Gå til innhold

Klart for Gutta På Tur til Samos!!


Ivar Skaugstad

Anbefalte innlegg

Da var det endelig klart for tur igjen!

Har ventet lenge på denne turen, og endelig er den her, vår årlige juletur!

Denne gangen går turen til Samos i Hellas, dette er faktisk den første destinasjonen Gutta På Tur hadde, så litt spennende er det også.

Turen vil gå fra Gardermoen onsdag 22. desember klokken 08:00 norsk tid, med retur fra Samos torsdag 23. desember klokken 12:00 norsk tid.

Grunnen til at jeg har valgt Samos som destinasjon er fordi det er en flyplass som ligger flott til ved grensen til Tyrkia.

Den byr på utfordrende apporacher fra begge sider, noe som gjør både landing og takeoff spennende.

Dere vil få oppgitt noen linker nedover på siden, vær så vennlig å bruk dem!

Vi gjør oppmerksom på at våre piloter må registrere sine flytimer etter landing slik at vi har kontroll på hvem som er aktiv og hvem som ikke er aktiv!

En annmodning om ATC er sendt til Hellas, har ennå ikke fått en tilbakemelding men regner med å få det iløpet av uken, jeg vil holde dere orientert fortløpende.

Har ennå ikke spurt om det er noen som kan stille opp for oss i Norge, men skal legge ut et innlegg dagene før vi skal reise.

 

Prosedyrer!

Det er veldig viktig at våre piloter setter seg inn i flyplassens prosedyrer. Dette letter jobben for alle, ATC, deg selv og medpiloter. Jeg skal forklare kort hovedprosedyrene når vi kommer ned til kart seksjonen.

 

Flightplan!

Vi har lagt ut flightplan for turen her!

 

Scenery!

Det sceneryet som dere ser på bildene jeg har tatt er kun for FS2002, derfor kan dere laste ned scenery til FS9 for hele Hellas, inklusive Samos her.

 

Kart!

85% av tiden er det rullebane 09 i bruk på Samos, det er like så greit siden dette er den mest utfordrende rullebanen å lande på. Sett deg nå nøye inn i hvordan prossedyrene foregår, siden dette ikke kommer særlig tydelig fram av kartet.

 

VOR DME approach

Passer SAM VOR i en høyde av 6000ft, forlat VOR'en på heading 162*. Når man passerer 9 DME SAM har man en hastighet på MAX 200 IAS og har en høyde på 3000ft. Man flyr så da inn mot SAM VOR igjen med en visuell descent. Vil annbefale at man går ned til 2500ft til man har field in sight. Når man får field in sight, legger man seg inn mot land for en right hand base. Vær oppmerksom på at man kun får en 2-4 NM finale på denne flyplassen, vær derfor sikker på å avpasse farten ut i fra hvor langt du er fra flyplassen. Her er det greit å bruke DME. Descent visuelt og etabler deg på finale, vær kjapp av rullebanen da andre fly kommer deg hakk i hæl!

Aerodrome

STAR

 

Bilder!

[image]http://www.home.no/a006/Ivar/LGSM1.jpg[/image]

[image]http://www.home.no/a006/Ivar/LGSM2.jpg[/image]

[image]http://www.home.no/a006/Ivar/LGSM3.jpg[/image]

[image]http://www.home.no/a006/Ivar/LGSM4.jpg[/image]

 

Er det noe du lurer på så er det bare å spørre, så skal jeg prøve å besvare så best jeg kan. Mer informasjon om returflighten vil komme den 22. desember. Håper at så mange velger å bli med oss på tur (husk å meld deg på!!!), både jeg og Julian setter stor pris på det!

 

Gutta På Tur hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort en veldig god jobb her, Ivar!

 

Trenger du ATC kan du godt kontakte meg. Det skulle passe for meg å komme 22.12 litt før klokken 0800. ""

Takk skal du ha, hadde bare folk hvist hvor mye tid som går med for å få i stand noe slik.. Men det er verd det! ""

Vi sier jatakk til ATC service fra deg Gunnar, skulle bare mangle! Men da er vi avhengige av at du stiller opp? Har skjedd flere ganger at vi har fått frafall fordi Oleblund har vært litt generøs med sovepulveret. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå får du slutte å syte Arne, jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må understreke at en morgenflight er halve opplevelsen! ""

Er ingen morgenfugl selv, i tillegg får jeg somregel ikke sove før langt på natt kvelden før en slik tur.

Hadde jeg ikke vært sikker på min sak så hadde jeg ikke satt departure til klokken 08:00.

Men det er jo sant det de sier, hvis man virkelig brenner for noe så kjør man alt for å være en del av det! """"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dette har vi vært borti så mange ganger! ""

Jeg kan selvfølgelig ikke nekte noen å være med, men helst så ser jeg at kun våre medlemmer tar turen, slik at jeg har litt kontroll.

Hvis hvem som helst hadde vært med så hadde vel hele opplegget med Gutta På Tur vært bortkastet? Vi vil jo stå fram som erfarne VATSIM piloter hos ATC'ene i utlandet slik at de ønsker å gi oss ATC service ved en senere annledning.

Synes man skal ha såpass respekt ovenfor hverandre på nettverket at man ikke nødvendigvis trenger å ta den samme turen på akkurat samme dag til akkurat samme tid! ""

See my point? ""

 

Jonas; det hadde bare vært en drømmesituasjon! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes man skal ha såpass respekt ovenfor hverandre på nettverket at man ikke nødvendigvis trenger å ta den samme turen på akkurat samme dag til akkurat samme tid! ""

See my point? ""

 

Jonas; det hadde bare vært en drømmesituasjon! ""

Klart! Jeg det forstår fuldt ud, og ville naturligvis ikke "flyve med" med mindre jeg var tilmeldt. Så meget respekt må man håbe folk besidder! ""

Jeg venter på et grafikkort der skal komme tilbage fra reperation, men det er ikke kommet endnu. Så jeg får ikke meget luft under vingerne for tiden. Ellers synes jeg det kunne være sjovt at flyve med en dag.

 

Men det kunne jo være, jeg kan hjælpe Jer afsted med en atc-position på GM i stedet...

Har I slot-tid kl 0800 eller logger I på kl 0800?

/Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg om dette foregikk på vatsim eller på privat server. Har ikke lest alle innleggene. Hvis det foregår på vatsim er det ikke mulig å henge seg på litt senere fra eksempelvis Arlanda, Munchen, Milano eller noe annet?

Dette foregår på VATSIM.

Hva mener du med "henge" seg på? Les innleggene ovenfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ønsker å dra til Samos onsdag morgen, men ikke ønsker å dra så tiiidlig på morgenen, kan jeg ikke dra fra en flyplass som ligger litt nærmere?

Det hadde uansett vært moro å observere flåten i det den passerer på vei til julegløgg og ozo.

Hvis dere ser et julefly med LN-AGD så er det bare jeg som leter etter Rudolf... "" Et sted bare MÅ han være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ønsker å dra til Samos onsdag morgen, men ikke ønsker å dra så tiiidlig på morgenen, kan jeg ikke dra fra en flyplass som ligger litt nærmere?

Hvorfor dra akkurat til Samos når Gutta På Tur skal?

 

 

Ivar.

 

Har tanken slått deg at han faktisk vil være med dere?? ""

Stian..

 

Hvorfor tror du at jeg henviste til innleggene ovenfor? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt ille berørt av et par av innleggene, men jeg gidder ikke ta meg nær av det. Det er jo tross alt jul. Jeg skal selvfølgelig ikke forstyrre gutta. Det burde imidlertid informeres litt nærmere om selve klubben innledningsvis da jeg anser alle medlemmer i dette fora som medlemmer av nettopp fligtsim.no-forumet. Kanskje en egen tråd for "Gutta på tur" hadde vært enklere å forstå. Og nei, jeg er ikke sur eller misunnelig. Bare uvitende og nysgjerrig.

Ha ei god reise til Samos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt ille berørt av et par av innleggene, men jeg gidder ikke ta meg nær av det. Det er jo tross alt jul. Jeg skal selvfølgelig ikke forstyrre gutta. Det burde imidlertid informeres litt nærmere om selve klubben innledningsvis da jeg anser alle medlemmer i dette fora som medlemmer av nettopp fligtsim.no-forumet. Kanskje en egen tråd for "Gutta på tur" hadde vært enklere å forstå. Og nei, jeg er ikke sur eller misunnelig. Bare uvitende og nysgjerrig.

Ha ei god reise til Samos.

 

 

Det er det jeg bestandig har sagt, "Gutta på tur" burde få seg et eget forum på sin egen hjemmesiden, istedenfor å opplyse om det på Fs.no hvor det er bare medlemmer som får lov til å være med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...