Gå til innhold

Mulig gjenåpning


Sindre Hansen

Anbefalte innlegg

Jeg kan ikke så mye om det der, men jeg har hørt fra en tidligere tråd (tror det var Jørgen Toll?) som hadde det som argument mot MR. VG him self...

 

Då tror jag du missförstod lite...

SAS har i många år traffikerat flera destinationer som ett förlust projekt, för att ha ett totalt rutetillbud.

Lågpris bolag har som koncept att bara traffikera de destinationer som ger de god nog vinst.

Uttrycket att skumma flöten används av många i den beskrivelsen här i norge.

 

Klart Wideröe flyger på korbanenätet på anbud, men de har då varit med och byggt upp traffiken till distriktsnorge och bör få stor ära för det.

 

Att uppstickare kommer fram och vill ha en del av kakan som SAS, Braathens och Wideröe stekt i Norge är inte så svårt att förstå, men varför de gamla bolagen plötsligt blir den stora "fienden" hos en del av befolkningen har jag ingen som helst förståelse för. Kan de inte sin historia gott nog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan de inte sin historia gott nog?

 

Eller husker den godt enda?

 

Det er jo ikke et ukjent fenomen at det var/er billigere å reise fra Norge(sør eller nord) til Spania, enn fra Sør-Norge til Nord-Norge. Å i den historien står SAS som en sterk aktør. Andre sleskaper, spesielt gamle Braatens var de som var med å rette opp på den stygge utviklingen som var skjedd. Kanskje ikke så mye .. men de gikk i rett retning.

Det var jo utvilsomt en utvikling som gikk motsatt vei med SAS.

Men det blir heldigvis bedre nå.

Jeg synes historien sier at man ikke må la SAS være alene på viktige ruter. Samme vil selfølgelig gjelde andre selskaper som har en rute for seg selv. Det kan også være farlig.

 

I fjor greide jeg faktisk å finne billigere biletter Bodø-Heatrow en fra Bodø-Gardermoen ... Begge var SAS

 

Konkurerer SAS med ..seg selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Att uppstickare kommer fram och vill ha en del av kakan som SAS, Braathens och Wideröe stekt i Norge är inte så svårt att förstå, men varför de gamla bolagen plötsligt blir den stora "fienden" hos en del av befolkningen har jag ingen som helst förståelse för. Kan de inte sin historia gott nog?

 

Og en del av den historien sier noe om et selskap med navn Colorair. Husker du ka som sjedde da?

 

En annen sie av historien sier at SAS konsernet har hatt miliardunderskudd. Men alikavel har de Lederbonuser i flere millionklassen utenom de ordinære lønningene.

 

Jeg er oppvokst i en familie som har drevet firma i flere tiår. Å er det noe vi unge lærte var det at man kan ikke bruke penger man ikke har! Å har et selskap 2milliarder i underskudd, ja da har de heller ingen penger til bonuser. Enkel mattematikk. Men desverre er det en del ledere i næringslivet som ikke har skjønt dette, å det er forkastelig.

 

Dette er en del av grunnene til at jeg legger igjen minst mulig penger i SAS konsernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag säger väl för F inte att det inte finns dåliga sidor med SAS???

 

Ledarbonus trots minus i kassan och att man sparkar anställda och sänker lönen till de som är kvar. Visst är det illa. Men hur gör det SAS till din fiende?

Det måste vara många produkter man inte kan köpa om man ska gå efter dina principer Steinar.

 

Espen, SAS pris sättning är underlig av och till ja. Det var också billigare att flyga Oslo-Köpenhamn-New York än att flyga Oslo-New York, med SAS..! Smart?

 

Men varför vill någon se SAS gå i konkurs till fördel för Ryanair och NAS av den grund?

 

Att det kostat stora pengar att resa med SAS förut har mycket att göra med att de subsiderte flera av sina taps ruter till distrikten med högre priser på resten av rutnätet.

Om Lakselv, Alta, Kirkenes borna med flera skulle betalt vad det kostade att flyga DC-9 till Oslo så hade de inte kunnat resa. Istället sålde SAS de biljetterna till en pris som var för låg för att täcka kostnaderna, och tog det igen på t.ex. Tromsö-Oslo, där belägget var större. Därav de stora pris skillnaderna mellan NAS och SAS, t.ex.

Idag är läget ett annat.

 

Varför hatar några SAS av den grund?

 

Color Air? ""

Ja, det hade kanske gått om de visste något om att driva flygbolag. Men det var inte bara SAS som konkurrerade ut de. Ert älskade helnorska Braathens var med på det också ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det måste vara många produkter man inte kan köpa om man ska gå efter dina principer Steinar.

 

Ja det er det sikkert! Men så er det da ikke alle selskaper som går ut med slik info som lar oss forbrukere ta stilling til om man vil kjøpe produkter ifra det selskapet!

 

En ting til er korsn SAS behandla en del av de tidligre Bakkeannsatte i Braathens når SAS kjøpte opp Braathens.

 

Jurgen, det er greit at du jobber i SAS. Men å si at du kan så mye om å drive bedrift er en anna sak. Kan nok en del der jeg. Da vi har hatt en bedrift i flere tiår i familien. Ledern i den Bedriften tok ALDRI ut bonus til seg selv, dette til tros for at bedriften gikk med Overskudd i alle de årene ifra jeg ble født i 1972 og fram til han solgte den i 1994. De annsatte fikk en lite bunus til jul, å det var alt. Så hvorfor i POKKER skal da ledere i store konsern og bedrifter da ha Bonus på toppen av den allerede høye lønna de har? Å dette til tross for at de slitter med gedigne underskudd. Er eller en laber moral en sunn foretningsøkonomi som teller for en del ledere. Å det er jeg ikke interessert i å legge igjen mine penger om jeg har mulighet til å la være.

 

Om jeg velger å ikke benytte meg av en eller flere bedrifter som har en slik ledelse, ja så er vell det opp til meg, eller hva? Å vist du trur at det føre til konkurs, ja så er det din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til er korsn SAS behandla en del av de tidligre Bakkeannsatte i Braathens når SAS kjøpte opp Braathens.

 

Eller hur de behandlar SAS anställda i samma process...

 

Men å si at du kan så mye om å drive bedrift er en anna sak.

 

Was? ""

Var har jag sagt det?

 

Jag säger bara att jag tycker det är konstigt att man lägger en bedrift för närmast hat på grund av att de inte är perfekta... Tror du f.eks. NAS är den perfekta bedrift med god etik och moral och som inte har några svin på skogen så tar du grundligt fel!

 

Det är hela den attityden om att SAS är så hemska som gör ditt eller datt, och alla andra är så bra, som jag tycker är anmärkningsvärd.

 

Och igen så skriver jag att jag också tycker det är oetiskt av SAS ledelsen att häva feta löner och bonuser när de sänker löner och sparkar de anställda. Men SAS är inte direkt unik på det området...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinar sier altså at han ikke skal fly SASBraathens bare fordi lederne i SAS Group bruker masse penger på seg selv... Dette er det samme som å ikke ville fly med British Airways bare fordi ledelsen i f.eks Air France er dårlig... (Nå har ikke de noe med hverandre å gjøre, men dere skjønner sikkert hva jeg mener)

 

Forresten så eier SAS Group en god del av British Midland... Så du vil ikke fly med de heller da?

 

Du vet alliansen "Star Aliance", Den ble startet av SAS og to andre, nå er det værdens største alianse mellom flyselskaper! Man kan fly en SAS flight Frankfurt - Dubai, men flyet og kabinperjonalet er fra Lufthansa... Så vær forsiktig!

 

mvh martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag säger bara att jag tycker det är konstigt att man lägger en bedrift för närmast hat på grund av att de inte är perfekta... Tror du f.eks. NAS är den perfekta bedrift med god etik och moral och som inte har några svin på skogen så tar du grundligt fel!

 

Nei det trur jeg ikke.

 

Och igen så skriver jag att jag också tycker det är oetiskt av SAS ledelsen att häva feta löner och bonuser när de sänker löner och sparkar de anställda. Men SAS är inte direkt unik på det området...

 

Fint at vi er enig i det ""

 

Du vet alliansen "Star Aliance", Den ble startet av SAS og to andre, nå er det værdens største alianse mellom flyselskaper! Man kan fly en SAS flight Frankfurt - Dubai, men flyet og kabinperjonalet er fra Lufthansa... Så vær forsiktig!

 

Ja jeg veit om den aliansen "" Men i dette konkrete eksemplett ville Lufthansa blitt brukt ifra Gardermoen via Frankfurt og vidre til Dubai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men du flyger ju med NAS för det..! ""

 

Skal vi se her! Jeg vil fly Bodø-Gardermoen. Korsn alternativer har vi? Jo SASBraathens og NAS. Valget faller da på NAS. Foresten, har jeg sagt at jeg mener at NAS er noe bedre en SAS på dette området? Om de ikke er det, så syns jeg forsatt at det er forkastelig, og da må jeg velge et av to onder.

 

Nå er det jo slik at jeg har bare to å velge imellom, ja da må et av selskapene tape den konkuransen. Og i dette tilfelle er det SASBraathens ""

 

Vist du har andre alternativer, ja så er du velkommen til å lansere det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vist du har andre alternativer, ja så er du velkommen til å lansere det

 

Nejdå, jag ville bara påvisa att du inte styrs så hårt av moral och etik som du vill ha det till. ""

 

Du har, som flera andra nationalistiska norrmän, låtit dig lura av "The Real Norwegian" på halen ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har, som flera andra nationalistiska norrmän, låtit dig lura av "The Real Norwegian" på halen ""

 

Heldigvis er det ikke alle som bare tenker på flagget på halen, men også noen som setter komfort, rutetilbud, tidstabell og andre goder et flyselskap har å tilby høyest ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nejdå, jag ville bara påvisa att du inte styrs så hårt av moral och etik som du vill ha det till.

 

Mulig det er jeg som ikke er helt med nå, men poenget var? Jeg prøver å etterkomme denne holdninga så langt det er mulig! Men er det ikke mulig, ja så er det ikke mulig!! Men her var det nok du som tapte et poeng siden du ikke kunne gi meg et bedre alternativ ""

 

Du har, som flera andra nationalistiska norrmän, låtit dig lura av "The Real Norwegian" på halen

 

Over hode ikke!! Jeg ville ha støttet opp om NAS uansett situasjonen i SAS, da jeg mener at konkuranse er sunt og til det beste for forbrukerene. Vell å merke så lenge det er en sunn konkuranse.

 

The Real Norwegian Har jeg faktisk aldri tenkt over ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høye lederlønninger og bonuser i et selskap som går dårlig er ikke unormalt og moralsk forkastelig. Det har noe med tilbud og etterspørsel å gjøre. Et selskap som går dårlig, gjør hva de kan for å snu trenden. Dette innebærer ofte å ansette nye ledere, og for å få tak i de lederne man vil, er lønn et viktig forhandlingsmoment. Er det noen som gidder å ha en upopulær jobb for luselønn? Å snu et selskap i motvind innebærer mange upopulære avgjørelser, og gjerne negativ publisitet. God lønn er det minste man kan forvente i en slik situasjon. Kritikk av SAS pga lederlønninger er nok et eksempel på god norsk misunnelse og jantelov!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ledere skal ha ei god lønn er jeg enig med deg i! Men det er disse BONUSENE de for før skutta er i pluss jeg ikke er glad i. Ingen pluss eller ingen BONUS!

 

Ingen må komme og fortelle meg at en leder som får for eksempel har ei årslånn på 2 mill trenger en bonus i tillegg for å overleve i det daglige liv. Den dagen han har drevet SAS konsernet med pluss i tre år på rad er det greit at han får BONUS! Ikke et sekund før.

 

Ledere som ikke er villig til å ta slike jobber som de har hatt i SAS uten å må ha BONUS før skutta er på rett kjøl har etter mi mening ingenting i næringslivet å gjøre da det er "egoet" i den ledern som kommer fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er jeg som ikke er helt med nå

 

Det är nog möjligt ja ""

 

Poänget kommer här med tesked.

Du reser inte med SAS som är moralskt förkastliga.

Du reser med NAS, utan att ens värdera deras moral.

 

Du gör då ett val baserat på din egen uppfattning, och inte bolagets moral.

 

Så har du mage att påstå att du baserar dina val på etik och moral..!

 

Jeg ville ha støttet opp om NAS uansett situasjonen i SAS

 

Just det! Där kommer det i skrift. Du driter i om SAS ledelsen tar ut bonuser och behandlar anställda som mökk vid integrationer. Det har inget med moral att göra! Du väljer det flyselskap du vill...

Och så kommer du här och påstår att du väljer utfrån ett etiskt synspunkt.

 

The Real Norwegian Har jeg faktisk aldri tenkt over ""

 

Nej det har du väl inte nej... Jag slutade tro på nissen förra julen. ""

 

Alternativ ville du ha ja. Beklagar!

Annat alternativ är att ta bilen då... Bilen som är byggd av en bilproducent med moral. Så kan du köra till närmaste tåg station där moraliska NSB kan köra dig till närmaste hamn som trafikeras av etiska rederier..!

 

Du får ursäkta att jag ler av dig. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ ville du ha ja. Beklagar!

Annat alternativ är att ta bilen då... Bilen som är byggd av en bilproducent med moral. Så kan du köra till närmaste tåg station där moraliska NSB kan köra dig till närmaste hamn som trafikeras av etiska rederier..!

 

Jippi den var du heldig med!

 

For det første! Jeg har ikke bil.

 

For det andre! Jeg hater å ta TOG.

 

For det Tredje! Hurtigruta går ikke til Oslo. Så det lar seg ikke gjøre "" Og rederiene er ikke noen mønsterbedrifter akkurat ""

 

Nej det har du väl inte nej... Jag slutade tro på nissen förra julen.

 

Han er det lenge sia jeg har trudd på.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just det! Där kommer det i skrift. Du driter i om SAS ledelsen tar ut bonuser och behandlar anställda som mökk vid integrationer. Det har inget med moral att göra! Du väljer det flyselskap du vill...

Och så kommer du här och påstår att du väljer utfrån ett etiskt synspunkt.

 

Overhode ikke! Hadde jeg ikke brydd meg om ledelsen i SAS i det heletatt, ville jeg ikke ha vert like konsekvent på valget av selskap på stamrutenette.

 

Det som overrasker meg er at du med flere her inne heletiden forguder SAS, og ikke er villig til å diskutere de negative sidene med SAS kornsernet, men isteden prøver å få de som stiller kritiske spørsmål til å endre syn på saken ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som overrasker meg er at du med flere her inne heletiden forguder SAS, og ikke er villig til å diskutere de negative sidene med SAS kornsernet, men isteden prøver å få de som stiller kritiske spørsmål til å endre syn på saken ""

 

Dersom et selskap ikke bruker barnearbeid, slavekontrakter eller andre uetiske ting i sin drift, så bør det være det selskapet som tilbyr det produktet som best passer kunden som blir valgt. Å velge bort et selskap pga lederbonuser er å ha litt for stor tro på konsekvensen for flyselskapene av egne valg. De fleste som tar slike liksometiske valg er uansett low-yield, og derfor ikke spesielt viktige for et flyselskap uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og rederiene er ikke noen mønsterbedrifter akkurat

 

"" Du är morsom du!

 

Det var liksom mitt poäng du framhävde där...

 

Du har inget alternativ om du ska moralisera över företagen du reser med...

 

Det som overrasker meg er at du med flere her inne heletiden forguder SAS, og ikke er villig til å diskutere de negative sidene med SAS kornsernet, men isteden prøver å få de som stiller kritiske spørsmål til å endre syn på saken

 

Har jag inte skrivit i denna tråd att jag också tycker det är oetiskt med skyhöga ledar bonuser när man samtidigt sparkar anställda och sänker deras löner, och att jag tycker SAS hanterat integrationer på ett dåligt vis?`

 

Jo, jag har visst skrivit det ja. Hur det kan bli till att jag förgudar SAS, det måste du förklara för mig Steinar. ""

 

Men jag undrar varför en del folk framhäver (du använde visst ordet "förgudar") SAS konkurrenter som moralskt och etiskt överlägsna när de egentligen inte vet vad de pratar om..!

 

Ro på du Steinar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens vi er inne på SAS sine valg av fly. Noen som vet hva som gjorde at de valgte Airbus i stede for Boeing? SAS hadde vel 777-200 som en opsjon på langdistansene demmes.

 

Stemmer det, var en del av pakken de fikk på 737NG. Men så fant dem ut at 772ER'en var for stor (og at B736en var litt for liten/tung...,) og gikk for A333 og A343 i steden, som om den var så mye mindre...

Hva som fikk dem til å velge Airbus? Regner med at de fikk en ganske sweet deal på maskinene + noen A321 på kjøpet... SAS (som tydeligvis ikke tenker på å ha få flytyper i flåten) tenkte vel at jo flere fly vi får for samme pris, jo bedre...

Vel, kanskje ikke akkurat slik men... SAS kunne ha bestilt B739 i steden for A321, men ville da hatt mindre passasjer. og cargokapasitet. Det samme gjelder om de hadde beholdt 763ene, de tar betraktelig mindre cargo enn Airbus'ene, og cargo er det flyselskapene tjener penger på, ved siden av billetter solgt til maxpris. Regner med at dette er noen av de viktige grunnene til at de gikk for Airbus.

 

Når det gjelder å fly SAS kontra NAS, så ville jeg valgt NAS. Hvorfor? De er grunnen til at vi kan fly så billig her i Norge i dag, og derfor ville jeg valgt å støtte dem så langt det er mulig med tanke på hvilke ruter de tilbyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder å fly SAS kontra NAS, så ville jeg valgt NAS. Hvorfor? De er grunnen til at vi kan fly så billig her i Norge i dag,

 

Ja, lommeboken är ju en god anledning till att välja flygbolag.

Men när man börjar gömma sig bakom dåliga argument om moral så tycker jag det blir latterligt...

 

og derfor ville jeg valgt å støtte dem så langt det er mulig med tanke på hvilke ruter de tilbyr.

 

Viktigt att tänka på att NAS kan hålla billigare biljettpriser just på grund av att de inte traffikerar "marginala" destinationer, utan satsar på de "rikaste" destinationerna.

Bara så man jämför äpplen med äpplen om någon önskar skrika att SAS är dyrare och liknande.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...