man trafikkerer dette forumet, sitter Roar Sandøy og de andre guttene i VACC Norway på enorme kunnskaper om denne hobbyen. Denne kunnskapen deler de svært gjerne med de som måtte være interessert. Antydninger om arroganse kjenner jeg ikke igjen i det hele tatt. Det må være forutinntatt holdning basert på at man står overfor noe nytt og at man i starten vet lite om hvordan ting fungerer. Når man begynner å lære seg nye ting, går det alltid galt starten. Alle driter seg litt ut og det er det absolutt takhøyde for. At det går på standard fraser er helt nødvendig. Det hender at det kommer en sveitser eller en potugiser og kobler seg opp på Gardermoen for å fly til Stavanger. Da er det bra for han at flyveldelsen ikke skriver på eller snakker norsk.

Etterhvert har jeg også tatt en test og fått Student 1 gradering fra Satco. Dette gjør at jeg kan koble meg opp på Pro Controller og være flyveleder selv. Har men ikke driti seg ut før, så gjør man det ihvertfall da. Og aldri har jeg hørt noe negativt fra noen piloter om at dette går dårlig.

 

Enkelte kvelder er det stor trafikk online over Norge.

Men det er plass til mange flere.

Så gutter og jenter: Kom online og fly i vei. Dette er risikofritt. Opplev flightsim "As real as it gets"

Hilsen Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver inn her,er ikke sikkert det har noe med tema å gjøre.

De tanker jeg gjør meg når jeg sitter å spiller på dataen er jeg barnslig i en alder av 42 år? å sitte spille på data spesielt flysimulator.Og hvor gammel er de som sitter her skriver disse innleggene?

etter min mening tror jeg at det er mange på samme alder både har unger å kone.en del av oss drømmer nok om å sitte å fly i virkeligheten,men av en eller annen grunn ikke kan realisere drømmene våres og derfor er flysimulator det nærmeste vi kan komme virkligheten.

Hilsen

Arild

 

[Endret av Arild Schubert 18-11-2000.]

[Endret av Arild Schubert 18-11-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et kjempeflott innlegg om simming i moden alder..

Barnslig å drive med FS? Tja, alle kan vel ikke sitte i bedriftsforsamlinger eller være styremedlemmer hele tiden. Og jeg synes rosemaling og makramé blir litt for kjedelig. Jeg har nå blitt 39 år, og jeg synes at flightsimming er en like god hobby som de fleste andre; jeg mener, er det så mye mere voksent og seriøst å ha snekring eller knivmaking som hobby? Eller å være med i en eller annen real-life forening med ett eller annet formål? (Mange simmere er jo med i andre ting også, politikk for eksempel...)

Poenget tror jeg må være at man har en eller flere fritidsaktiviteter som man trives med, føler man behersker og samtidig kan ha kontakt med andre mennesker som driver med det samme. Nå ser jo ikke vi simmere hverandre så mye i real-life, men vi kan likevel bruke nettet til å utveksle erfaringer, ny kunnskap, problemløsing osv, så får vi diskutere andre saker med de menneskene vi treffer real-life...

Gjennom en hobby som flightsimming lærer vi og utvikler oss ikke bare innenfor fly og denslags, men også - som nevnt ovenfor - datateknikk, navigasjon, aerodynamikk og en bråte andre fagområder som er relevante for flyging i sin alminnelighet...

Stå på og sim!! Det er en fin hobby som man aldri blir for gammel til, tror jeg (men noen burde kanskje finne på noe lurt for å få konene engasjert i fly/simming. Det er vel kanskje konene som mest sier at vi er barnslige: For å få oss bort fra joysticken, kanskje....?). [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Vennlig hilsen

Bård Einset, Bodø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Slutter meg bare til foranstående talere. Det var interesante betrakninger som sier mye om hvordan mange av oss har det. Selv er jeg mann i "satt" alder med både familie og jobb på bakken og er derfor sofapilot. Men denne type hobbier har også lært meg mye om det jeg kan om data. Jeg har ikke gått et eneste datakurs enda. Det å lese innlegg fra andre hvor det stilles spørsmål og gis svar om ulike problemstillinger gir også en innsikt og forståelse for oss andre. Det er også greit å vite hvor man kan henvende seg for å få svar når en selv kommer opp i problemer. Samtidig er det unektelig veldig hyggelig i kunne bevege seg rundt i verden i et virtuelt miljø, spesielt når det nå etterhvert kommer så mye addons av både fly og terreng som det er. Men som det sies ovenfor, man må ikke ta helt av. La oss kose oss med hobbyen vår og ansett gjerne kona, samboeren, kjæresten som annenpilot eller sjefs-stuardes. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image]

Happy flying

------------------

Einar/A happy simmer

LN-EHA/VBX114

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej

Jag läste en gång för länge sen en rescention om Microsoft Flight Simulator 98 där skribenten tyckte att spelet var skit. Det fanns inget att skjuta på. Han tyckte att spelet var till för 50 åriga gubbar med kraschade pilotdrömmar.

Jag blev mycket upprörd över hans hänsynslösa sätt att angripa den här hobbyn. Men kanske har han till viss del rätt.

Jag menar att för min del så finns det ingen större önskan än att få ratta en riktig maskin. Jag brukar tänka att det var nog pilotutbildning jag skulle ha satsat på. Istället blev man marknadskommunikatör på ABB och gör kataloger och annonser hela dagarna. Ett intressant jobb men ändå inte drömyrket - PILOT.

Därför har nog simulatorn fått bli substitutet för pilotdrömmen.

Efter att ha sysslat med hobbyn sen första utgåvan av flight simulator på min gamla Amiga så kan jag se hobbyn nu med lite distans och självironi. Flygsimulatorhobbyn är inte bara flyg. Det är geografi, data, metrologi och inte minst det engelska språket. Det är otroligt roligt att planera sin flygning från tex Arlanda till Köpenhamn. Beräkna bränsle, ladda ner real weather, planera navigation mm. Detta verkar total knasigt för en utomstående, men det är så jävla kul. I min lek (som vissa vill kalla det) får jag vara pilot för några timmar. Drömmen går i uppfyllelse.

Min fru brukade ropa att maten är klar när jag är i full färd med att landa. Jag svarar tillbaka att jag kommer bara jag har landat och taxat in.

- Du kan väl fortsätta spelet efter maten, ropade hon tillbaka.

Aldrig i livet. Förstöra drömmen med mat. Numera vet hon att jag sliter mig inte från simulatorn förräns planet är intaxat och avstängt.

Oj da! Detta blev längre än jag tänkt. Jag tror nog att drömmen tog nog lite väl i överhand.

Mats Findell

Grängesberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Flott å se at det finnes mange som kan sette ord på hva flightsimmen betyr for den enkelte. Selv så bruker jeg ikke fs98/2000 så mye lenger. Grunnen til det er vel at jeg driver med det til daglig akkurat det fs programmene skal simulere.

Jeg føler meg priviligert ved at jeg kan fly et fly ned til 200 fot på instrumenter i turbulent og dårlig vær med passasjerer og sammtidig få betalt for det! Når det er sagt, skal det også nevnes at flygeryrket er som alle andre yrker; det blir kjedelig noen ganger.

Men som en kollega sa engang: "Det er tross alt bedre enn å jobbe!"

Til alle dere som har FS som hobby: Vit at dere navigerer og opererer systemer nesten som i virkligheten.

Til dere som er unge og har flygeryrket som drøm: FS er en utmerket måte å få grunnleggende kjennskap til flygning på.

Hvis jeg ikke hadde hatt flygning som yrke, ville jeg nok vært en av de ivrigste på FS!

MVH

Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...