Ivar Skaugstad Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 For å kunne ta imot store transportfly som kan frakte laks til utlandet, ønskes en kraftig utviding av småflyplassen på Frøya. Les saken her. Personlig synes jeg dette høres latterlig ut! Å forstørre flyplassen på Frøya er ren galskap, iallefall med tanke på alle de forskjellige investorne en må skaffe for å finansiere et slikt prosjekt. Frøya ligger heller ikke langt unna Ørlandet eller Værnes, ikke så langt at transport med båt blir et problem! Dette er vel noe av det man kan kalle et "fantastiprosjekt!". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Og så laks! hehe, synes det blir litt feil å utvide en liten flyplass når den ved siden er stor nok fra før. Hadde det vært for å ta ned heftige militære fly så hadde det vært greit, men laks!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Å frakte laksen med båt til Ørlandet eller Værnes kan på sikt bli dyrere enn å transportere laksen direkte til et transportfly for videre forsending. Ser vi lakseoppdrettsnæringen under ett kommer nok flytransportmengden på sikt til å øke.Japan f.eks forlanger fisken levert med fly - ikke med båt.På denne måten kan vi i Norge levere fersk fisk til et ellers kresent marked.Da tenker jeg selvfølgelig på et marked utenfor EU. Om dette spesifikke prosjektet er gjennomførbart er mer usikkert - men tiden vil vise. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ivar Skaugstad Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Å frakte laksen med båt til Ørlandet eller Værnes kan på sikt bli dyrere enn å transportere laksen direkte til et transportfly for videre forsending. Nå vet jeg ikke hvor dyrt det er å drive båter mellom Frøya og Ørlandet, evt. Værnes men vil nok tro at man får en del turer for 50 millioner kroner. Men du har nok rett i at det på sikt vil bli billigere å utvide flyplassen, da dette også vil være mer effektivt. Men nå lurer jeg bare på hva politikere og lokalbefolkningen synes om dette! Det er jo foruten tvil at en utvidelse vil fjærne mye villt område og i tillegg by på økt støy og forrurensning, vet ikke om dyrelivet der ute er like begeistret for store transportfly som traffikerer i deres nabolag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Hørtes jo veldig merkelig ut dette. For det første, hvorfor må må stripen være 3200m? De fleste store fly trenger ikke så mye. Og hvor mange tonn laks omsetter de egentlig i året, siden dem trenger rullebane til AN-225 fly! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Å forlenge banen fra 800 til 3200 meter koster mye, mye, mye mer en 50 millioner kroner... Tror de som har regnet seg frem til den prisen må sette seg ned å se hva ting virkligen koster i flyerden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chris_Andre Martinussen Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Å forlenge banen fra 800 til 3200 meter koster mye, mye, mye mer en 50 millioner kroner... Tror de som har regnet seg frem til den prisen må sette seg ned å se hva ting virkligen koster i flyerden Mulig du har rett i det Sveinung.400 meter ekstra bane på Karmøy kostet anslagsvis 40 millioner.100000(hundretusen) pr meter rullebane.Det koster tydeligvis å lage rullebane! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SH Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 Nettopp! Og for Frøya sin del er det ikke snakk om å forlenge med 2400m, nei her må antageligvis hele banen, inkludert de opprinnelige 800 meterene graves opp, støpes, og asfalteres på ny. Bl.a. for å tåle vektene av et tungt transportfly. På samme måte må taxebaner og apron også oppgraderes både i størrelse og hardhet. I tillegg har man utgifter til lyssystemer, instrumentering, fjerning av terreng rundt innflyvningen, osv.. 50 millioner holder, vist man er heldig, kanskje til å re-asfaltere den eksisterende banen.. Men for all del, lokalpolitikerene får ta seg ut, så finner de det ut selv Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 2. mars 2005 Del Skrevet 2. mars 2005 3200 meter rullebane på Frøya.. Som innbygger på naboøya kunne jeg ikke dy meg fra å svare på denne tråden. De på naboøya er kjent for å ta litt i, men dette var jo litt mer. Større rullebane enn på Ørlandet og Værnes, si meg, har denne karen egentlig gjort noe research på hvor lang bane som trengs? Nå er det en del oppdrettsnæring på Hitra/Frøya, men en 3200 meter lang rullebane vil dekke mesteparten av øya.. For å sette det litt på spissen De klager jo alt på støy, og nå skal de forsyne meg ha vindmøllepark og storflyplass med cargoflighter.. Jeg kjenner til flyplassen på Frøya, og flere ganger har de prøvd å etablere et flyselskap og en terminal der, i håp om å gi liv til den. Etter det jeg vet brukes denne lille stripa i dag til dragracing en gang i året, siden samtlige forsøk på å drive denne flyplassen har gått dundrende konkurs, og nok vil gjøre det i fremtiden og. Frøya Nye Næringsforening tenker kanskje nytt, men om det er noe realistisk tankegang i det, det vet jeg ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Håkon Aarøen Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hørtes jo veldig merkelig ut dette. For det første, hvorfor må må stripen være 3200m? De fleste store fly trenger ikke så mye. Ja, dette høres snodig ut. Hvor lang rullebane trengs egentlig for et middelstort lastefly? Og hva er egentlig bakgrunnen for flyplassen på Frøya? Er det en ex-"Kyllingmark?" Håkon Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.