Gå til innhold

ATC opptak - MyTravel A330-200 fra Phuket..


Thomas Lorentzen

Anbefalte innlegg

Takker for den Thomas. Lurer på om jeg skal flytte opp til nabolaget ditt jeg, signalene er elendig her i Oslo ""

 

He He, alt er ikke bare gull her heller. På Ground/Delivery varierer signalene alt ettersom de sender på øst eller vest senderen.. i kveld sender de desverre på vest ""

 

Og TWR og GND har to forskjellige sendere, noe som igjen høres av kvaliteten..

 

Merk: Det skiller vel 2km mellom de senderene ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

For informasjon så er det både forbudt å lytte på disse frekvensene, og ikke minst ulovlig å videreformidle samtaler på frekvensen.

 

Dette gjelder også alle flygeledere og piloter, alt som blir sagt på frekvensen er er taushetsbelagt etter norsk lov.

 

Ikke helt smart å publisere lovbruddet sitt på et åpent forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For informasjon så er det både forbudt å lytte på disse frekvensene, og ikke minst ulovlig å videreformidle samtaler på frekvensen.

 

Dette gjelder også alle flygeledere og piloter, alt som blir sagt på frekvensen er er taushetsbelagt etter norsk lov.

 

Ikke helt smart å publisere lovbruddet sitt på et åpent forum.

 

Vel, ikke ifølge PTT. Men jeg antar du er sikker i din sak og kan argumentere for det?

 

Les gjennom denne eller denne diskusjonen.

 

Siterer Tarjei Lundarvollen:

 

Joda, klar over denne. Men det er en lov som gjelder AKTØRENE som bruker sambandet. Vi som får radiotelefonisertifikat for flygingen sin del må underskrive et slikt taushetsløfte. Men denne loven gjelder ikke for den som lytter på politisambandet uten å være en del av sambandet.

 

Vi diskuterte dette på www.scannernytt.no for en tid tilbake. Jeg stilte samme spmet der til de som skrek høyt om at man var pålagt taushetsplikt som lytter der. Og om jeg ikke husker feil så ble enden på visa at det ikke er noen slik lov her i landet, ihvertfall kunne ingen vise til en slik lov som spesifikt omhandler dette. Og det var mange som prøvde seg, selv folk som burde vite

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For informasjon så er det både forbudt å lytte på disse frekvensene, og ikke minst ulovlig å videreformidle samtaler på frekvensen.

 

Dette gjelder også alle flygeledere og piloter, alt som blir sagt på frekvensen er er taushetsbelagt etter norsk lov.

 

Ikke helt smart å publisere lovbruddet sitt på et åpent forum.

 

Hvis du virkelig er flygeleder som det står i profilen din, så burde du vite at dette er lovlig.

Både Vegard og jeg har vært i kontakt med Post og teletilsynet og vi har begge fått samme svar tilbake ifra dem. Det er lovlig. Ferdig med den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du virkelig er flygeleder som det står i profilen din, så burde du vite at dette er lovlig.

Både Vegard og jeg har vært i kontakt med Post og teletilsynet og vi har begge fått samme svar tilbake ifra dem. Det er lovlig. Ferdig med den saken.

 

Så da kan jeg go ahead with my plans?

Se her mitt nederste innlegg.

 

Noen som vet om det er lov å streame ATC i sverige ?

Isåfall setter jeg opp ESSA TWR, APP + GRND på servern !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timmy,

 

Det har jo vært streama ATC i lange tider via dette forumet, så tror ikke det skulle by på noe problemer.

 

Og en kommentar til Storbukås, hvis det er så forferdelig farlig og ulovlig å reformidle denne infoen, hvordan kan det da ha seg at flygeledere jeg kjenner (spesielt i Røyken) ber om at flere opptak lastes opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har visst lagd storm i en vannglass her.

 

Både under utdannelsen til flygeleder og under utdannelsen til PPL-A så lærte jeg at man måtte ha tillatelse til å lytte på og opperere på gitte frekvenser.

 

Jeg har også lært at det som skjer på frekvensen er skal være taushetsbelagt i.h..h.t norsk lov.

 

Dette bl.a for å forhindre at sensitiv informasjon f.eks under hendelser og ulykker når ut til media og andre personer på et tidspunkt der det kan være skadelig at det når ut.

 

Vet personlig om en hendelse nordpå for en god del år siden der en privatflyger var ute og fløy og forulykket i en fjellside. Under leteaksjonen var det en folkeansamling som stod på bakken og hørte på redningsarbeidet, herunder de pårørende.

 

Da et av leteflyene fant ulykkesstedet snakket piloten i flyet rett fra levra for å si det på den måten, og de som stod på bakken og hørte på, fikk dødsbudskapet rett i fleisen mens de stod i en stor gruppe med andre mennesker som hørte på.

 

Jeg ser at andre her på siden har vært i kontakt med post og teletilsynet og at det har foregått diskusjoner om dette emnet før, og at det visstnok er lovlig alikevel.

 

Til det må jeg bare si at det er nytt for meg, og jeg ville være veldig overrasket om det var sant, men det kan det selvfølgelig være.

 

Uansett, om det er lov eller ikke, så bør oppfordringen

være at folk etterlever regelen om det som skjer på frekvensen blir på frekvensen.

 

Godt Nytt Fly år Dere!

 

 

Frode Flightlevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...