Gå til innhold

Stadig flere velger Norwegian


Gjest

Anbefalte innlegg

VG: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=280094

 

Stadig flere velger Norwegian

 

Stadig flere reiser med flyselskapet Norwegian, viser trafikktallene for mai.

 

Passasjertrafikken til Norwegian økt med 73 prosent i mai i år i forhold til mai i fjor.I mai fraktet flyselskapet 309.229 passasjerer, mot 202.929 i mai 2004. Det er en økning på 106.300 passasjerer.

 

Kabinfaktoren, som viser hvor fulle flyene er, var på 78 prosent i mai i år, mot 69 prosent i mai i fjor.

 

Trafikken utenlands økte 183 prosent mens kapasiteten økte med 119 prosent. Kabinfaktoren for utlandet var 82 prosent i mai, mot 62 prosent på samme tid i fjor.

 

© NTB 07.06.2005

 

Gode nyheter dette ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra og bra fru blom :P

 

Her er nå min mening:

 

SAS Braathens har vedlikehold i Norge (bla.), og det betyr arbeidsplasser. Norwegian har ikke vedlikeholdet sitt i Norge. Jo billigere Norwegian flyr, jo billigere må SAS Braathens fly for å konkurere mot Norwegian. SAS Braathens må da spare inn penger en annen plass, noe som kan / vil gå utover deres vedlikeholdsorganisasjon(er) i Norge, og føre til en god del mindre arbeidsplasser innen det yrket i Norge.

 

Det er en vond sirkel :P Er kjempefint at det er litt konkuranse, men SAS har liksom ødelagt litt her spør dere meg. Nå er det kun et "stort" flyselskap i Norge som også har vedlikehold i Norge. Går det dunken går alt dunken. Bedre før når det var Widerøe, Braathens og SAS ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del skulle jeg ikke se noen grunn til å velge SAS framfor Norwegian. Når jeg skal ut å reise tar jeg pris og komfort i betrakting, iallefall sistnevnte på lengre turer.

Men på de siste turene jeg har hatt har jeg sittet i cockpit, og derfor kun fokusert på prisen.

Skal man ha komfort bør man ikke velge Norwegian om man er høy, selv er jeg ikke "unormalt høy", rundt 186cm, men hadde fortsatt et lite ubehag når jeg prøve satt en av Norwegians seter forleden. Skaffer man seg plass ved vinduet rett ved en nødutgang får man mye for pengene etter min mening! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS har ihvertfall fått bra med bøter i det siste, så gjenstår det å se - hvor mange av dem som faktisk blir betalt. Men den er vel rimelig alvorlig, den som innebefatter "utskvisningen" av Coast Air. Ellers er det ingen tvil om, at prisnivået var noe HELT annet når SAS ikke hadde konkurranse. SAS har virkelig hatt mange ruter, som har vært de rene "melkekuer" - der prisene nærmest har blitt dumpet, så fort de har fått konkurranse. Dette har jo gjentatt seg flere ganger. Jeg tror vi virkelig trenger Norwegian i markedet, ellers går prisen rett opp igjen. Derfor ønsker jeg virkelig Norwegian lykke til, og at økonomien bedrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på SAS og Tampongen er det samme som lada og Lamborghini.....steinalder teknologi,,,det burde jo du som har sitti i cocpit vite.....SAS er bra, det er Norwegian også, men SAS er så mye mere, fleksibilitet, state of the art maskiner etc etc...noen liker morra og andre liker datteren... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på SAS og Tampongen er det samme som lada og Lamborghini.....steinalder teknologi,,,det burde jo du som har sitti i cocpit vite.....SAS er bra, det er Norwegian også, men SAS er så mye mere, fleksibilitet, state of the art maskiner etc etc...noen liker morra og andre liker datteren... ""

I dette tilfellet så er vel mora en M.I.L.F? ""

Beklager ordbruken for våre "mindre" brukere, men det forstår helt sikkert ikke sammenhengen heller. ""

Personlig så kunne jeg ikke bry meg mindre om "moderne" og "umoderne" når det gjelder flygemaskiner, de får jobben gjort, og uansett.. FLY ER FLY!!!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på SAS og Tampongen er det samme som lada og Lamborghini.....steinalder teknologi,,,det burde jo du som har sitti i cocpit vite.....SAS er bra, det er Norwegian også, men SAS er så mye mere, fleksibilitet, state of the art maskiner etc etc...noen liker morra og andre liker datteren... ""

I dette tilfellet så er vel mora en M.I.L.F? ""

Beklager ordbruken for våre "mindre" brukere, men det forstår helt sikkert ikke sammenhengen heller. ""

Personlig så kunne jeg ikke bry meg mindre om "moderne" og "umoderne" når det gjelder flygemaskiner, de får jobben gjort, og uansett.. FLY ER FLY!!!! ""

 

Du tokk han du.....he he ... i love them.... """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kommer med vesentlige poenger her! Tror nok at dagens konstellasjon er mer stabil enn den vi hadde da lavpris selskapene kom. Det var tydelig den gangen at noe var i emning, at en ny tid kom. ColorAir kom og gikk og Braathens gikk under.

 

Det er et vesentlig poeng at gjennomsnitts nordmannen har bedre råd, og at det å forflytte seg fra A til B med fly ikke lenger betraktes som luksusfakter for fintfolk. Dette alene burde vel borge for plass til flere selskaper. Uten at SAS skulle føle seg direkte truet.

 

Nå vet jeg at det ikke er så enkelt, fuelpriser, børskrakk og dårlig strategisk planlegging kan vel velte hvem som helst i dette gamet etter frisleppet i 1994.

 

Skulle SAS Braathens ryke (tror ikke det skjer), så kan vi vel ende opp med en situasjon hvor utenlandske aktører kommer inn i bildet. Dette begrunner jeg med den høye investerings terskelen vi har i Norge på slike foretak. Ser på Norge isolert i denne sammenheng, og det blir jo ikke helt riktig. Hvis SAS ryker, vil nok det være av grunner som også andre europeiske selskap vil lide under. Så da er det ikke sikkert disse heller vil være interessert.

 

Det skulle ikke forundre meg om Staten griper inn hvis en slik situasjon oppstår, slik de gjorde det da bankkrisen kom. Lufttransport er vesentlig for norsk infrastruktur/samferdsel, så det ville neppe blitt godtatt at Norge sto uten aktører på innenlandstrafikk.

 

Alt i alt mener jeg at det er gode utsikter for flytrafikken generelt, plass nok til SAS Braathens og Norwegian på stamrutenettet. Men er enig at hvis SAS Braathens ryker, vil det bli dramatiske endringer i eierforhold i bransjen og vi kan ende opp med et statlig styrt selskap (en stund ihvertfall).

 

Stå på! Både SAS Braathens og Norwegian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I choose Norwegian.... Men det er nok bare min favoritt om dagen.. Når jeg var liten så var det kun Braathens som gjalt, men med flere aktører på markedet og dermed flere fly, ja så kan man godt gå etter de billigste, Jeg for min del blir å reise med SAS Braathens om jeg skal ut og fly, men det er kun forde Norwegian har lagt ned rutene fra Vigra.. Synd men sant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo - takk og pris for at Norwegian kom på banen. En bilett med Braathens til Svalbard kr.1883. Pris kr.3350 i 1996.

Konkuransje tjener vi alle på.

Widerøe skulle også hatt en konkurent på Torp-København.

3 ganger så dyrt som til Bergen med nesten samme strekning.

Og hva er så fint med SAS da? Noen skriver om teknologi, flytyper o.s.v. Pøh - sitter like bra

på sete nr.23B hos Norwegian.

Som sjømann i 41 år og massevis av flyreiser, er nok SAS endel god del oppskrytt blandt folk på forumet her.

mvh Ø.S.

ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...