Gå til innhold

VATSIM/IVAO


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

God kveld. Jeg synes at VATSIM virker veldig komplisert, med tanke på å koble opp. Er det slik med IVAO også? Hva er å anbefale? Vet at VATSIM er mest realistisk og ønsker å fly der, men ikke hvis det er mye styr å koble opp...

Er ATC`ene der bra trent? Har hørt at mange som stryker til VATSIM går til IVAO. Hvor dårlig service gir de da?

 

""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det slik, det er ingenting å si på kunnskapsnivået til den gjennomsnittlige ATC på VATSIM.

De som sitter å kontrollerer, iallefall det Scandinaviske luftrommet har gjennomgått et treningsprogram som er der for å øke standarden noe jeg også synes de har lykkes i!

Hvordan det er med IVAO vet jeg ikke, selv om enkelte der helt sikkert har god peilig tror jeg faktisk at det er litt for "lett" å bli ATC der..

VATSIM er plassen for deg om du er villig, og ønsker å lære!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, for meg virker det som du har hoppet over et meget viktig steg.. Du har rett og slett ikke koblet opp mot VATSIM!

Etter at du har fått alle programmene oppe å kjøre, trykker du høyre musetast i det blå vinduet, altså samme vindu der du har "chatwindow" til SquawkBox, ikke til FS multiplayer.

Der skal du få opp flere forskjellige valgalternativer, der du da velger "Connect" eller noe i den duren.

Da kommer det opp et vindu der du skal skrive inn brukernavn, passord velge server etc..

Men husk at du må skrive inn fullt navn å velge callsign under "file flightplan" først. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du har valgt "RW", altså voice på den delen av SquawkBox du logger inn.

På en liten linje der nede kan du selv velge server du vil connecte voice opp imot, regner med at den er blank i ditt tilfelle.

 

Det er to måter du kan fikse dette på, enten skrive inn en server slik at AVC automatisk kobler opp mot den, eller avmerke "RW".

rw.avsim.net og rw.vaccsca.org er eksempel på servere du kan skrive inn i tomrommet..

 

Velkommen til VATSIM! ""

 

EDIT: Tror ikke du har kommet helt i mål ennå, kan ikke se deg på radarklienten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Her finner du et utvalg av servere:

 

http://vatsim.net/data/who_vatsim.html

 

Som Ivar skriver,Europa-C bruker du som førstevalg.

Følg punkt 12 og vidre for oppkobling i denne manualen:

 

http://virtualcoastair.org/learning/oppkobling.htm

 

Husk å kryss av for "use roger wilco" i SB så kobles AVC opp automatisk.Det er også viktig at du ikke bruker mere en 6 bokstaver ved valg av callsign.

 

Lykke til og God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal fly lokalt kan du godt sette opp enten VFR punkter om du vet om disse, eller bare "local VFR" i flightplan.

ATC har ikke så mye å gjøre med deg når du flyr VFR, somregel gir han deg takeoff clearence så er du på dine egne ben til du kommer inn igjen for landing.

Valget av callsign kan godt være helt tilfeldig, man trenger absolutt ikke bruke kjenningsnummeret du har i VA'et du flyr for. Du kan også skifte callsign for hver rute, f.eks BRA 5442 den ene veien og BRA 5443 den andre veien, det er det du som avgjør. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC har ikke så mye å gjøre med deg når du flyr VFR, somregel gir han deg takeoff clearence så er du på dine egne ben til du kommer inn igjen for landing.

 

Det synes jeg er litt dumt av ATC når de sitter på Vatsim, for i virkeligheten så betyr du ganske mye for ATC`n så lenge du har levert en FLP og befinner deg i dems luftromm, uansett om det VFR elle IFR, og det er kanskje ikke så dumt ha kontakt med ATC` når du flyr VFR. (sonn viss det er noe som skjer eller går galt)

Påenget mitt er, jeg synest ATC`n skulle ha tatt litt mer hennsyn på dem som flyr VFR.

men men

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATC har ikke så mye å gjøre med deg når du flyr VFR, somregel gir han deg takeoff clearence så er du på dine egne ben til du kommer inn igjen for landing.

 

Det synes jeg er litt dumt av ATC når de sitter på Vatsim, for i virkeligheten så betyr du ganske mye for ATC`n så lenge du har levert en FLP og befinner deg i dems luftromm, uansett om det VFR elle IFR, og det er kanskje ikke så dumt ha kontakt med ATC` når du flyr VFR. (sonn viss det er noe som skjer eller går galt)

Påenget mitt er, jeg synest ATC`n skulle ha tatt litt mer hennsyn på dem som flyr VFR.

men men

Dette avhenger veldig av hvilken ATC som bemanner flyplassen når man skal ut å fly.

Tror ikke det er noe genrellt krav om at de skal kunne gi service til VFR trafikk etter slik det er i virkligheten.

Men når jeg sitter ATC på Værnes, eller andre flyplasser som jeg er kjent på gir jeg ATC service etter slik de gjør i virkligheten..

Men dette forutsetter jo igjen at piloten selv har innsikt i hvordan dette foregår og at ham eller henne har VFR kart med raporteringspunkter og stedsnavn.

Men selvfølgelig, all ATC har jo som annsvar å hindre sammenstøt og få fin flyt i trafikken, så det sier seg jo selv at man ikke driter totalt i VFR trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt Gardermoen"Oslo_APP", har vi klasse-C -luftrom, noe som er det eneste av sitt slag i Norge (etter det jeg vet). Dete betyr at VFR piloter er pliktig til å ha radiosamband med ATC.

 

Hvis vi tar selve byen Oslo som utgangspunkt så ligger det utenfor TWR sitt ansvarsområde og under GM_APP sitt ansvarsområde, dog å merke hvis man flyr under 3000ft AMSL. Man befinner seg da i klasse G-Luftrom (Unkontrolert luftrom)

 

Derimot flyr man inn i TIZ/TIA (AFIS plasser) som også er klasifisert som klasse-G luftrom så er det krav på to-veis radiosamband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benytter muligheten til å spørre: Når jeg flyr i ukontrolelrt luftrom, og bruker UNICOM, hva sier jeg da? Rapporterer om hva jeg gjør? Eller ber om klarering uten å få svar? Bruker man av og til både voice og chat? Hvordan sjekker jeg ATIS? Hvordan kontakter jeg en annen ATC? Bytter frekvens i flyet? Eller i SB? Bruker jeg ServInfo for å se hvor det er ATC`s?

 

Newbien spør myyye! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Ivar det er ingen krav til ATC i VFR så lenge du ikke befinner deg i luftrommet til ATC`n eller controlleren, TMA osv...

Men som du sier, man skal vite hva man driver med.

 

Hm, vet ikke helt hva du prøver å si. Men som Jonas sier så kommer det helt an på hva slags luftromklasse man befinner seg i. VFR trafikk separeres ikke av ATC i noe annet luftrom enn klasse C, med mindre jeg tar helt feil...

Så om ENOS_V_CTR sitter online trenger ikke han ha noe kontakt med et VFR fly som flyr pattern på ENDI.

 

Mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å ikke bruke voice når du er på unicom. Du snakker da til alle som er på unicom over hele verden, og det er lite nyttig for en bush-flyger i North Dacota å vite at du ligger på final for rullebane 17 på Røros (fictional rwy).

På tekst kan du godt rapportere posisjon og hensikter. Så lenge du flyr i G-luftrom ber du ikke noen om klareringer.

 

ATIS kan ikke sjekkes i den forstand. Det nærmeste du kommer dette er å sjekke METAR via ACARS i SB. Vel og merke litt idiotisk å bruke dette (acars) hvis man flyr småfly, hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer Ivar det er ingen krav til ATC i VFR så lenge du ikke befinner deg i luftrommet til ATC`n eller controlleren, TMA osv...

Men som du sier, man skal vite hva man driver med.

 

Hm, vet ikke helt hva du prøver å si. Men som Jonas sier så kommer det helt an på hva slags luftromklasse man befinner seg i. VFR trafikk separeres ikke av ATC i noe annet luftrom enn klasse C, med mindre jeg tar helt feil...

Så om ENOS_V_CTR sitter online trenger ikke han ha noe kontakt med et VFR fly som flyr pattern på ENDI.

 

Mvh

Mathias

 

Luftromklasse C

 

Alt C-luftrom er kontrolert luftrom. I C-luftrom blir IFR-trafikken behandlet som i A-luftrom, men her er VFR-trafikk tillatt, under visse værforhold da å merke. VFR-trafikk må ha klarering i dette luftrommet og klareringen innebærer at ATC sørger for at VFR-trafikken er atskilt fra IFR-trafikken med IFR-minsteavstander og at det vil bli gitt trafikkinformasjon for VFR-trafikk om annen VFR-trafikk. Krav til to-veis radiosamband og transponder gjelder i C-luftrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...