Ola Nordmann Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/12/08/416966.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars B. Frostad Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Hørte godt dette selv også, enda jeg bor ca. 15-20 minutter nord for Hamar. Hørtes ut som to eksplosjoner etter hverandre, i tillegg ristet det litt i huset. Kan ikke forstå at dette skal være lov, skal de fly såpass lavt får de jaggu fly over mindre ubebodde områder. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sondre Aabø Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Høres digg ut da, men at de skal gjøre det over Hamar er jo en annen sak da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jim Vold Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Samme her!! Høres digg ut da, men at de skal gjøre det over Hamar er jo en annen sak da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ole Helberg Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 Bra de øver på å ivaretar sikekerheten i lufta. Ref presseoffiser Thom Knustad - Vi har lov til å bryte lydmuren, selv om vi helst ikke ser at glassruter i bybebyggelse går med når vi øver. Han mener også at værforholdene denne dagen var med på å generere dette! Jeg blir gjerne med å bryter lydmuren over Hamar i en F-16, selv om det betyr at jeg må erstatte en rute eller to Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Bjørnebekk Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 de skal vel være glad de ikke var et drivhus. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjørn Frederich Petersson Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 de skal vel være glad de ikke var et drivhus. hehe... LOL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tomas Foosnæs Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 LOLOLOLOL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 8. desember 2004 Del Skrevet 8. desember 2004 de skal vel være glad de ikke var et drivhus. Dårlig butikkvindu - på høy tid at de fikk skiftet det - for drivhusene i Hamar holdt da virkelig... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anders Forseth Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Mon tro om det ikke er over FL300 det er lov å bryte lydmuren over land.....håper gutta ikke var lavere...... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen Furfjord Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Mon tro om det ikke er over FL300 det er lov å bryte lydmuren over land.....håper gutta ikke var lavere...... Hmmmm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sven erik johne Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 haddet ikke hat no i mot en eller to F-16 tok en low pass over sentrum her å tok to eller fler vinduer, hadde bare fåt gåse hud av den deilige lyden jeg bare så synd at det ikke kommer te å skje, men jeg sku f**n meg tat to eller fler vinduer hvis jeg var F-16 flyger for RNoAF men da hadde jeg vel blitt kasta ut....! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Alle som har sett Airwolf er jo vant med lyden av glass som knuses når helikopteret setter igang afterburners(!). Da kommer det jo en glassaktig lyd idet den akselererer tvers gjennom lydmuren... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Vel, "akselererer tver gjennom lydmuren" blir litt feil. "Lydmuren" er jo et begrep som egentlig ikke har så særlig mye med virkeligheten å gjøre. Det er ikke slik at det kommer ett smell idet man passerer lydens hastighet, men "smellet", eller lyden er vel rettere sagt, er der så lenge flyet eller deler av det flyr supersonisk. Det er jo også slik at visse deler av flyet vil nå lydens hastighet før andre deler igjen (pga flyets utforming). Faktisk så er det slik at enkelte deler på passasjerfly flyr svært nærme lydens hastighet selv om hastigheten indikert i cockpit vil vise godt under (typisk mahc 0.74 og oppover). Og det er vel også dette som gjør at man ikke skal fly fortere enn det mach nummeret som flyet er oppgitt med som maks. Flyr man fortere vil enkelte deler av flyet være i overlydshastighet med tilhørende stor luftmostand og dårlige aerodynamisk prestasjon. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Hadde du kverulert på et forum for vel utdannede flygere skulle jeg fortstått at du skal spikke flis men. Ordleggingen min var like seriøs som serien Airwolf som jeg nevnte... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarjei Lundarvollen Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Andreas: det er vel alltid greit å lære vel ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen Stene Bjørke Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Den som brøt lydmuren var onkelen min Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas Grindvoll Skrevet 9. desember 2004 Del Skrevet 9. desember 2004 Den som brøt lydmuren var onkelen min Onkelen din? Etter signaturen din skulle man heller tro det var deg om du jobber på 8'ern... Har sett på websiden pent design og bruk av luftforsvarets farger! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.