Gå til innhold

"Fly måtte avbryte landing etter lynnedslag "


Stian Rolandsen

Anbefalte innlegg

Sitat fra VG:

så det blinket i den ene motoren, og så steg plutselig flyet kraftig. Like etter ga piloten beskjed om at det hadde oppstått "en teknisk utladning" i maskinen

 

Kan de ha mistet intrumentering? og derfor avbrudt landinga umiddelbart?

 

Teknisk utladning=svarte skjermer? (hvis det var en NG maskin)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står också:

Flyet ble omdirigert til Stavanger fordi det der er teknisk utstyr og personell som kan sjekke flyet etter en slik hendelse. Lynnedslaget skal ikke ha forårsaket skade på flyets tekniske utstyr.

 

Inga skador... De gick förmodligen till Sola pga teknisk bas där, istället för att landa på Kjevik och riskera behöva vänta på tekniker.

 

Men allt är ju möjligt. Inte säkert passageraren i intervjuen eller VG:s journalist fått med sig allt heller.

 

Registrerar bara att det är inte alla lynnedslag som kommer i media... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt riktig at et lynedslag har forårsaket slik skade på et fly at de må skifte ca 20 nagler i skroget.. Et fly er bygd og konstruert for å tåle lynedslag, men skader på fly forekommer fra tid til annen. Det er vel heller slik at de skifter ut nagler pga at disse er svekket av en eller annen grunn. LN-BRO er forøvrig i trafikk, og står ikke inne for å skifte disse i dag, isåfall en annen maskin det her er snakk om. Flyet som ble rammet av lynedslag i dag over Kristiansand var LN-TUI, og etter kort sjekk på Sola dro flyet tilbake til Kristiansand og er i vanlig trafikk.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må skifte ca 20 nagler + en liten skin repair etter ett/flere lyn

 

Holy crap!! skal si de får juling gitt!! Trodde ikke det var så alvorlig. Det får meg til å tro at det faktisk kan være "treffpunkter på flyet som er mer sårbare enn andre? Eller tar jeg feil?

 

Det stemmer det at det på mange/alle fly er spesielle punkter hvor lynet særlig slår ned. På 737 og mange andre rutefly er det spesielt værraderen fremme i nesen som er utsatt, og om du ser på bilder av fly som er rammet av lyn så er det sårlig området rundt "dekselet" fremst på nesen som er truffet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neihei?

Jeg JOBBER på BTS, og har gått forbi LN-BRO de siste dagene, og har da sett skaden. LN-BRO er IKKE i trafikk, den står her på Sola i H6B, og har stått her siden helga en gang. Forøvrig er det ikke "vanlig" å måtte skifte ca 20 nagler, men det hender hvis flyet har fått seg en stjernesmell. Helt riktig at det er nesen det som regel går hardest utover, men når vi har fly inne til C/D-sjekk finner vi ofte (veldig ofte) spor etter flere lynnedslag andre steder på kroppen. LN-TUI var inne til C-sjekk nylig og forlot sola på fredag/lørdag. Mens den var inne så jeg iallefall selv tegn til 15-20 lynnedslag i nesepartiet.

 

 

Jeg mener at LN-BRO sto parkert på Gardermoen,gate 16 i går i 14 tiden. Mulig jeg har tatt feil, da det er vanskelig å se forskjell på reg nr på LN-BRO og LN-BRD. Isåfall beklager jeg dette. Men uansett var det LN-TUI som fikk lynnedslag over Kristiansand i går.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle utforkjøringer, kollisjoner eller slagsmål (for å nevne noe) som havner i media heller ...

 

Hook, line and sinker!!! ""

 

Tänkte väl du skulle ta den.

 

Inte alla motorstopp heller, för den delen. Inte alla passagerare som ringer tusentipset. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truls;

Sikkert BRD du så, BRO står enda, de har nylig malt lappen de laget og malt over naglene som ble byttet, den er nok i lufta igjen om ikke så alt for lenge ""

Vet det var TUI, så den stoler jeg på ""

 

Ok!

 

Jeg har lyst å spørre deg Jan om noe siden du jobber på Sola. Jeg har hørt at SasBraathens har 2 Boeing 737-700 som har har temmelig store drivstofftanker. Har hørt at disse ble spesialbestilt fra Boeing med tanke på flyvninger over lengre distanser. Har forstått at ett av disse flyene er LN-TUI, men hvilket er det andre? Litt avsporing fra tråden her, men hadde vært fint å vite for nyskjerrighetens del.

 

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg til 10-prosentsprinsippet: Tar bare 10 prosent av det som hives ut. Skulle jeg tatt alt, hadde jeg ikke fått tid til annet ... ""

 

Hmmm! Låter som en bra princip! Kanske borde pröva det! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...