Gå til innhold

ATC på VATSIM


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har sett på ServInfo mange ganger (så flyr jeg mange ganger også "") Men jeg har lagt merke til en ting:

 

Når en Controller er oppe i Sverige, så dekker han hele Sverige! I Norge er det 4 området! ENOS_CTR f.eks dekker Østlandet, men i Sverige (ESOS_CTR) dekker hele Sverige!

 

Hvorfor er det ikke slik i Norge at en Controller dekker hele landet? Ofte er jo hele Danmark, Sverige og Tyskland dekket av en person (hehe.. en person dekker ikke ALLE landene da "", men en person dekker et helt land)

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard!

 

Norge har blitt èn hel stor AOR, kalt ENOR med fire "undersectorer" disse er Oslo,Stavanger,Bodø,Trondheim.

 

 

Sverige kjører vell på samme prisippet.. AOR ESUN, med Stockholm,Malmø,Sundsvall.

 

Som du sikkert skjønner så kan ikke èn enkelt person dekke et helt land!, det blir for mange "fugler" å ta vare på, faktisk mener jeg å huske at det foreligger en lov om hvor mange fly en flygeleder kan ha på èn gang.

 

Hvis vi tar for oss Oslo UIR/FIR så er denne igjen delt opp i flere sektorer som South,West,North,East,Skagerak.

 

Èn flygeleder kan da ha ansvaret for f.eks Oslo sector North. Vell å merke er at disse "undersectorene" kan slå's sammen på f.eks nattestid da det ikke er fullt så mye bevegelser som i rush perioden, og ikke krav til så mye bemanning.

 

Mulig det har kommet diverse endringer i det siste, så correct me if im wrong ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi Norge "in real life" er delt op i fire/fem FIR's. Et FIR er et selvstændigt luftrum.

I sverige er der kun eet FIR, samme for DK.

 

Men ofte dækker Oslo control på vatsim faktisk også Stavanger og Trondheim. Det vil ikke blive vist på kortet i Serv Info, men se evt controllerens ATIS.

 

På vatsim er hovedreglen at 1 FIR = 1 CTR. Men faktisk er et FIR delt op i mange CTR positioner "in real life". I sverige har man faktisk nogle gange på vatsim delt "Sweden FIR" op i Stockholm Control og Malmö Control.

 

Hilsen

Peter

EDIT: Markering i fed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg er klar over at en person ikke kan dekke et helt land i VIRKELIGHETEN ""

 

Men på VATSIM er det noe annet "" Du kan jo ta en titt på ServInfo... en person dekker hele Sverige f.eks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel slenge inn et par ord jeg også.

 

Etter at Avinor slo sammen Bodø og Trondheim Control blir dette også praktisert på Vatsim.

MEN, en ATC kan godt logge opp på gamle ENTR og kun dekke detet området. Mens ENBD (Bodø Control) Dekker både ENBD og ENTR. (Som nå heter ENBD_S_CTR)

 

Ellers kommer det vel en sammenslåing mellom Oslo og Stavanger Control etterhvert. Noe som også sikkert kommer til å skje på Vatsim.

 

For å oppsummere.

Norge har i dag 3 Kontroll sentere.

ENBD_CTR

ENOS_CTR

ENSV_CTR

(Og ENTR/ENBD_S_CTR ved masse trafikk)

 

Når dette er sagt Kan/Skal Oslo også dekke ENSV ved mindre trafikk.

 

 

Håper du ble litt klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Efter du har taget Euro-testen, så har du rating som Student - ja.

 

I scandinavien kan du med STU rating sidde som controller på alle lufthavne op til Approach (TWR eller APP).

 

Men inden du gøre dette, skal du have et "checkout" af den scandinaviske region (VACC-SCA). Det er blot et check, for at se, at du kan det grundlæggende. Ikke en test (=eksamen) bare et check-out.

 

Når det du har fået OK fra din instruktør så kan du bemande alle lufthavne op til Approach.

 

Dog er der lidt specielle regler omkring de tre main hubs (Gardermoen, Arlanda, Kastrup).

For disse tre må du minimum have 20 aktive ATC timer før du sidder her. Og du må ikke sidde disse tre steder under tidspunkter med meget trafik (Torsdag + søndag aften + fly-ins)

 

Senere kan du blive STU+ (Senior student) så må du også sidde på Control (CTR)

 

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nesten korrekt Christian.....

In real i Norge har vi 3 stk FIR (ser bort fra Bodø oceanic). Fra okt 04 (tror jeg det var) ble Trondheim lagt under Bodø. Bodø deles opp i Bodø East Freq:126.700, Bodø North Freq:126.450 , Bodø Central Freq: 118.500 , Bodø South freq: 125.700 (tilnærmet gamle Trondheim FIR)

 

I tillegg har vi Oslo (ENOS) og Stavanger (ENZV).

 

På flightsim/vatsim er ikke dette implementert enda, da vi venter på oppdatering av sektorfil og POF fil. I tillegg vil Servinfo oppdateres også (neste versj) Så i dag er regelen slik at Bodø dekker "gamle" Bodø FIR, og Trondheim kan dekkes av Oslo (ENOS). Videre kan controllere pålogget som ENOS_CTR dekke Stavanger, dersom ingen er online der. Forøvrig nårt det gjelder Oslo UIR/FIR... se innlegget ovenfor av Jonas.

 

Vi regner med at i løpet av relativt kort tid vil vi sette i verk det nye systemet. Frekvensen til Bodø vil da bli 126.45. Kun ved høy trafikk vil Bodø deles (flyinn osv...)

 

En kontroller vil ikke klare å dekke hele Norge, men å dekke hele Nord Norge og ned til oslo FIR skal nok fungere. Derfor var det ikke aktuelt å opprette ENOR - funksjonen nå.

 

Det er riktig at hele Sverige kan controlleres av en posisjon (ESSA). Men det er stor topografisk forskjell på Sverige og Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å presisere... Det ser nemlig ut til at folk i det sentrale VATSIM ikke har fått med seg hva som har skjedd i Norge.

 

I fjor ble de fire FIRene Bodø, Trondheim, Stavanger og Oslo slått sammen til Norway FIR. Grensene deres ble erstattet med AOR (Area Of Responcibility). Trondheim FIR (AOR) ble fjernet helt, og gitt til Bodø AOR. Bodø OFIR (Oceanic Flight Information Region) forble urørt. Derfor har altså norge i dag kun to FIR:

 

Norway FIR og Bodø OFIR (Oceanic)

 

Norge har tre AOR og grensene deres er som de var før sammenslåingen.

ENOS (Oslo AOR)

ENSV (Stavanger AOR)

ENBD (Bodø AOR)

 

Altså. Dersom man ser vekk fra Bodø OFIR, har norge ett FIR og tre AOR. Ikke omvendt som noen har forsøkt å forklare over her.

 

Ha en god dag?

Eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hva du har presisert nå Eivind.. at sentrale folk i VATSIM (hvem nå det måtte være) ikke har fått med seg endringer i Norge, eller at det er kommet endringer?

 

Du har helt rett i at Norge er et FIR nå (ser bort fra Bodø Oceanic), og i innlegget over opererer jeg med 3 stk FIR - som er feil. Norge er fra 28. oktober ett FIR/UIR. Det står helt klart.

 

I VACCSCA (VATSIM) opererer vi enda med 3 FIR. Men ved endringen som jeg har nevnt vil Norge være 1 FIR med 3 stk ATCC. Nytt i Norge er som sagt at Bodø ATCC sector south er etablert.

 

I VACCSCA opererer vi med 1 AOR - Norge, 1 for Sverige, 1 for Danmark og 1 for Island.

 

Hvis du leser innlegget over (og div andre diskusjoner) ser du at vi har fått med oss hva som har skjedd.

 

Det mulig jeg overreagerer litt, men jeg synes det ligger en undertone av kritikk i ditt innlegg? Det er flott at du kommer med rettinger og lar din kunnskap komme andre tilgode, men det kan også gjøres uten å kritisere.

 

Så får du også ha en god dag (uten ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...