Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Enig med deg Kenneth, det er ikke så vanskelig å få disse små flyene ned på bakken igjen under vanlige flyforhold. Nå har jeg enda til gode å lande selv, men jeg ville tro at jeg hadde klasrt det ganske greit med en instruktør som har mulighet til å korrigere litt med yoken hvis det blir nødvending. Jeg vil jo ikke at dama fra Newton skal være bedre enn meg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frederik Knoblauch Urke Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Og gratulerer med vel overstått Frederik. Tusen Takk Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thor Håkon Skattør Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Det er da ikke så vanskelig å fly! I alle fall ikke VFR med småfly som jeg har tenkt til å uttale meg om nå. Jeg hadde bare fløyet modellfly og FS, men da jeg fløy småfly for første gang gjorde jeg alt selv. Riktignok med en instruktør ved siden av, men han fortalte meg svært lite som jeg ikke visste fra før. Da vi gjennomførte min første landing styrte min instruktør throttelen, og han hadde hendene på stikk da vi gjorde flair, men jeg er ikke et sekund i tvil om at fuglen med innhold hadde kommet seg ned med livet i behold om jeg hadde vært overlatt 100% til meg selv også. Hadde muligens vært litt ekstra svett, og kanskje gjort et par innflyvninger for å bli kjent med flyet før jeg satte det på bakken, men selvfølgelig hadde jeg overlevd alene. Igjen: Det er ikke så vanskelig å fly! Man må bare vite noe om hvilken hastighet man skal holde under take-off og landing, og ser det for ille ut på final så er det bare å gi full gass, ta seg en ekstra runde og prøve på nytt. Jeg vet at en ivrig FS-pilot kan beherske et småfly av egen erfaring og det er FS'en som ha gitt meg kunnskapene - ikke modellflyene. Når det gjeler store fly har jeg ingen erfaring i real life og kan ikke uttale meg. Men selvfølgelig er det ikke det samme å fly i virkeligheten som å fly på PC. Den største forskjellen er at det er sinnsykt mye artigre på ordentlig! Den nest største forskjellen er at det er mye lettere i virkeligheten! Da har man full utsikt til alle kanter bare ved å snu på hodet, og man kan kjenne på flyets bevegelser om man gjør ting riktig eller ikke. Men den kanskje viktigste forskjellen er at konsekvensene når ting går galt er mye større i virkeligheten enn på PC, og anledninger til å prøve og feile blir derfor begrenset. Det er derfor man trenger en utdanning for å få fly, ikke fordi det er så forbasket vanskelig! Dette er nå min mening om saken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Det var det jeg ventet på Thor Håkon! Har selv flydd rallye uten de største problemer. Instruktøren sa jeg skulle prøve en sving og jeg svinget. Så steepturn (og hvar har jeg lært det fra? FS!), og det gikk nokså bra det og . Ungikk i hvertfall spin Resten av erfaringene jeg hadde var fra modellfly, sånn som du. Det er en fin måte å lære basic aerodynamic. Landing har jeg enda ikke prøvd men det kommer nok det og Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Har selv flydd rallye uten de største problemer For Rallye er jo så krevende! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kenneth G. Sørensen Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Logget mange timer i Rallye? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Erlend Andrè Larssen Skrevet 4. november 2004 Forfatter Del Skrevet 4. november 2004 Nei men det flyr Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Aleksander Rønning Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Ja, 34 timer, faktisk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Clamer F. Meltzer Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Hmm, kanskje vi skal samle noen ihuga FS-folk og putte de i en C172 eller PA28. Jeg kan gjerne sitte i høyresetet, så får vi se hvordan det går CFM Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Steinar Grindstein Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Hmm, kanskje vi skal samle noen ihuga FS-folk og putte de i en C172 eller PA28. Jeg kan gjerne sitte i høyresetet, så får vi se hvordan det går Kommer gladelig Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morten Nelson Skrevet 4. november 2004 Del Skrevet 4. november 2004 Hmm, kanskje vi skal samle noen ihuga FS-folk og putte de i en C172 eller PA28. Jeg kan gjerne sitte i høyresetet, så får vi se hvordan det går CFM Gikk helt greit for meg når jeg fløy med instruktør. Kom meg både opp og ned i god behold. Landingen var ikke førsteklasses, men men. Hva kan man vel forvente av en som aldri har flydd ekte fly før? Man blir ikke en god pilot av fs, men man får litt mer innblikk i hvordan det fungerer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.