Arild Oldervoll Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Hei! Jeg mottok en stuidekatalog fra forsvaret, og fant en linje som interesserte meg litt: F-16 Crew Chief. Men riktignok går den over tre år, men om det er tre gøye og erfaringsfulle år så gjør vel ikke det så mye. Men er det noen her som har vært eller er F-16 Crew Chief og/eller kan kommer med mer informasjon om denne linjen? Hva går arbeidsoppgavene utpå? Hvordan er en typisk hverdag på jobb? Hvordan er utdanningen? De sier også at det er muligheter for å jobbe innenfor sivil luftfart etter utdannelsen, hvilke jobber er da aktuelle? En annen ting: Om man begynner på F-16 Crew CHief eller en annen linje, og under denne utdannelsen søker på Forsvarets flygerskole og kommer inn/videre, kan man da avbryte den andre millitære utdannelsen man har påbegynt, eller må man først fullføre den m/plikttjenesten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Er vel kanskje mange her som vet mer enn meg om denne jobben, men den går i praksis ut på å ta "line"-vedlikehold på maskinen. Dvs DI (Daglig Inspeksjon) og være med under oppstart av maskinen samt å ta imot den til shelter etter endt tur. Hvis du drømmer om baksetetur med F16 så er det denne utdannelsen du bør satse på. Alle de i min klasse på befalskolen på Kjevik som tok CC-utdannelsen har hatt minst 1 baksetetur. Når det gjelder å komme inn på LFS midt under utdannelsen så har ikke det vært noe problem tidligere med de jeg kjenner. Alle skal jo uansett gjennomgå en befalsutdanning først. Lykke til... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 det med baksete tur var vel mer i gamle dager. faren min kunne fortelle om tider hvor de ble betalt for og bli med. Det ble kalt risiko tillegg. Mvh. Fredrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vegar Mikalsen Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 btw: du kan jobbe som crew chief assistent i førstegangstjenesten. 12 måneder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Slettet siden bladet "Flytrygging" er untatt offentlighet.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 jeg mente ikke da mads inge var i forsvaret jeg mente når faren min var. for 25 år siden. mvh. Fredrik Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Ok.. Jeg snakker ut i fra mine erfaringer fra forsvaret som var fra 1996-2000, + det jeg hører fra mine venner som fortsatt jobber i forsvaret, bl.a som CC. Fredrik; er Einar faren din, og jobber i LT (enn så lenge)?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 jepp, kjenner du han. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mads-Inge Otterstad Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Kjenner han ikke, men har møtt han noen ganger.. Bl.a. her i Tromsø (GAP-weekend med flyklubben og på Starmoen). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 OK... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Moe Skrevet 15. desember 2004 Del Skrevet 15. desember 2004 Har vært på sesjon og satt meg opp på flytekknisk tjeneste... blir vell CC ettervært da, så er det over til statene og bli C- 130 pilot! gleder meg vilt!!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sten Arne Bryde Skrevet 16. desember 2004 Del Skrevet 16. desember 2004 Hei Jeg tjenestegjorde som Crew chief assistant ved daværende 334 skvadron utifra Bodø HFS i 1994/95. Og sånn jeg ser det er dette en av de beste tjenestene du kan ha om du er flyintresert. Man lærer utrolig mye, MEN du må jobbe for det også. Det er ingen jobb for "svimehoder". Du må være forbredt på å jobbe ute i alt som moder natur kan finne på av vær og tempraturer.Og alle døgnets tider (ref:beredskapsvakter er morro..) Du må ikke være redd for å bli møkkete på hendene. En crewchief er i basis han som "eier" flyet.Han har ansvar for at alt er som det skal være.At alle papirer føres, han har ansvaret for at flyet er klart til å fly og har plikt til å holde det igjen om han ikke er overbevist. Han kjenner hver eneste krik og krok i flyet. Han og assistenten utfører alt av daglig vedlikehold og mindre reparasjoner må påregnes. Etterfylling av flyets hydrauliske og pnaumatiske systemer. Vedlikehold av bremser og hjul. Og i basis så har han en finger med i spillet på det aller meste. Er du klar for dette så gå for det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eric Rasmussen Skrevet 17. desember 2004 Del Skrevet 17. desember 2004 Heihei! Regner med det er meg det henvises til i et tidligere innlegg ang. Crew Chief utdannelse og LFS. For å si det enkelt: jeg søkte LFS mens jeg var i plikttjeneste på Ørland hvor jeg jobbet med daglig vedlikehold av F-16. Det gikk problemfritt å gjøre dette, og det har ikke fått noen konsekvenser senere. Selve jobben som en Crew Chief utfører har blitt greit forklart tidligere, men er det noe det lures på er det bare å spørre:) Mvh Eric Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 18. desember 2004 Del Skrevet 18. desember 2004 Heihei! Regner med det er meg det henvises til i et tidligere innlegg ang. Crew Chief utdannelse og LFS. For å si det enkelt: jeg søkte LFS mens jeg var i plikttjeneste på Ørland hvor jeg jobbet med daglig vedlikehold av F-16. Det gikk problemfritt å gjøre dette, og det har ikke fått noen konsekvenser senere. Selve jobben som en Crew Chief utfører har blitt greit forklart tidligere, men er det noe det lures på er det bare å spørre:) Mvh Eric Hils André M. (på I/I) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ola Nordmann Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Da jeg var på sesjon søkte jeg meg også jobb som Crew Chief Assistant, og jeg leste litt på denne siden om hva jobben går ut på. Men det er fortsatt noe jeg lurer på 1. Hva er "prestens timer"? 2. Hva er "kabeltest"? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjarte Benberg Skrevet 19. desember 2004 Del Skrevet 19. desember 2004 Prestens time, er en time der gutta i troppen har møte med presten hvor man egentlig kan ta opp allt i plenum uten noen dømmende befal tilstede, gjennomføres relativt sjelden. Kabeltesten tases med en lege der han holder i en kabel som består av flere små fargede kabler som er tvinnet sammen, og du skal si hvliken farge de han peker på har, tester fargesynet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Arild Oldervoll Skrevet 20. desember 2004 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2004 Det høres ut som en meget interessant utdannelse før jeg går videre på en flygerkarriere, så jeg tror nesten at jeg skal søke på F-16 Crew Chief når jeg skal fylle ut søknaden. Tror jeg kan få noen fine år med noe jeg trives godt med. Takker for alle svar. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.