Gå til innhold

Ingen interesse


Christer Havnø

Anbefalte innlegg

Alle sammen!!!

Jeg syntes det er dårlig oppslutning med norske personer, med tanke på NAVAID!

For en tid tilbake så satte jeg opp en link her, men ingen verken tok kontakt med meg eller NAVAID!

Da må jeg spørre: Er det ingen der ute som leter etter det mest realistiske???

Og er det ingen som vil se det norske luftrommet fult trafikert??

Jeg har begynt å drive Norge, men syntes det er litt dårlig oppslutning!!

Så dette er en oppkvikker til dere som vil "leke" skikkelige piloter, og controlere! Join navaid!!!!

URL:http://hyperhwy.com/NavAid/Index.htm

Og dere medlemmer, og har lyst til å kontrolere det norske luft rommet, skriv til meg på: jan.havnoe@c2i.net

 

Jeg anbefaler på det sterkeste å bli med på dette!!

MVH Norway/KJFK DC-Christer F Havnø-Navaid68B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men med detter været vi har, så er det jo perfekt å sitte med pc'en, for de som er hjemme, vel å merke!!!

Det jeg sier er at, jeg trenger controlere for å få dette til å virke!!

Det første tårnene jeg åpner er:Bodø, Kristiansand, Stavanger og Tromsø og Trondheim

Når de er åpne, blir det flere!

Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser hva du skriver men skjønner ikke problemet...

...det er masse trafikk på SATCO sine servere hver eneste kveld, også i Norge.

Skikkelige piloter og kontrollere har vi også, "as real as it get" så mitt spørsmål til deg er egentlig; "hva er det som er så fantastisk annerledes og bedre med navaid"?

 

(-bare undres)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Du skal vite at jeg er ikke ute etter å sverte SATCO!!!

jeg er medlem av NAVAID og SATCO, Når det gjelder SATCO så finner ikke jeg posting boardet, så jeg kan ikke uttale meg om det! Men NAVAID er av nyere dato og det jeg/vi prøver på er å rekrutere folk! Vi vokser, men jeg trenger flere fra Norge, til å kontrolere i Norge!!

Det er ikke tvang at dere SKAL kontrolere i norge, dere kan jo såklart kontrolere i et annet land, men Norge er for dårlig representert for øyeblikket!!!

Til nå er store deler av USA, Englan, og australia opnet!

Men det er USA som er størst!! Og jeg føler at Norge burde åpnes også, vi er jo tross alt et land med mange flygninger daglig!

Hva som er bedre, spør du!!!

Nå skal jeg være ærlig med dere: Jeg vet ikke om det er sånn i SATCO, men i NAVAID før vi hver sin flyplass, og den er din!

Man kan såklart åpne andre, men det blir mere realistisk med en FAST arbeidsplass. Vi liker også å ha åpent til faste tider (DERSOM det er mulig). Vi har også noe som heter Wild wednsday, det er om 6 dager fra nå, og da blir det hver onsdag: Man åpner så mange Flyplasser som mulig!!!!!!

Jeg er ikke i positon for å si at NAVAID er bedre en SATCO!

Men jeg kan si at, vi trenger folk, så vi også en dag kan bli like stor som SATCO, med tanke på hvor mange medlemmer!!!

Det går jo an å være medlem i begge partene, så kan jo du dømme!!!

------------------

Sincerely KJFK/ENGM DC-Christer F Havnø-NavAid68B

jan.havnoe@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke klart å oppfatte poenget med en ny organisasjon som har som mål å bli like stor som SATCO, dersom den ikke samtidig skal bli MYE bedre.

Nå er kanskje ikke jeg av de aller kvikkeste, men for meg er SATCO realistisk nok når flyplasser er bemannet med ildsjeler som Åge, Bjørn, Eivind o.s.v, (jeg kan nevne i fleng).

Hva er det som er så revolusjonerende med NAVAID?

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Jeg vil ikke prate drit om SATCO, men ja, såklart vi prøver å bli bedre. det sier seg selv!!!

Nå kjenner ikke jeg de personene du nevnte!! Men navaid har et par ildsjeler også!!

som Jim, Todd og ikke minst Jason, som starta det hele!!!

NavAid har noe som heter center, det har ikke SATCO!!!

Center er en person og pc'en hans, de spiller en veldig viktig rolle, alle som flyr innenfor F.eks Centeret Ft Worth må koble FS2000 opp til Center maskina!!!

Roger Wilco er på de forskjellige tårnenes IP.

På den måten blir det 110% realistisk, da er det ikke sånn at en som flyr fra Jhonn F Kennedy til La Guardia må skifte Ip både i RW og FS!!!!

Da ser begge tårnene flyet heletiden, og tårnene prater med hverandre! Så It's as real as it gets!!!!

Derfor er det flere som favoriserer NAVAID framfor SATCO!

Men husk NAVAID og SATCO er ikke finder!!!!

Det er viktig å huske, vi skal ikke lage noe rivalisering mellom de to partene!!!!

Det er mulig å være medlem i begge, det fåreslår jeg at du og de andre prøver!!

Ikke fordøm NAVAID uten å ha satt deg inn i det!!!!

------------------

Sincerely KJFK/ENGM DC-Christer F Havnø-NavAid68B

jan.havnoe@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer Havnø:

Hei der!

NavAid har noe som heter center, det har ikke SATCO!!!

Center er en person og pc'en hans, de spiller en veldig viktig rolle, alle som flyr innenfor F.eks Centeret Ft Worth må koble FS2000 opp til Center maskina!!!

Roger Wilco er på de forskjellige tårnenes IP.

På den måten blir det 110% realistisk, da er det ikke sånn at en som flyr fra Jhonn F Kennedy til La Guardia må skifte Ip både i RW og FS!!!!

Da ser begge tårnene flyet heletiden, og tårnene prater med hverandre! Så It's as real as it gets!!!!


Dette virket surrete spør du meg....

Det er vel ingenting av det du nå har ramset opp som SATCO ikke har?!!??? Annet enn at du er koblet til en persons maskin istedet for en server...

Om du er flygeleder i SATCO så kan du jo faktisk se ALLE flyene i hele Norge hvis du gidder (men hva er vitsen?, og ikke bare de som er koblet til den samme serveren som deg selv....

Jeg ser faktisk ingen fordeler ed NavAids!

 

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg aktiv hos verken NAVAID eller SATCO, men med den måten det forsøkes å rekruttere personer til NAVAID, så velger jeg SATCO.

(Christer, skal du rekrutere personer til NAVAID så må du nok gjøre det på en litt annen måte. Nytter ikke å være gretten eller tvinge folk til å være med vettø [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image])

CL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer Havnø:

Hei der!

Center er en person og pc'en hans, de spiller en veldig viktig rolle, alle som flyr innenfor F.eks Centeret Ft Worth må koble FS2000 opp til Center maskina!!!

Roger Wilco er på de forskjellige tårnenes IP.

På den måten blir det 110% realistisk, da er det ikke sånn at en som flyr fra Jhonn F Kennedy til La Guardia må skifte Ip både i RW og FS!!!!

Da ser begge tårnene flyet heletiden, og tårnene prater med hverandre! Så It's as real as it gets!!!!

Derfor er det flere som favoriserer NAVAID framfor SATCO!

Men husk NAVAID og SATCO er ikke finder!!!!

Det er viktig å huske, vi skal ikke lage noe rivalisering mellom de to partene!!!!

Det er mulig å være medlem i begge, det fåreslår jeg at du og de andre prøver!!

Ikke fordøm NAVAID uten å ha satt deg inn i det!!!!


Hmmmm, tror du surrer litt her nå, sikker på at du har testet PC (procontroller) og vet hvordan det funker ?

Jeg vil også be deg om ikke å fordømme satco og PC før du har satt deg inn idet.

Vennlig hilsen

Tarjei Lundarvollen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Less Strict, more fun, easier to use, we all learn

together, the ability to have a team atmosphere to get

to an end goal, building the best ATC group on the

Internet.

The list goes on, but my general opinion is that Satco

thinks that they are the only ATC group out there, and

their not. So, they think they have the right to take

people and requests for granted. If you are not their

standard, then they dont want you. And thats incorrect

thinking.

 

Thats wath its all about

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Christer!

Jeg prøver ikke å rakke ned på hverken det ene eller andre systemet, jeg forsøker bare å forstå hvorfor NAVAID er så til de grader genialt kontra SATCO.

Jeg kan ikke kontrollere, så den komunikasjonen som måtte skje mellom kontrollere kjenner jeg ikke, men som "pilot" synes jeg systemet fungerer utmerket idag med høy grad av realisme.

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar!!

Det er ikke min oppgave å rakke ned på SATCO, eller prøve å si hvor mye bedre navaid er!!!

Det jeg vil fram til er at alt for få norske piloter prøver NAVAID!!

Jeg vet ikke om du leste det engelske, men NavAid gir mye mere frihet under opplæring, vi er ikke så alt for streng(før man kommer opp i gradene)!!

Det vi har, er et stort felles skap, nesten alle kontrolørene vet hvem de andre er!!

Og jeg må få si det at SATCO, er litt "blærete"!

Ikke missforstå, men de tror de er store og at de er de beste!

Nok om det!!

Jeg har sakt det før og sier det igjen, Dere norske kontrolfreaker: Prøv NAVAID!!! Det er vanskelig for meg å få norge up nad running, uten folk som kan kontrolere!!

Bare prøv!!!!!

Ang. SATCO, er det bare å koble FS2000 opp til en av de Serverne so står der, f.eks Europa osv?

Mvh Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christian Langvatn:

(Christer, skal du rekrutere personer til NAVAID så må du nok gjøre det på en litt annen måte. Nytter ikke å være gretten eller tvinge folk til å være med vettø [image]
[/image])

CL

Hei.

Jeg synes ikke det første innlegget til Christer Havnø gikk ut på å "tvinge" folk til å joine NavAid. Jeg oppfattet dette innlegget som en seriøs måte å rekrutere folk.

La heller ikke merke til at Christer var gretten... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/confused.gif[/image]

mvh

Morten

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer Havnø:

Ang. SATCO, er det bare å koble FS2000 opp til en av de Serverne so står der, f.eks Europa osv?

Mvh Christer

Du bruker ett av to programmer i SATCO:

1.Pro Controller (Brukes av flygelederene)

2.SquawkBox (Brukes av pilotene)

Begge disse programmene kobles opp til en av SATCO's servere, og du kan da fly eller kontrollere i hele verden...

Pro Controller er hovedsaklig en radarskjerm m/ en tekstrute, og et vindu med info om de forskjellige flyene du håndterer.

Squawkbox er et lite vindu som dukker opp i FS, og har en tekstrute + diverse kjekke ting som TCAS, FMS, ol.

Flysimulatoren blir ikke koblet direkte opp mot en SATCO-server, men kobles opp via SquawkBox.

Hvordan gjøres det i NavAids?

------------------

Hilsen

Kenneth G. Sørensen

VNoAF ID16

Simmer, Modellflyger, og Stuer ved WF Torp

kenso@c2i.net

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quote:

Originally posted by Christer Havnø:

I NAVAID kobler man opp mot datamaskinen til "tårnet/Centeret"

Det er fordi vi ikke har servere, men dette funker ganske godt!!

Mvh Christer

 

Kobler opp med hva?

Har dere software som piloter og controllere bruker?

Eller bare kopler dere på med vanlig Multiplayer, og den som kontrollerer slewer opp i tårn høyde og kontrollerer med Multiplayer text vinduet de flyene man ser?

Du har ikke forklart HVA, og HVORDAN NAVAID virker. Kom med skikkelig informasjon om det hvis du skal ha håp om å få med noen seriøse simmere.

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom NavAid ikke har så forbaska mange byrokrater som SATCO har, så er jeg SVÆRT interesert i å teste NavAid Christer!

En av mine største fanesaker har (som mange kanskje har lagt merke til) vært muligheten for å bruke forskjellige frekvenser der det er mulig. Som 118.875 og 134.35 på Oslo kontroll i steden for den oppbrukte 125.05!

Jeg har blitt trua med "annmeldelser" og utkastelse/utestengning, VACC Norge skal banne meg, SATCO skal kaste meg av og det samme mener noen at de skal få SATEUR til å gjøre.

Hvordan ser NavAid på det når Oslo ATCC har fem frekvenser; 120.375, 134.35, 118.875, 118.825 og en som heter 125.05? Må man der holde seg til den som byrokratene har bestemt, eller kan man bruke en av de andre?

Dessverre er det slik at jeg skal i militæret nå på mandag. Og derfor vil jeg ikke ha mulighet til å teste systemet før om tidligst et halvt år. Men stol på meg! Dersom SATCO fremdeles består av folk som absolutt MÅ vise sin makt på internett, så kommer jeg dalene over til deg i en virtuell fallskjerm når tiden er inne!

PS: Ivar Amundsen nevner at jeg (regner med at det er meg han mener?) er en av ildsjelene på SATCO. Jeg driver med dette fordi det er moro, men det er fader meg ikke mye gøy når en og annen sopp (med all respekt) til stadighet dukker opp for å kritisere min sans for realisme!

Ha en god dag?

Eivind

[Endret av Eivind Tollerød Fosse 23-07-2000.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja Eivind, deg var deg jeg mente, jeg siktet da til de jeg registrerer sittende time etter time som kontroller for å gi oss "piloter" mest mulig realisme i våre "stunt".

Med all respekt, kontrollergjengen består av flere enn de nevnte tre. Dere gjør alle en kjempejobb.

Fortsatt god helg!

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eivnd!!

Det lite eller ingen maktsyke byrokrater i NAVAID!!!

Til og med grunnlegeren av systemet er løs av seg!!

Når det gjelder Frekvenser: I NAVAID brukte vi en tid Battle com,

Da var en mappe tårn, en ground osv.....Nå er det Roger Wilco det går på!!! Der er du koblett opp hele tiden med kontroløren, man bruker multiplayer IP kobling for spillet, og nei vi slewer ikke opp i tårnet og later som vi faktisk er der!!

Vi bruker FS Navigator 3.0

Det er som en radar for oss, vi eksperimiterer med CH-Client/Server, men det er ikke i bruk, grunnen er at man bruker masse rersusser i maskinen, og man kan ikke kreve at alle skal ha det!!

Det med resursser er fordi det er litt kjipt om PC'en skal klikke!!!

Så vi har gjort det så enkelt som mulig for flyver og kontrolør!!

Hør her alle sammen, dere burde gå til denne linken for å finne ut hvordan dere skal teste NAVAID, Som jeg nevnte over, er det Wild wensday, førstkommende Onsdag!!

Da åpner NAVAID så mange tårn som overhoved mulig, da blir det trafikk!!!

Her er linken: Wild Wednesday Entry Page: http://www.hyperhwy.com/navaid/ww000926/"'>http://www.hyperhwy.com/navaid/ww000926/" TARGET=_blank>http://www.hyperhwy.com/navaid/ww000926/

Gå dit og les!!!

Mvh Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er muligens litt treg av meg, men pytt pytt...

#ATC

1.Hvilket program benytter ATC?

2.Hvordan kan ATC ha en oversikt over essensiell trafikk og trafikk som er på vei inn i luftrommet? Sitter du f.eks på ENCN og venter på BRAxxx fra ENGM er det litt kjekt å kunne se maskinen før den pluteslig dukker opp i TMA grensen ved Arendal... [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

3. Hvordan kontrollerer dere at flyene følger luftledene evt. at posisjonen er der piloten tror den er sett i forhold til MSA og FIX og ikke minst Positiv radarvectoring.

#PILOT

Er det slik at en pilot må skifte IP adresse for multiplayer og Roger Wilco når man entrer nytt luftrom evt. Ground->Approach. La oss si at man stablet 3 fly etterhverandre i et luftled og så ble man handlet fra Center til Approach. skulle da flyger 1 koble seg til en ny MP host og evt. pause. Er da ikke dette en uakseptabel måte å håndere et smidig trafikkbilde på?

For ordens skyld jeg er ikke for eller i mot NaivAID og kommer nok til å prøve det når jeg vet hvordan man skal gjøre det [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image]

 

Mvh

Jan Roger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei der!

Vi kan svare punktvis!

1: Hvilket program vi bruker i NAVAID?

Det har variert, men nå bruker vi et program som jeg ikke er i stand til å røpe navnet på!

Det jeg kan si er at vi har vært innom CH-Client og CH-Server!

Men det ble ikke tatt i bruk!

Vi har et programm vi bruker nå, men som jeg sa, kan jeg ikke røpe noe om det i dette øyeblikket!

2:Ja du spør et bra spørsmål!

Tårnene i NAVAID holder kontakten gjennom et Messenger program!

Men det er dersom flyet kommer fra en flyplass som er åpen!

Til vanlig kontakter et fly tårnet ved 100, eller 60 Nm inbound, men i norge kan jo flyplassene ligge nært hverandre, og da er

alle flyene+tårnene koblett opp mot centerets maskin, i mitt tilfelle er de sørlige flyplassene koblet mot min maskin!

Dersom det er stor trafikk går ikke dette, fordi man kan bli plaga med at maskinen ikke takler det, da er det egen IP til nesten hver flyplass!!

Men som sakt, kommer det et fly, finner vi ut av det på en eller annen måte!

3:I NAVAID tar vi hensyn til at piloter ikke er så veldig "erfaren"

Derfor er vi ikke VELDIG streng med smådetaljer som intersektions!

Men i det programmet vi bruker får vi opp ei liste med plaseringer og det hele, dette innebærer, Flyplasser, VOR'er, NDB's og intersektions!

Da kan vi i tårnet gi direktions mot de, men dette er vi IKKE strengt opptatt av! Vi gjør det så enkelt for den u-erfarende piloten som mulig, det er for å skape trifsel i et ellers godt miljø!

Det du skriver under #PILOT er ikke virkelighet!

I NAVAID brukte vi en tid Battle Com, da satt det en på ground mappa og en i tower! Men da Battle Com brukte mye resurser av maskina, og dette skapte problemer som låsing av maskin, gikk vi til Roger Wilco! Nå er det en som tar seg av Approatch, Tower+++

Så nei, man må ikke bytte IP mellom ting på samme flyplass!

Håper dette klarer opp i litt!

Mvh Christer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christer, er det sånn å¨forstå at argumentet i første posting om at "ingen" syntes å være interessert i virkelig realisme er foralatt i siste posting?

Det er helt greit å ta hensyn til "uerfarne" piloter og ikke bry seg om endel detaljer, men det gjøres da vitterlig i SATCO også, da på den måten at "uerfarne" får mer hjelp UTEN å ofre detaljer.

Det høres ut som om det ikke er noe mindre maskinlåsing og kræsj i NAVAID heller?

Eller tar jeg fullstendig feil?

mvh

Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var d ikke så at voice skulle bli inkludert i Squawkbox? (eller har d kanskje allerede blitt det? er ikke helt inn i flightsim om dagen)..

Men isåfall så hadde vel dette vært den beste (?) og enkleste løsningen av alle?

Hvorfor jeg holder meg til SATCO.. jo fordi jeg synes d er OK, og ikke har ork til å sette meg inn i et helt nytt system.. hehe.. er nok litt lat, men denne tråden gir meg litt inntrykk av at NAVAID's softwareløsninger er litt.. ehh.. "rotete".. [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

Men d er min mening [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]

mvh Håkon

------------------

Håkon Brekke Aarøen

(Keyboards, Hammond B3, Fender Rhodes)

haakon@ringnett.no

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IVAR!

I den forige postingen min svarte jeg baer på det som Jan Roger spurte om!Realisme har altid vært et spørsmål, og i NAVAID så kjenner vi igjen piloter når de kommer, så er det ønskelig kan en pilot få så mye regler prakka på seg at alt gjøres etter boke, men det er jo ikke noe for den u-erfarende piloten!!! Men det blir jo så klart strengere når piloten er mere "inn" i det han/henne driver med, dersom du skjønner hva jeg mener!

Det var aldrig meningen å starte en kjempe diskusjon om hva som er best av SATCO og NAVAID!

Den første postingen var egentlig ment som en liten oppkvikker til folk i norge og omegn, til å ta seg tid til å skjekke ut NAVAID!!!

Men som alle vet spredde denne postingen spørsmål++ som ild i tørt gress!!!

Jeg vil bare at folk skal Joine NAVAID og prøve det!!

Du kan lese noe jeg putta inn her i en posting, den er på engelsk, og det er ATC sjefen som skrev dette:

"Less Strict, more fun, easier to use, we all learn

together, the ability to have a team atmosphere to get

to an end goal, building the best ATC group on the

Internet. The list goes on, but my general opinion is that Satco thinks that they are the only ATC group out there, and

their not. So, they think they have the right to take

people and requests for granted. If you are not their

standard, then they dont want you. And thats incorrect

thinking."

Håkon!!

Alle er litt lat ibland, men kanskje u burde prøve å sette deg inn i et annet system!!!

NAVAID's softwareløsninger er så bra at det eneste pilotene trenger er: FS2000, Roger wilco, internettoppkobling og godt humør!!

Pilotene trenger ikke en "radar transponder" som de har med SATCO!

Så det er ikke rotete!!

 

Det er bare å spørre i vei, men jeg ser helst at vi ikke kriger om hva som er best!!

Med vennlig hilsen

ENGM/KJFK DC-Christer F Havnø-NAVAID68B

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...