Gå til innhold

Kjøp av simulatortimer


Agnor Bertheussen

Anbefalte innlegg

Jeg og en venn, nærmere sagt "flykollega" har tenkt oss noe litt mere fuktig enn denne tørrtreningen forran pc`en, med andre ord en full motion 737 sim. Noen som vet om dette tilbys publikum? Vet at de har noen fine 737 og M80 simmer på Arlanda. Noen som har peiling på hva det koster pr time uten instruktør på en 737-700? Hadde vært morsomt å vite. Kan tenke meg at det koster ca 2000 NOK/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattulerer Ole-Jørgen! "" POST NR 1000 *fanfare*

 

Ja, man kan vel chicka enn email till dom svenskarna ""

 

Det stemmer jo at vi må ha teknikkere til stedet og kanskje en slags supervisor også som følger med at div. ting går rett for seg eller noe slikt.

 

Tenkte vi skulle få en kar til å filme dette og lage en kjempefilm som kan legges ut på flightsim.no som alle entusiaster kan beskue i all spenning. Mulig jeg skal en tur i Dash8simmen i Bodø også før den blir flytta. Har en avtale der det kanskje kan bli noe av.

 

Håper vi får dette til, og det hadde vel blitt den desidert kuleste flightvideoen dere har sett maken til på noen uker da!! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så enig, for i tillegg til leien kommer reise tur/retur Honningsvåg-Brüssel og overnatting der nede. I stedet for et par-tre timer i "svetteboksen" ville heller jeg fått luft under vingene og flydd C172, og kanskje vært nesten halvveis til PPL "" (i alle fall langt på vei "")

 

For å få "ATPL og typerating på 737 om noen år" "" må du nødvendigvis gå veien om småfly. Tror ikke du kan starte på 737, men mulig jeg tar feil ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies at 737 Fullmotion sim skal gi et visst kick for de som er interessert. Dette forutsetter så klart at du kjenner til de fleste og kan betjene de så du ikke bare blir sittende på bakken eller fly rundt i ring i tåka "" Hvis den koster 6000 kr timen den på arlanda kunne jeg godt å tenkt meg å kjøpt et par timer. Hadde sikkert fått litt studentrabatt eller kanskje litt 90% millitær? ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Jeg har ca 3100 timer flightsim, er snart jagerflyger da jeg graduerer fra Sheppard AFB om ca en måned. Real-life har jeg ca 70 timer seilfly, 60-70 timer små fly, ca 125 timer i T-37 og 105 timer i T-38. Begynte med flightsim midt på 90-tallet. Og i begynnelsen av neste år får jeg min første time i F-16! "" Det blir saker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vunnet to turer i Braathen simmen gjennom GAP. Fikk en time pr. gang. Men var sammen med 3 andre så det liksom 4 timer opplevelse pr. gang i simmen.

Dette kan absolutt anbefales på det sterkeste.. det er en så inni granskaugen rå opplevelse at det er verd penga...

Om jeg skulle tatt en tur og bet. for det.. ville jeg hatt med meg 3 andre som oxo var hipp på å fly. Du må nok regne med å punge ut med 3000 for en time.. og vente lenge til det dukker opp en ledig slot... men har du med noen kompiser som oxo vil fly.. får du mye igjen for de penga..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk de heldiggriserne som får oppleve dette hver dag, the real stuff !! """"

 

Vel, om du tenker på at det er "moro" å være på sim så kan jeg berolige deg med at det er det langt mellom de turene du kan sitte der å ha det gøy. En sim uke er pes fra før du ankommer simulatoren til du har fløyet siste tur. Masse forberedelser og lesing, og flyturer der det kommer events og emergencies stort sett hele tiden. Og på toppen av det hele blir du evaluert hvert minutt.

Men fin og viktig trening er det selvsagt ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, 6000sek i timen, nei. Bestefaren min sin nevø(Veit ikke hva det er til meg "" ) Er instruktør Og flyver i sas han er meget ofte i simulator på Alranda å instruerer. jeg er på meget god fot ved å være med han på flytur, å ikke minst være med i sim """"

Hehe, nei 6000sek i timen. så noen som sa det hørtes rimeligt ut. pøh :Å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda, 6000sek i timen, nei. Bestefaren min sin nevø(Veit ikke hva det er til meg "" ) Er instruktør Og flyver i sas han er meget ofte i simulator på Alranda å instruerer. jeg er på meget god fot ved å være med han på flytur, å ikke minst være med i sim """"

Hehe, nei 6000sek i timen. så noen som sa det hørtes rimeligt ut. pøh :Å

 

Ja det höres veldig rimelig ut.

Hva tror du 14 st FFS koster i innkjöp og vedlikehold ?

 

Hvis han er på SASFA ofte, kanske jeg vet hvem det er, eller kanske jeg snakket med han i forbindelse med spörsmål om simulatoren.

Hva heter han om jeg kan spörre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!!

 

Du får nok dessverre ikke fly simulatoren uten at det er en instruktør til stede, de er rimlig strikte på sikkerhet p.g.a hydralikken etc og at ingen ting skal gå galt. Jeg vill nok si at prisen ligger en del over 2000,- NOK

 

Det beste er hvis du sender en mail direkte til SAS Flight accademy på deres side www.sasflightaccademy.com

 

Sist jeg hørte var at SAS Flight accademy skal starte opp en avdeling med Braathens simulatorne i Oslo, men til dags dato er nok også denne under kontroll av Flight accademy i Stockholm. Sist jeg var der, snakket jeg med gutta som styrte showet der nede, det virket som det var mye å gjøre til tider, men det er verdt et forsøk. Det hjelper veldig hvis du kjenner noen som har connections til Flight accademy. eller kan trekke i noen trår litt i toppene i SAS.

 

Her er en link til BA sitt opplegg i England, det gir et inntrykk av pris, prisene er ca det samme over alt. BA har i motsetning til SAS satset kommersielt på at privat personer kan utnytte den tiden som er til over på deres simulatorer i London område.

 

http://www.virtualaviation.co.uk/index.html

 

Pris for de som er interisert:

 

http://www.virtualaviation.co.uk/fun/prices/prices.html

 

Punde står i 12.2 -12.5 NOK om dagen

 

 

Håper jeg svarte på noen av spørsmålene dine

 

Mvh

 

Hans K Hultgren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig gode svar. Takk.

 

Ang 6000 SEK/time, så kan det være verdt det for folk som virkelig er interessert i flyging og bruker FS2004 helt ut. Tror spekteret av flightsimmere og flyinteresserte går helt fra profersjonelle aktører (piloter, teknikkere, atc) til de som knappt nok vet hva en joystick er, og langt mindre en propell :P

 

Jeg er en person som er gal nok til å betale 6000 kr for en heftig luftetur i en full motion sim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og en kompis er i USA og flyr Cessna conquest II (441) simulator nå (bla, vi tar kurs på den så det er full pakke med teori), og det er jo forsåvidt gøy, men farlig slitsomt. Det er jo ikke akuratt koseturer vi har der, som oftest får man jo ikke startet motorene engang før [*********] er løs. Det et systemfeil (hung start, hot start, NTS feil i mange varianter osv), og er vi så heldige at vi kommer ut på banen og skal dra avgårde, ja da kan du være sikker på at en motor kutter, en motor brenner, eller et rådyr kommer på banen ifølge ATC. Og skulle vi mot formodning få fly en hel tur til vi kommer til innflyging så kan du være sikker på at flyet foran krasjer, punkterer og kjører av banen eller noe annet rart. Men det har foreløbig bare skjedd en gang at vi har fått flydd en hel tur hvor vi har kommet så langt at vi fikk fly en hel approach.

 

Men det er nå gøy oppå det hele også da ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...