Gå til innhold

Ambulansefly bommet med 55 mil


Gjest

Anbefalte innlegg

VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280923

 

Ambulansefly bommet med 55 mil

(VG Nett) Et tysk ambulansefly skulle til Kristiansand, men fløy i stedet til Kristiansund.

Av Anne Vinding

 

 

Ambulanseflyet Aero Dienst skulle hente en pasient på Kjevik lufthavn utenfor Kristiansand. Men den tyske piloten må ha misforstått de to vokalene a og u, og kjørte istedenfor til Kristiansund i Møre og Romsdal.

 

Dermed lå det en rimelig forvirret pasient i ambulansen på Kjevik, og ventet på ambulanseflyet som skulle frakte ham til Sverige.

 

- De hadde bommet på byen. Ambulansepersonellet stod og ventet her på Kjevik rimelig lenge. Flyet skulle frakte en pasient som skulle videre, sier lufthavnsjef Morten Vatne til VG Nett.

 

Ventet et par timer

 

Turen fra Kristiansund til Kristiansand tok ifølge tårnet på Kjevik en time og seks minutter.

 

- Jeg tror de ventet her i et par timer. Men alt skal være bra med pasienten, forteller Vatne.

 

Ambulanseflyet dro fra Kjevik klokken 15:10, og har nå høyst sannsynlig landet på Trollhættan i Sør-Sverige. Turen skal ifølge tårnet på Kjevik ta 29 minutter.

 

Det har ikke lykkes VG Nett å komme i kontakt med noen i Aero Dienst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, mener å huske en lignende sak for mange , mange år siden. var et charterfly med sydenturister som landet på ENKB, gjett hvor dem egentlig skulle? ""

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjedde vel noe med en passasjer for ikke lenge siden også som kom til Gardermoen og var iferd med å gå ombord i fly til Molde, men passasjeren egentlig skulle til Moldova. Her skjedde riktignok feilen før passasjeren kom til Gardermoen. Men uansett er det litt morsomt dette, regner med piloten i dette tilfellet får "høre" om saken i lang tid fremover ""

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Verdammen Sie es, Sie haben gesagt Kristiansund Turm? Aber wir waren gehen zu Kristiansand, nicht dieser Gott- aufgegebenen Ort!"

 

Ganske godt gjort av pilotene å ikke merke at noe var feil når de dobbeltsjekka navaids?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok ikke pilotene som gjorde feil. dem fløy nok sin tildelte flightplan. det er nok dispatcheren i selskapet som har tabba seg ut. Hadde det vært filet korrekt flightplan til encn, hadde jo ikke dette skjedd.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterpåklokskapens lys er det lett å krittisere.

En engelsk filosof beklaget engang noe slikt som"Hvorfor er det slik at de uvitende ulærde uttaler seg så bombastisk, men de kloke og lærde uttaler seg så reservert?"

Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I etterpåklokskapens lys er det lett å krittisere.

En engelsk filosof beklaget engang noe slikt som"Hvorfor er det slik at de uvitende ulærde uttaler seg så bombastisk, men de kloke og lærde uttaler seg så reservert?"

Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake.

 

 

Er litt usikker, men oppfatter dette som en "avskjedsmelding" fra deg John. Hvis det er riktig, syns jeg det virkelig er synd.

 

Forumet trenger virkelig medlemmer som deg som sitter inne med lang og virkelig erfaring, både fra livet selv, og selvfølgelig fra flyvning. Du er i tillegg til å være et real-life leksikon også virkelig kunnskapsrik når det gjelder flightsim og data. Opp til flere ganger har du også servert oss og klart å engasjere i hvert fall meg med noen utrolig fasinerende og spennende historier fra flygerlivet og hvordan det ble utøvet for noen decennier tilbake.

 

Enig at det ganske ofte her inne kan være litt bråkjekke og raske konklusjoner fra folk som kanskje ut fra eget kunnskapsnivå og erfraing, burde gått mye roligere i dørene. Men det er jo nettopp her folk som deg med epirisk kunnskap er viktig for å roe gemyttene noe, balansere stridspartene med konkrete fakta for å få folket og debatten planta "ned på jorda" igjen.

 

At majoriteten har trukket seg klart i den ene eller andre retningen er jeg litt mer uenig i. Syns at nettopp det at debatter her inne ofte tidlig får en ganske høy temperatur, og ikke minst at de gjerne dras ut i lengden, vitner om mye divergerende meninger og at uenigheten blandt mange er ganske stor.

 

Vil igjen si John at hvis du ikke blir å finne med innlegg og kommentarer her på forumet fremover, er det virkelig synd og et tap for alle oss som frekventerer her nesten daglig.

 

Jeg håper inderlig jeg misforstod det siste innlegget ditt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Hvem var de gærningene som landa på Taxiway'en på Bodø for 1 eller 2 år sia?

 

Var vel SAS Commuter det vel? ..med Fokker 50?

 

Nej det var för över 5 år sedan. Har det hänt igen? Jag vet att det har varit nära, nyligen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har etterhvert fått noen år på nakken, både som flyver og i det hele og forstår at jeg ikke lenger er på bølgelengde med majoriteten her på forumet.Jeg vil med dette takke for meg og trekker meg tilbake

 

Uff da! Jeg håper at jeg på ingen måte har bidratt til en slik trist avgjørelse. Som Halvdan sier, er du en ressurs her på bruket. Og jeg synes absolutt du er på bølgelengde!

 

Jeg ber ydmykt om at du revurderer din tilbaketrekking John!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...