Gå til innhold

Nær kollisjon over Ørlandet


Ole-Jørgen Søberg

Anbefalte innlegg

"Det er åpenbare menneskelige feil fra de spanske flygernes side", sier kommandørkaptein Thom Knutstad. Øvingsledelsen ser dessuten "meget alvorlig" på hendelsen. Uttrykket "Ikke dramatisk overhodet" blir derfor noe malplassert slik jeg leser det.

Det er klart det er dramatisk hvis jagerflygere som er ukjente i området ikke stiller inn riktig lufttrykk på høydemålerne og ikke tar forskriftsmessig kontakt med flykontrollen.

I dette tilfellet tror jeg det er mest fornuftig å avvente rapporten etter hendelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

One thing first: jeg har ikke annen kjennskap til denne saken enn det jeg har sett og hørt i media og jeg deltar ikke på NAM05 selv, men;

dersom det som er beskrevet i media og det som kom frem på NRK dagsnytt i går er det vel ingen tvil om at dette er en tvilsom affære. Å underskride minsteavstander, fly på feil QNH og penetrere kontrollert luftrom uten klarering (de var IMC og tilfeldigvis VMC da de så det sivile flyet ifølge 138LV på nyhetene i går) er unektelig brudd på en rekke regler. For de av oss som befinner oss i luften til daglig er dette et scenario som ikke er spesiellt hyggelig enten vi er mil eller siv. ""

Forstår det slik at vi går i samme uniform Mathias siden du arbeider(?) på Ramstein?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var ikke dramatisk overhodet.

 

Som Stue sier, dette var ikke bra. Når man har en nærpassering som er så nære i IMC, da er det ikke noe man har gjort som gjør at det går bra, da er det "big sky theory" og flaks som er det sentrale. (Siden det lille VMC de møtte må kunne betegnes som veldig "heldig").

 

....og jeg har heller ikke hørt noe annet enn det som er i media. ""

 

Sånn personlig tror jeg mman må se på hvordan man utformer luftrommet over trøndelag/møre under store øvelser, for man har litt dårlig track reckord de siste åra. Mange bidragende faktorer hver gang, men lell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg snakker med det du kaller øvingsledelsen, som egentlig består av Oblt Waade, Brig Hannestad, Brig Heiestad, Oberst Fleischer og noen andre lavere offiserer, daglig, så du kan jo mene hva du vil.

 

Jeg tviler ikke på at disse gutta har sagt det du sier de har sagt(! ""), men det spørs kanskje om de ville ha sagt det i en mer offisiell setting? En ting er å kommentere saker i mer uhøytidelige fora (blant arbeidskolleger o.l.), en annen ting er hva man sier hvis man må stå inne for det overfor offentligheten.

Men vi får se hva som kommer fram etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...