Gå til innhold

ATC i Norge [VATSIM]


Stig Sandnes

Anbefalte innlegg

Jeg er selv Vatsim "all the way" bruker. Men skal jeg være helt ærlig så begynner strikken min og nærme seg bristepunktet.

Hvis det ikke kommer en ny pilotklient før nyttår så kommer jeg også til å gå over til IVAO.

Problemet mitt er at online piloter og controllere i Nord-Europa sverger til vatsim.

I sørlige strøk er det tydelig IVAO som gjelder.

Men jeg har vært medlem siden Satco dagene, og har mye gode minner her.

Det som irriterer meg mest om dagen er at det ikke kommer et fnugg av ofisielle kommentarer fra noen av Vatsim divisjonene eller ledelsen.

Man kunne jo sagt at vi jobber fullt ut med å få ting på plass. Eller "vi venter på SB3 slik at de blir sluppet samtidig".

Noe burde det da være mulig og si. Folk begynner og bli irriterte rundt på forumer. Med god grunn.

IVAO og FPI har duganes pilot klienter. Mens SB ikke har blitt modifisert på mange år.

Håper ting snart er i orden, ellers blir det fort noen ti tusen medlemmer mindre.

 

Sånn "" Nok frustrasjon. Nå skal jeg spise kake ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Situasjonen fra en lørdags ettermiddag i Norge. ENBR APP og Bodø CTR er bemannet. Ett fly i Norge som flyr mellom Haugesund og Oslo. Denne situasjonen belyser litt av det som skjer.

 

Vi har som regel flere ATC enn piloter online.

I TILLEGG flyr ikke pilotene engang mellom de posisjonene som er bemannet.

 

Dette har jeg registrert utallige ganger, hvor jeg er pålogget som APP og piloter vil ha meg til å dekke totalt urealistiske avstander, bare for at det ikke passer å fly til/ fra det området som er bemannet.

 

Mange vil selvfølgelig argumentere med at deres VA ikke har ruter til den ene eller andre flyplasen, men er ikke dette en liten sak å tilpasse hvis man virkelig ønsker ATC dekning. Hvor ofte i RL dekker ENBR APP trafikk på ENGM og ENZV. Kanskje nå i disse sykdomstider, men neppe trolig.... ""

 

Jeg synes man bør benytte ATC tilbudet der det finnes hvis man er interessert i å ha den tjenesten. ATCene våre vil gjerne yte service langt utenfor det man kan forvente, men hvis man logger på som APP på Sola, så er hensikten og ønsket å drive APP på Sola og ikke på Kvernberget eller andre steder i Norge. Da hadde man sikkert logget på i disse posisjonene.

 

Logger man på som ENOS CTR, er man sannsynligvis forberedt på å dekke et av de største områdene som finnes i Europa. Er det en del trafikk (noe det sjeldent er...) krever det svært mye av den personen som skal vektorere trafikk inn på Kjevik, Sola, Kvernberget, Værnes og Gardemoen SAMTIDLIG.

 

Jeg vil oppfordre de få pilotene som flyr i Norge om å benytte seg av de posisjonene som er online, og heller korrigere flightplan litt ut fra det som er gitt fra eget VA. Dette fører til at ATC får trafikk, pilotene får ATC og ingen trenger å ta stilling til å skifte posisjon eller strekke ansvarsomr utover det man normalt har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom etter hvert da!

Men ikke så mye at det gjorde noe, men takker de pilotene som tok seg bryet med å fly på VATSIM. Hadde vel to fly ENBO - ENDU, og to fly som kom sørfra til Bodø og Tromsø.

 

Flesland fikk ingen fly "".

 

Får håpe at det bare blir bedre etter hvert. Vanligvis er det jo motsatt, 4 ATC'er og 1 pilot ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...