Gå til innhold

Ny TopGun Film på vei inn


Oscar Florian

Anbefalte innlegg

"" kan du fortelle meg oseen? så kankje jeg kan lage flere som er bedre ""

 

En film skal være bra for å forsvare en slik størrelse og lengde. Laster en ned noe sånt forventer en å se noe utenom det vanlige.

Jeg sier ikke at filmen var dårlig, men vil heller tipse deg om ting du kan unngå neste gang:

- først, fjern tekstlinjene (slik som exits closed, brakes osv)

- du hadde slått av lyden, og det står følgelig sound off oppe til høyre, og det ser ikke videre bra ut, ta heller og kutt ut lyden når du lager videoen. Vil du ha med lydeffektene som sonic boom osv, kan du legge til dem når du redigerer videoen.

- ikke ha lange sammenhengende klipp, enkelte varte i flere minutter. Klipp mer, kutt de ned, og ta bare med ting som virkelig er verdt å vise. Å se at du switcher mellom cockpit via vc og tower for å komme til spot view er ikke seeren alltid like opptatt av... det samme med vc uten texturer, og sammenhengende taxiing i tre minutter.

- en flightdemo bør være kortere enn dette

 

Når du lager noe du vil folk skal få hakeslepp av, putt deg selv i de andres sko og tenk på hva de vil se, vær kritisk til det du selv redigerer.

 

Tror det oppsummerer hva jeg hadde å påpeke.

Altså, er ikke meningen å flame deg, er bare ment som konstruktiv kritikk.

Jeg vil anbefale deg å tenke over de tingene jeg skrev over, og fortsett med å lage videoer, ingen er proffe fra dag 1 (jeg har selv prøvd, og det ble mildt sagt rimelig klønete følte jeg)

 

Stå på!

 

Edit:

Når det gjelder filstørrelsen/kvalitet, prøv deg fram med filformatet.

Jeg bruker Quicktime Player til å vise mpg-filer, og spolte gjennom deler av filmen (på 2x eller hva det er) Var ganske så moro å høre enkelte melodiene i den hastigheten, blir sånne herlige heliumstemmer ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en snill måte, så levde ikke filmen helt opp til forventningene du skapte ved å lansere den med overdådig selvskryt. Siden dette (forhåpentligvis) er din første film fra FS kunne du kanskje ventet på reaksjoner i stedet for å påstå at det er en "konge film". For den var absolutt ikke "konge", beklager.

 

Som en førstegangsfilm er den vel helt grei, antar jeg. Likevel ønsker jeg å påpeke ting med forbedringspotensiale.

 

Lengde

Filmen er alt for lang. Ingen ønsker å sitte i 18 minutter og se på at du utfører roll's over den norske fjellheimen. Å dokumentere hver lille meter av taxingen var heller ikke noe sjakktrekk. Toppen 7 minutter hadde holdt i massevis.

Den er også alt for stor i filstørrelse, men det ordner du ved bedre komprimering.

 

Filming & Klipping

Som det er nevnt tidligere kan det være greit å fjerne on-screen-notice ("Sound Off", "Main Exit Closing", etc.) når man lager film. Det tar seg ikke så veldig godt ut på skjermen for å si det sånn.

Sørg også for å kun plukke ut de scenene du trenger. Å filme mens du skifter view ødelegger flyten.

Overganger mellom klipp må du også være forsiktig med. Å bruke fancy transitions og animasjoner i Pinnacle kan være fristende, men det koster mer enn det smaker.

Prøv også å variere litt på kameravinklene. Vimsing i spot-view kan fremkalle svimmelhet for svake sjeler.

 

Plott

Før du setter deg ned og filmer, kan det være lurt å tenke litt over hva du egentlig vil ha med på filmen. Å se utallige roll's over noen norske fjorder er ikke akkurat noe som får folk til å hoppe i taket. Hvis du skal lage en F-14-video kan det være lurt å spille på action. Skap en stemning.

 

Musikk

Musikkvalget er greit i seg selv, men lyden er totalt blottet for koordinering med filmen. Å tilpasse sceneoverganger til musikken gjør det hele straks mer profesjonelt. Sørg også for å unngå "død-perioder" mellom skifte av sang.

 

Forhåpentligvis tar du til deg dette, og ikke avviser det som "drittkasting". Jeg ønsker gjerne å se flere filmer fra deg, og med litt rettledning kan resultatet bli riktig så bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det på en snill måte, så levde ikke filmen helt opp til forventningene du skapte ved å lansere den med overdådig selvskryt. Siden dette (forhåpentligvis) er din første film fra FS kunne du kanskje ventet på reaksjoner i stedet for å påstå at det er en "konge film". For den var absolutt ikke "konge", beklager.

 

Som en førstegangsfilm er den vel helt grei, antar jeg. Likevel ønsker jeg å påpeke ting med forbedringspotensiale.

 

Lengde

Filmen er alt for lang. Ingen ønsker å sitte i 18 minutter og se på at du utfører roll's over den norske fjellheimen. Å dokumentere hver lille meter av taxingen var heller ikke noe sjakktrekk. Toppen 7 minutter hadde holdt i massevis.

Den er også alt for stor i filstørrelse, men det ordner du ved bedre komprimering.

 

Filming & Klipping

Som det er nevnt tidligere kan det være greit å fjerne on-screen-notice ("Sound Off", "Main Exit Closing", etc.) når man lager film. Det tar seg ikke så veldig godt ut på skjermen for å si det sånn.

Sørg også for å kun plukke ut de scenene du trenger. Å filme mens du skifter view ødelegger flyten.

Overganger mellom klipp må du også være forsiktig med. Å bruke fancy transitions og animasjoner i Pinnacle kan være fristende, men det koster mer enn det smaker.

Prøv også å variere litt på kameravinklene. Vimsing i spot-view kan fremkalle svimmelhet for svake sjeler.

 

Plott

Før du setter deg ned og filmer, kan det være lurt å tenke litt over hva du egentlig vil ha med på filmen. Å se utallige roll's over noen norske fjorder er ikke akkurat noe som får folk til å hoppe i taket. Hvis du skal lage en F-14-video kan det være lurt å spille på action. Skap en stemning.

 

Musikk

Musikkvalget er greit i seg selv, men lyden er totalt blottet for koordinering med filmen. Å tilpasse sceneoverganger til musikken gjør det hele straks mer profesjonelt. Sørg også for å unngå "død-perioder" mellom skifte av sang.

 

Forhåpentligvis tar du til deg dette, og ikke avviser det som "drittkasting". Jeg ønsker gjerne å se flere filmer fra deg, og med litt rettledning kan resultatet bli riktig så bra.

 

Ja men som sagt så lærer man med tiden.

Men jeg synnes også det greit å få fremm det gale, "man lærer av sine feil"

tusen takk for tipsene, skal tenke på det neste gang jeg lager en film ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men som sagt så lærer man med tiden.

 

Ja, det har du absolutt rett i "". Som sagt håper jeg på flere filmer fra deg. De blir som oftest bedre etter hvert som man "får litt kjøtt på beina" "".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...