Gå til innhold

F-16 Crew Chief


Arild Oldervoll

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg mottok en stuidekatalog fra forsvaret, og fant en linje som interesserte meg litt: F-16 Crew Chief. Men riktignok går den over tre år, men om det er tre gøye og erfaringsfulle år så gjør vel ikke det så mye.

 

Men er det noen her som har vært eller er F-16 Crew Chief og/eller kan kommer med mer informasjon om denne linjen? Hva går arbeidsoppgavene utpå? Hvordan er en typisk hverdag på jobb? Hvordan er utdanningen?

 

De sier også at det er muligheter for å jobbe innenfor sivil luftfart etter utdannelsen, hvilke jobber er da aktuelle?

 

En annen ting: Om man begynner på F-16 Crew CHief eller en annen linje, og under denne utdannelsen søker på Forsvarets flygerskole og kommer inn/videre, kan man da avbryte den andre millitære utdannelsen man har påbegynt, eller må man først fullføre den m/plikttjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel kanskje mange her som vet mer enn meg om denne jobben, men den går i praksis ut på å ta "line"-vedlikehold på maskinen. Dvs DI (Daglig Inspeksjon) og være med under oppstart av maskinen samt å ta imot den til shelter etter endt tur.

 

Hvis du drømmer om baksetetur med F16 så er det denne utdannelsen du bør satse på. Alle de i min klasse på befalskolen på Kjevik som tok CC-utdannelsen har hatt minst 1 baksetetur.

 

Når det gjelder å komme inn på LFS midt under utdannelsen så har ikke det vært noe problem tidligere med de jeg kjenner. Alle skal jo uansett gjennomgå en befalsutdanning først.

 

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ""

 

Jeg tjenestegjorde som Crew chief assistant ved daværende 334 skvadron utifra Bodø HFS i 1994/95. Og sånn jeg ser det er dette en av de beste tjenestene du kan ha om du er flyintresert. Man lærer utrolig mye, MEN du må jobbe for det også. Det er ingen jobb for "svimehoder". Du må være forbredt på å jobbe ute i alt som moder natur kan finne på av vær og tempraturer.Og alle døgnets tider (ref:beredskapsvakter er morro..) Du må ikke være redd for å bli møkkete på hendene.

 

En crewchief er i basis han som "eier" flyet.Han har ansvar for at alt er som det skal være.At alle papirer føres, han har ansvaret for at flyet er klart til å fly og har plikt til å holde det igjen om han ikke er overbevist. Han kjenner hver eneste krik og krok i flyet. Han og assistenten utfører alt av daglig vedlikehold og mindre reparasjoner må påregnes. Etterfylling av flyets hydrauliske og pnaumatiske systemer. Vedlikehold av bremser og hjul. Og i basis så har han en finger med i spillet på det aller meste.

 

Er du klar for dette så gå for det ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Regner med det er meg det henvises til i et tidligere innlegg ang. Crew Chief utdannelse og LFS. For å si det enkelt: jeg søkte LFS mens jeg var i plikttjeneste på Ørland hvor jeg jobbet med daglig vedlikehold av F-16. Det gikk problemfritt å gjøre dette, og det har ikke fått noen konsekvenser senere. Selve jobben som en Crew Chief utfører har blitt greit forklart tidligere, men er det noe det lures på er det bare å spørre:)

 

Mvh Eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heihei!

Regner med det er meg det henvises til i et tidligere innlegg ang. Crew Chief utdannelse og LFS. For å si det enkelt: jeg søkte LFS mens jeg var i plikttjeneste på Ørland hvor jeg jobbet med daglig vedlikehold av F-16. Det gikk problemfritt å gjøre dette, og det har ikke fått noen konsekvenser senere. Selve jobben som en Crew Chief utfører har blitt greit forklart tidligere, men er det noe det lures på er det bare å spørre:)

 

Mvh Eric

 

Hils André M. (på I/I)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestens time, er en time der gutta i troppen har møte med presten hvor man egentlig kan ta opp allt i plenum uten noen dømmende befal tilstede, gjennomføres relativt sjelden.

Kabeltesten tases med en lege der han holder i en kabel som består av flere små fargede kabler som er tvinnet sammen, og du skal si hvliken farge de han peker på har, tester fargesynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...