Gjest Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280923 Ambulansefly bommet med 55 mil (VG Nett) Et tysk ambulansefly skulle til Kristiansand, men fløy i stedet til Kristiansund. Av Anne Vinding Ambulanseflyet Aero Dienst skulle hente en pasient på Kjevik lufthavn utenfor Kristiansand. Men den tyske piloten må ha misforstått de to vokalene a og u, og kjørte istedenfor til Kristiansund i Møre og Romsdal. Dermed lå det en rimelig forvirret pasient i ambulansen på Kjevik, og ventet på ambulanseflyet som skulle frakte ham til Sverige. - De hadde bommet på byen. Ambulansepersonellet stod og ventet her på Kjevik rimelig lenge. Flyet skulle frakte en pasient som skulle videre, sier lufthavnsjef Morten Vatne til VG Nett. Ventet et par timer Turen fra Kristiansund til Kristiansand tok ifølge tårnet på Kjevik en time og seks minutter. - Jeg tror de ventet her i et par timer. Men alt skal være bra med pasienten, forteller Vatne. Ambulanseflyet dro fra Kjevik klokken 15:10, og har nå høyst sannsynlig landet på Trollhættan i Sør-Sverige. Turen skal ifølge tårnet på Kjevik ta 29 minutter. Det har ikke lykkes VG Nett å komme i kontakt med noen i Aero Dienst Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andrè Amundsen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Ja, dette tror jeg hele verden vet allerede Ganske utrolig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 For å forhindre misforståelser het det før Kristiansand S og Kristiansund N.Kanskje har ikke de som bestilte flyet brukt ICAO kode eller tilføyelsen S\\N.Feilen kan kanskje deles?Misforstått destinasjon, men ikke feil navigering tror nå jeg. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Tror jeg også. Forøvrig kan jeg nevne at på Jeppesen kartene så er det brukt noen strategisk store bokstaver innimellom for å forhindre misforståelse, selv om det nok neppe var årsaken her. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alexander Storvig Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Begynner å bli rimelig forvirret nå, pilotene er ikke de eneste som tar feil mellom KristiansUnd og KristiansAnd, synes selv dette er veldig irriterende og forvirrende når avisen ikke kan skrive det riktig heller, sjekk dagbladet Landet i feil by Flyet skulle til Kristiansund. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 hehe, mener å huske en lignende sak for mange , mange år siden. var et charterfly med sydenturister som landet på ENKB, gjett hvor dem egentlig skulle? Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Meek Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Skjedde vel noe med en passasjer for ikke lenge siden også som kom til Gardermoen og var iferd med å gå ombord i fly til Molde, men passasjeren egentlig skulle til Moldova. Her skjedde riktignok feilen før passasjeren kom til Gardermoen. Men uansett er det litt morsomt dette, regner med piloten i dette tilfellet får "høre" om saken i lang tid fremover Truls Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian Kolrud Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 Noen som vet hvilken type fly detta var? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 se bilde av flyet på airpics Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Ha! Ha! Ja sånn kan det gå! Dette er åpenbart en feil i valg av destinasjon. ENCN og ENKB er såpass forskjellige ICAO koder. "Wir fahren nach Kristiansund! Schnell! Die karte bitte!" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 "Verdammen Sie es, Sie haben gesagt Kristiansund Turm? Aber wir waren gehen zu Kristiansand, nicht dieser Gott- aufgegebenen Ort!" Ganske godt gjort av pilotene å ikke merke at noe var feil når de dobbeltsjekka navaids? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 er nok ikke pilotene som gjorde feil. dem fløy nok sin tildelte flightplan. det er nok dispatcheren i selskapet som har tabba seg ut. Hadde det vært filet korrekt flightplan til encn, hadde jo ikke dette skjedd. Jan Roar Rød Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 OT: Hvem var de gærningene som landa på Taxiway'en på Bodø for 1 eller 2 år sia? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 OT: Hvem var de gærningene som landa på Taxiway'en på Bodø for 1 eller 2 år sia? Var vel SAS Commuter det vel? ..med Fokker 50? ...og som Jan Roar sier, så skal det vel godt gjøres å ta feil av Kristiansand og Kristiansund under flygingen.. Feilen må ha skjedd under planleggingen, ikke under navigeringen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
john lysebraate Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 I etterpåklokskapens lys er det lett å krittisere. En engelsk filosof beklaget engang noe slikt som"Hvorfor er det slik at de uvitende ulærde uttaler seg så bombastisk, men de kloke og lærde uttaler seg så reservert?" Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvdan Hellenes Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 I etterpåklokskapens lys er det lett å krittisere. En engelsk filosof beklaget engang noe slikt som"Hvorfor er det slik at de uvitende ulærde uttaler seg så bombastisk, men de kloke og lærde uttaler seg så reservert?" Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake. Er litt usikker, men oppfatter dette som en "avskjedsmelding" fra deg John. Hvis det er riktig, syns jeg det virkelig er synd. Forumet trenger virkelig medlemmer som deg som sitter inne med lang og virkelig erfaring, både fra livet selv, og selvfølgelig fra flyvning. Du er i tillegg til å være et real-life leksikon også virkelig kunnskapsrik når det gjelder flightsim og data. Opp til flere ganger har du også servert oss og klart å engasjere i hvert fall meg med noen utrolig fasinerende og spennende historier fra flygerlivet og hvordan det ble utøvet for noen decennier tilbake. Enig at det ganske ofte her inne kan være litt bråkjekke og raske konklusjoner fra folk som kanskje ut fra eget kunnskapsnivå og erfraing, burde gått mye roligere i dørene. Men det er jo nettopp her folk som deg med epirisk kunnskap er viktig for å roe gemyttene noe, balansere stridspartene med konkrete fakta for å få folket og debatten planta "ned på jorda" igjen. At majoriteten har trukket seg klart i den ene eller andre retningen er jeg litt mer uenig i. Syns at nettopp det at debatter her inne ofte tidlig får en ganske høy temperatur, og ikke minst at de gjerne dras ut i lengden, vitner om mye divergerende meninger og at uenigheten blandt mange er ganske stor. Vil igjen si John at hvis du ikke blir å finne med innlegg og kommentarer her på forumet fremover, er det virkelig synd og et tap for alle oss som frekventerer her nesten daglig. Jeg håper inderlig jeg misforstod det siste innlegget ditt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 OT: Hvem var de gærningene som landa på Taxiway'en på Bodø for 1 eller 2 år sia? Var vel SAS Commuter det vel? ..med Fokker 50? Nej det var för över 5 år sedan. Har det hänt igen? Jag vet att det har varit nära, nyligen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Haughom Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake Uff da! Jeg håper at jeg på ingen måte har bidratt til en slik trist avgjørelse. Som Halvdan sier, er du en ressurs her på bruket. Og jeg synes absolutt du er på bølgelengde! Jeg ber ydmykt om at du revurderer din tilbaketrekking John!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Karl R Pettersen Skrevet 17. juni 2005 Del Skrevet 17. juni 2005 Enig. Trenger slike "old timers" her, som kan servere historier fra "gamle dager". At det i tillegg holdes saklig er jo ikke akkurat noe negativt. Bråkjekke personer finnes i alle forum, og kan ganske enkelt ignoreres. Eller bruke ignore knappen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.