Gå til innhold

Få en god landing


Andreas Ommundsen

Anbefalte innlegg

Lese, lese, lese, lese, lese. Det er omtrent umulig å forklare dette via et forum. Les om navigasjon og spesielt ILS (instrument landing system) i tilfellet du spør om her.

Veldig kort forklart stiller du inn VOR1 på frekvens for aktuell rullebane du skal lande på. Deretter stiller du inn heading på rullebanen i CRS. Du er bare nødt til å lese deg til dette for å beherske det tilfredstillende. Kanskje noen andre har ei mer kortfattet og lettfattelig forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke å ta hele ramsen med ILS og hele pakken nå.

 

Men en liten huskeregel :

 

3/1 regelen->30000fot(?).Del på 1000 og gang med 3.

Da får du 30*3=90nm.Med andre ord må du starte nedstigningen 90nm fra flyplassen du skal lande på.

 

En annen grei huskeregel er at du skal være i 3000fot når du er 10nm fra terskel.

 

Normal descent(nedsynking)rate er ca 2000fot i minuttet(f/m)

 

30000fot/2000f/m = 15MIN.

 

450knop=450nm i timen.

90nm/450knop=0,2timer*60minutter=12min.

Det stemmer altså sånn noenlunde med de 15 vi fokk ovenfor.Tar du med at du reduserer farten til 250knop(fartsgrense<10000fot) under 10000fot skulle du være bra innenfor marginene.

 

Paralellen du snakker om heter ILS.Du finner info om den i FS menyen...les hvis du gidder.

 

ILS->Du trenger 2 ting.

 

1.ILS frekvens(radiofrekvens)

2.Rullebanekurs(eksakt)

 

Åpne map i flightsim - trykk på flyplassen du skal lande på.|(Velg airport hvis du får med radioer og fixer)|.SKRIV NED frekvens og "heading(kompasskurs)".Frekvensen stiller du inn i radio 1 - kompassretningen stiller du inn i autopiloten under "cource" eller "OBS" som det kanskje heter på noen fly.

 

For å forenkle en ILS-intercept er det ofte andre radiosignaler du kan bruke.En liten ting jeg lærte meg når jeg fløy FS95 var å bruke ADF-radioene som ofte står i sammenheng med rullebanene.Fly en stor sirkel rundt flyplassen - når ADF pilen peker samme retning som rullebaneretningen skifter du kurs rett mot ADF`en.

 

Men viktigst! - 10nm->3000fot!Og selvefølgelig 3/1 regelen.

 

(Håper det hjelper litt)

 

mvh

 

Chris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ILS->Du trenger 2 ting.

1.ILS frekvens(radiofrekvens)

2.Rullebanekurs(eksakt)

 

Litt pirk, no offence:

Du trenger faktisk ikke en eksakt kurs, selv om det selvfølgelig er ønskelig. Det er nemlig ikke slik som med en VOR... ligger du midt på korrekt beam på en ILS, så vil HSI nålen si at du ligger bang on, enten inbound course er satt riktig eller 90 grader feil om så er... men når det er sagt så vil det jo bli ganske tullete å fly en ILS med inbound CRS 90 grader feil, men det går likevel an. For de som flyr PMDG'en eller bruker ordentlige innflyvningskart, finner man ofte et lite avvik mellom inboundcourse i databasen/på kartet og den som man finner i "Map" i FS, men det går likevel fint.

 

Nevner det bare fordi at man på en "tradisjonell" HSI egentlig ikke ser helt presist forskjell om man har satt 246, 247 eller 248, men det gjør ingenting på en ILS fordi indikasjonen vil bli lik uansett. På en VOR vil man derimot få en liten forskjell ettersom HSI'en da vil vise ditt avvik fra den radialen du har satt inn (CRS).

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2.Rullebanekurs(eksakt)

Enda mer pirk... det er ikke rullebaneretningen du trenger, men derimot retningen til ILS-strålen, og denne er som oftest litt forskjellig fra rwy-retningen (offset).

Men det er riktig som Torbjørn sier, du trenger ikke sette inn CRS for å få flyet til å følge ILS, men det er en fordel fordi du da lettere ser hvor du er i forhold til ILS.

 

En annen tommelfingerregel i forhold til når du skal starte nedstigning er vertikal speed (VS). Den får du ved å multiplisere bakkefarten (GS) med 5. Dersom du i tillegg bruker huskeregelen om avstand (dele på 1000 og gange med 3), vil du treffe sånn noenlunde. Bare for å presisere; det er høydeforskjellen du skal bruke ved avstandsberegning, ikke høyde over havet/bakken. Dersom du ønsker å krysse et punkt i en gitt høyde bruker du høydeforskjellen mellom høyden du er i og ønsket høyde i beregningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye riktig her i svarene.

 

Enkelt tar du 3 X høyden i 1000 fot så før du distanse i nm.

En kan også bruke time to go dvs tiden du vil bruke til fixet og kalkulere descend etter det.

Jeg har brukt 3X høyden i alle år og har ikke blittigjen der opp.

 

Når en ligger på en ILS / VOR DME passer det fint å ta Groundspeed x 5 for å finne descenden

 

Med hilsen

 

Knut Sverre Syvertsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ILS->Du trenger 2 ting.

1.ILS frekvens(radiofrekvens)

2.Rullebanekurs(eksakt)

 

Litt pirk, no offence:

Du trenger faktisk ikke en eksakt kurs, selv om det selvfølgelig er ønskelig. Det er nemlig ikke slik som med en VOR... ligger du midt på korrekt beam på en ILS, så vil HSI nålen si at du ligger bang on, enten inbound course er satt riktig eller 90 grader feil om så er... men når det er sagt så vil det jo bli ganske tullete å fly en ILS med inbound CRS 90 grader feil, men det går likevel an. For de som flyr PMDG'en eller bruker ordentlige innflyvningskart, finner man ofte et lite avvik mellom inboundcourse i databasen/på kartet og den som man finner i "Map" i FS, men det går likevel fint.

 

Nevner det bare fordi at man på en "tradisjonell" HSI egentlig ikke ser helt presist forskjell om man har satt 246, 247 eller 248, men det gjør ingenting på en ILS fordi indikasjonen vil bli lik uansett. På en VOR vil man derimot få en liten forskjell ettersom HSI'en da vil vise ditt avvik fra den radialen du har satt inn (CRS).

 

Hilsen Torbjørn

 

Det der stemmer nesten. Dette avhenger fra model til model. Noen autopiloter trenger nøyaktig kurs til rullebanen, vet ivertfal om en. SFIM PA 155P/D som står montert i Dauphin og Superpuma. Det som vill skje da om du setter CRS feil er att AP blir en smule forvirret, du kommer inn med nesen i en litt mystisk retning og bommer med noen rullebanebredder, det blir ikke mere da LOC signalet får større autoritet jo nermere du kommer rullebanen. Men på store boeinger og sånt er det vanlig att det er slik du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, du har sikkert rett i at AP'er sikkert blir litt forvirret, men indikasjonen på "Deviation Bar" blir den samme med tanke på deflection.

 

Men skit samme... kan uansett ikke se en god grunn til å fly en ILS med nåla på tverrs... da skal det vel i så fall blåse rimelig mye? ""

 

 

Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...