Gå til innhold

Flystevne Jarlsberg 14. august


Jan Gulliksen

Anbefalte innlegg

Har sett plakatene for stevnet når jeg har vært der borte å gjort dugnad på JFS-bygget de siste dagene...

 

Som i fjor, så ser det ut til at den største attraksjonen blir en svensk Hawker Hunter...

 

Utover det så vet jeg ikke noen detaljer, annet enn at det blir også formasjonsflyging med mikro.

Kjekt å vite det om man skal være med i den formasjonen liksom... ""

 

Formasjonsflyging er nemlig alltid gøy... ""

[image]http://nvmk.mikrofly.com/artimages/formasjon.jpg[/image]

(Over Østfold, på vei fra Huseby-Fredrikstad til Jarlsberg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFS har ennå ikke oppdatert sin hjemmeside ser jeg, men nå er deltakerlisten fra Nordre Vestfold Mikroflyklubb klar iallefall:

 

Det blir åtte utstillte mikrofly, hvorav syv er fra klubben og ett fra Østfold.

 

2 stk. Rans S-6ES

2 stk. Rans S-6S

1 stk. Kitfox 3

1 stk. Zenair CH.601

1 stk. Sky Arrow 450TS

1 stk. Samba XXL

 

Regner med at det kommer til å være mulighet for intro-tur med Rans S-6S og Sky Arrow 450TS.

 

Edit: Formasjonsflygingen er avblåst til fordel for en gaggle med alle mikroflyene i lufta.

Ett fly til kommer, en Dyn'Aero MCR-01 ULC Ban-Bi.

I tillegg er det ventet en Autogyro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke overflys. Min. 1000 fot.

 

He he. De folka på de to gårdene steiler helt så fort de hører et fly. Hvorfor ikke bare finne seg et annet sted å bo. De har selv valgt å bo rett ved siden av en flyplass, så flystøy er liksom noe som de er nødt til å regne med.

 

PS. Jeg kjenner de som bor på gården lengst mot Nord, men må si at de har noen merkelige holdninger til støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de egentlig valgt å bosette seg inntil en flyplass? Jeg trodde dette var gamle gårder som lå der før flyplassen ble bygd?

Men jeg er enig: Det beste for alle parter hadde vel vært om de fant seg et roligere sted å bo! Kanskje man kan få kjøpt seg et rimelig hus i "flynære omgivelser" snart? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker, ,men tror ikke de husene sto der i 1937. Iallfall levde ikke de som bor der nå i 1937 iallfall.

 

De har laget et rent H****** for ENJB i mange år. Husker Harvard`n kom 50 meter over hustaket der i full fart for så og dra fullt høyderor rett etter huset engang. Det sies at han gjorde det kun på pur F*** også. I loggboken bommet han bare litt på stripa. ""

Alle vet hvor mye de to Harvard`ne bråker..

DA tok det av i heimen der borte kan man si. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke overflys. Min. 1000 fot.

 

He he. De folka på de to gårdene steiler helt så fort de hører et fly. Hvorfor ikke bare finne seg et annet sted å bo. De har selv valgt å bo rett ved siden av en flyplass, så flystøy er liksom noe som de er nødt til å regne med.

 

PS. Jeg kjenner de som bor på gården lengst mot Nord, men må si at de har noen merkelige holdninger til støy.

 

Fløy faktisk over den gården der ikveld, under passasjer-utsjekken min på mikro... Hadde vel 200 ft elns. men motoren var avslått, så jeg tror ikke de merket så mye til det... ""

 

Sånn går det når instruktøren skrur av motoren på downwind.. Da følger man ikke det vanlige landingsmønsteret liksom.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fløy du over Nøtterøy, mot Jarlsberg, cirka halv åtte i går kveld tro, omtrent da skyene åpna seg? Da gikk jeg tur med bikkja og med mikrofly-motorlyd som musikk over huet mitt. Fatter ikke hvorfor folk synes fly bråker! ""

 

Jeg var eneste flyet i det området ved den tiden ja, så det var nok meg... Var det skyene som åpnet seg? Hadde mer følelsen av at det var slusene jeg? ""

 

Du får følge med på søndag formiddag mellom 09:30 og 10:00, for da kommer det fire av oss for å minne folk om at det er flystevne... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får følge med på søndag formiddag mellom 09:30 og 10:00, for da kommer det fire av oss for å minne folk om at det er flystevne...

 

Det er meldt litt regn. ""

 

Ser det ja.. ...men min sikreste kilde sier at det ikke blir det.. ...ennå...

 

Man får bare håpe på det beste... Denne gangen skal jeg i det minste ikke stå å tråkke søle og dirigere biler... ...hvilket jeg gjorde ifjor.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg i det minste ikke stå å tråkke søle og dirigere biler... ...hvilket jeg gjorde ifjor..

 

Jeg sto for 2 år siden og svettet ihjel og solgte biletter. Ikke akkurat tøft. Fikk ikke med meg mye av selve showet iallfall.

I år skal jeg iallfall ikke gjøre annet enn å ta bilder.

Kommer flyklubben og spør om jeg kan jobbe igjen, så er svaret veldig "Nei".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne gangen skal jeg i det minste ikke stå å tråkke søle og dirigere biler... ...hvilket jeg gjorde ifjor..

 

Jeg sto for 2 år siden og svettet ihjel og solgte biletter. Ikke akkurat tøft. Fikk ikke med meg mye av selve showet iallfall.

I år skal jeg iallfall ikke gjøre annet enn å ta bilder.

Kommer flyklubben og spør om jeg kan jobbe igjen, så er svaret veldig "Nei".

 

Hehe... Jeg gjorde det ganske klart ganske tidlig...

 

"Ifjor hadde jeg den store ære å stå med søle opp til ørene å dirigere biler.. I år kan noen andre i klubben få den æren... Jeg skal fly i år, og om det begynner å regne så skal jeg gjøre som de som fløy i fjor gjorde.. Dra frem en stol og sette meg under vingen min med en porsjon lapskaus..."

 

...og det blir selvsagt både vafler og lapskaus å få kjøpt hos mikroflygerne i år også.. Gikk jo unna som varm lapskaus ifjor.. ""

 

Åja.. Noe skal jo jeg gjøre også da.. Sjefsbensinpåfyller på strømaggregatet til vaffelpressene.. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Var det skyene som åpnet seg? Hadde mer følelsen av at det var slusene jeg? ""

 

"" Slusene var det, ja! ""

 

Ellers melder gutta på met. institutt i kveld at det blir stort sett fint vær i morgen. De spredte bygene som kan komme på ettermiddagen, rammer visst først og fremst innlandet. Det ser altså ikke ut til å bli noen gjentakelse av fjorårets gjørmebad! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kommet nedover idag. Jeg og søskenbarnet mitt skal til Jarlsberg imorra, håper å treffe noen av dere!!

 

Vet ikke helt hvordan man skal ta kontakt, men jeg skal ha på meg en en blå New York Yankees caps. Logoen er med hvit skrift: En N oppå en Y. Så det er bare å ta kontakt!!

 

Er det noen som skal ha med scanner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se det ja.. Langveisfarende er alltid velkomne... ""

 

Jeg blir vel å finne i nærheten av flyet mitt, LN-YJF, eller hos mikroflygerne.

 

Blir vel å ha en svart caps med hvit "Rans Aircraft"-logo tenker jeg...

 

[image]http://mikrofly.com/kgs/Meg.jpg[/image]

 

Blir visst tre flyturer på meg imorgen...

 

- 08:45 Møte en transponderløs Trike over Borrevannet kl. 0900, og eskortere den inn til Jarlsberg.

 

- 09:30 Avgang fra Jarlsberg sammen med tre andre mikro'er. Formasjon over Nøtterøy, Tønsberg, og Ringshaug. PR-greie.. Flyr som nr. 4 i diamantformasjon.

 

- 14:00 Avgang fra Jarlsberg sammen med 8 andre mikrofly, for overflyging i 200 ft AGL... Starter som nr. 5..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stevnet ble bra det, med unntak av at LN-YJF hadde sin første dårlige dag siden vi tok flyet i bruk...

 

Fikk problemer med starteren før første turen min, og de to neste turene måtte jeg stå over fordi starteren ikke gikk i det hele tatt..

 

Da ting roet seg senere på dagen så fant jeg ut at jeg like greit kunne åpne starteren for å se om jeg så noen opplagte feil, og det kunne jeg jo... Støv, avleireinger, og stygge børster etter 13 års drift...

Fjernet skiten, pusset børstene, og monterte starteren igjen, og så lenge jeg har brukt det flyet så har aldri starteren vært så sprek før... Ble en liten "seiersrunde" over vestfold etter stevnet... ""

 

Så ingen andre kjente fjes enn Rune Valestrand der da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...