Gå til innhold

VATSIM/IVAO


Joachim Skjønberg

Anbefalte innlegg

Hei Børge!

 

Klasse A-luftrom eksisterer enda det, det strekker seg fra FL195 og opp til FL460. i Dette luftrommet har forsvaret mulighet til å få dispansasjon i forhold til VFR flyvninger (NATO alierte jagerfly) dette gjelder IKKE i deler av OSLO CTA/UTA.

 

Klasse D-luftrom gjelder i de fleste kontrollsoner/områder under FL195. Nedre grense for D-luftrom varierer mellom FL95, FL115, FL135, avhengig av hvor i landet man befinner seg.

 

En av hovedforskjellene mellom A og D luftrom er at i A-luftrom er VFR ikke tillatt med unntak fra Forsvaret/NATO.

Mens i D-luftrom blir IFR trafikk beandlet som om de skulle vært i A-luftrom og VFR trafikk er tillatt under visse værforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...