Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folkens ville bare fortelle dere at the PROJECT FREEWARE group har lansert sin nye DC 9.

Modellen har moving parts som hjul, flaps/slats, rudder, aileron... Modellen er laget med 16 sidet fuselage og har fotorealistiske texture på motor, med de velkjente sotflekkene på flykroppen av de gamle JT8D motorene.

Flyet er lansert i godt over 30 liveries. Bl.a er SAS Cargo Dc 9-33F med. Det er foreløpig bare Dc 9-30 serien som er oppdatert men nye oppdateringer av hele serien fra Dc 9-10 til Dc 9-50 med påfølgende oppdatering av MD 80/90 og B717 vil komme.

Her er en link til ett bilde av SAS flyet: http://avsim.com/projectfreeware/aircraft/dc-9-30/version_2.0/SAS_Cargo_DC-9-33_1986.gif'>http://avsim.com/projectfreeware/aircraft/dc-9-30/version_2.0/SAS_Cargo_DC-9-33_1986.gif"'>http://avsim.com/projectfreeware/aircraft/dc-9-30/version_2.0/SAS_Cargo_DC-9-33_1986.gif" TARGET=_blank>http://avsim.com/projectfreeware/aircraft/dc-9-30/version_2.0/SAS_Cargo_DC-9-33_1986.gif

 

Ellers kan flyene lastes ned på denne siden: http://avsim.com/projectfreeware/" TARGET=_blank>http://avsim.com/projectfreeware/

Du kan diskutere flyet på forumet deres på denne linken: http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi"'>http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi" TARGET=_blank>http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi

 

Håper du liker flyet, det er jo malt av en nordmann, nemlig Baard Inge Østergaard.

Mvh,

Håkon

-ENBR-

 

Skrevet

Enig, dette er juveler! Husk også å laste ned Paul Golding's nye MD80 panel når dere først er "over there". Ikke helt Dc9, men det er absolutt et meget bra panel som godt kan benyttes til PF's nydelige nye Dc9 serie.

Et tips: PF's nye Dc9 serie for FS2000 har av en eller annen grunn FS98 FDE. Personlig synes jeg dette er å lage litt vel mye kompromisser. Tilfeldigvis fant jeg på Flightsim.com en del 100% FS2000 kompatible airfiler signert Erik Steinsto som passer til 737-500, MD80, Dc10, MD-11, B767, A320-200 og Dc9 (!)+++. Jeg har brukt disse airfilene en stund nå og jeg må si at jeg er rimelig godt fornøyd med dem. Brukes disse på forannevnte maskiner har man full FS2000 funksjonalitet; oppstartslyder, strømforsyning og relativt fine flyegenskaper.

Lastet nettopp ned Project Freeware's SAS Dc9 Cargo, Paul Golding's nye MD80 panel (analogt) og rekonfigurerte Dc9'eren med Steinsto's Dc9 air fil og hele pakken ble plutselig 100% FS2000.

Anbefales!

Mvh

Olav

 

[Edited by Olav M. Rønningen 02-07-2000.]

[Edited by Olav M. Rønningen 02-07-2000.]

Skrevet

Kan vel også nevne her at den mdl-fila til PF DC-9

ikke er helt kompatibel med Windows 2000, så den må kjøres gjennom det programmet som fixer de visual modellene.

Så alle som kjører Win2k, må også huske å hente det programmet (Husker ikke helt hva det het men) hvis de

skal kunne bruke den.

------------------

Morten Steen

http://www.airpics.com" TARGET=_blank>AirPics.Com

http://www.aerofind.com" TARGET=_blank>AeroFind.Com

http://www.3dindex.com" TARGET=_blank>3DIndex.Com

Skrevet

quote:

Originally posted by Olav M. Rønningen:

Et tips: PF's nye Dc9 serie for FS2000 har av en eller annen grunn FS98 FDE. Personlig synes jeg dette er å lage litt vel mye kompromisser.

 

hei.

Christine Derksen i PF har sagt at de vil holde seg til FS98 FDE'er framover. dette fordi de ikke mestrer kunsten å lage fs2000 FDE'er. men det kommer vel det og håper jeg.

Jan Roar Rød

 

Skrevet

quote:

Originally posted by Olav M. Rønningen:

:

.... Tilfeldigvis fant jeg på Flightsim.com en del 100% FS2000 kompatible airfiler signert Erik Steinsto som passer til 737-500, MD80, Dc10, MD-11, B767, A320-200 og Dc9 (!)+++. Jeg har brukt disse airfilene en stund nå og jeg må si at jeg er rimelig godt fornøyd med dem. Brukes disse på forannevnte maskiner har man full FS2000 funksjonalitet; oppstartslyder, strømforsyning og relativt fine flyegenskaper.

Jeg prøvde MD-83 fila til Steinsto da den først ankom her på fs.no for en stund siden, men den var så ustabil under t/o-roll (hopping og risting) at jeg ga den opp.

Er det flere av dere "guruer" som går god for filene til Steinsto? Roald? Alsak? Øystein?

------------------

Harald Hagen

Stavanger, Norway

harald.hagen@online.no

Skrevet

Hei Harald.

Jeg har faktisk ikke testet MD83 fila hans, men Dc-9 air-filen til Steinsto er meget bra. Den hverken hopper eller danser, og den flyr meget bra.

En ting til, folkens: Project Freeware har i sin nye Dc9 serie lagt bmp-filene åpne. Da var det ikke så mye arbeid som skulle til for å bygge SAS-Cargoen om til en passasjerversjon. Gjør for ordens skyld oppmerksom på at jeg selvsagt gjorde dette kun for privat bruk, og filen vil absolutt ikke bli distribuert til noen som helst (garantert, nytter ikke å spørre engang!), men det var artig å for første gang ha tegnet litt selv på et fly.

Har også begynt å editere litt på airfiler med AirEdit(freeware på nettet), og dette er også interessant. Jeg begynte med det da jeg lastet ned en nydelig 757 som hadde sideviewene ut ved vingeroten, fant så AirEdit og fikk justert dem dit de skulle være. Og nå er det andre airfil elementer som får gjennomgå. Interessant og lærerikt.

Mange driver jo med dette allerede, men jeg tenkte at litt info kanskje kunne være litt nyttig for de som tror at å gjøre noe selv med FS er så svimlende vanskelig. Det trenger det ikke være, men det kan være (les:er) et tålmodighetsarbeid.

Hvordan går det med real life flyginga, Harald? Lenge siden siste leserbrev..

Ha en fin sommer alle sammen.

mvh

Olav

Skrevet

Det er en Aircraft Editor i fs2k hvis klikker start/program/Microsoft Games/FS2000/Aircraft Editor

Oddbjørn

------------------

 

Skrevet

Denne "dc-9" har ikke performance i nærheten av en virkelig dc-9.Aileron og rudder skillerseg også svært mye fra the real thing , en virkelig dc-9 er også mye mer retnings stabil. Forsøk heller Finnair Md-80 dette er etter mitt skjønn et bedre produkt

Hilsen John

Skrevet

John,

dette stemmer ikke i det hele tatt. Det du bør vite om Project Freeware før du begynner å slenge dritt, er at ALLE (og jeg mener alle) flyene de til nå har laget er laget etter alle mulige former for å være og virke virkelighetstro.

Christine Derksen, (the grand old FS lady) har etter en post med slike bemerkninger i PF forumet sagt at flyet er rett og slett sluggish og slarkete i oppførsel, derfor er FDE'en til flyet modellert slik. Gå inn i forumet deres og spør om dette selv og du vil sannsynligvis få svar på tiltale.

Link http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi"'>http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi" TARGET=_blank>http://www.avsim.com/cgi-bin/pfree.cgi

Håkon

Skrevet

Hei Harald, Håkon og alle dere andre!

Som Harald, hadde jeg samme erfaring med air-fila, og det fikk meg til å legge ned FS2K, inntil noen kommer med air-filer til 2K som PF v/Christine Derksen glimrende lager for FS98.

Her er vi med årsaken til at jeg ikke deltar i diskusjonene rundt 2K om paneler og flyegenskaper. Ikke det at jeg mener at det er noe tap for noen [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/wink.gif[/image] , men likevel:

FS2000-paneler er generelt dårligere, både når det gjelder hva som faktisk finnes (og ikke finnes) på panelene og selve instrumentene. Kombinert med funksjonalitet, f eks Mode Control Panel ligger 2K langt etter det beste som er (freeware) laget for FS98.

Jeg har prøvd tredjeparts leverandør av 737-airfiler for FS2K, men ingen flyr slik som FDE'en til Project Freeware for FS98. Og tro meg, jeg har profesjonell uttalelse på at denne føles "737-500-aktig"!

Jeg kjenner ikke til at real life DC-9/MD-80 skal virke veldig "slarkete" i flygingen; en testflyging kan jo for eksempel gjøres med PF's (Christine Derksen) MD-82 FDE. Den flyr tungt og steady. Rart at ting skulle ha endret seg så voldsomt.....

Når jeg har strevd noe med å få en god 737-airfil (utgangspunkt PF), og har Olavs 737-panel, ACS-GPS og FSNavigator for short/medium, har jeg dekket det behovet. På long-haul er det fantastiske Eric Ernst 757/767 favoritt med samme tilleggsprogrammer. Dette er tidligere beskrevet http://www.flightsim.no/ubb/Forum5/HTML/001320.html" TARGET=_blank>her.

Jeg bryr meg ikke om skrog- og nacelleformer ikke er runde i FS98, jeg holder meg foran panelet på alle turene mine. (F/O gjør walk around for meg [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif'>http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image] )

Hilsen Roald

Skrevet

Meningen var ikke å slenge dritt. Jeg har ca. 15 års erfaring fra dc-9 20-30-40 og 50 og kjenner ikke flyet igjen.Flyet har bevegelige deler, sikkert bra for noen, men jeg ser det kun fra cockpit og er ikke fornøyed, men takk til dere som gir oss gleden av å forsøke , det er ikke meningen å kaste skitt , men det

ligner ikke dc-9.

Venlig hilsen John

Skrevet

Hei John og alle dere andre.

Jeg synes det virkelig er iteressant det du John bringer til torgs her i forumet. Jeg og jeg antar mange med meg her i forumet vet jo lite om hvordan det i virkeligheten er å fly en Dc9, MD80, 737 osv., vi antar og mener mye om det, men det slutter også der.

Håper ingen misforstår, det er mye kompetanse her i forumet, men jeg blir litt interessert i å høre med deg John (antar utifra ditt innlegg at du flyr Dc9 til daglig) hvilken Dc9 modell og hvilken FDE du har testet? Jeg fant som nevnt i et tidligere innlegg i denne tråden en FS2K FDE signert en viss Steinsto og med mine begrensede kunnskaper fant jeg at denne FDE'en (airfilen) passet Project Freeware sin Dc9 noe bedre enn den som fulgte med pakken og som er signert Christine Derksen.

Kan ikke du John gjøre en sammenligning av de to forannevnte airfiler, og gi oss en pekepinn på om den ene er bedre enn den andre eller om begge airfilene er urealistiske? Hvor realistisk det kan bli er vel kanskje så som så, dette er jo bare en skrivebordsim, men det hadde vært artig med en skikkelig ekspertuttalelse fra en real life Dc9 pilot.

Mvh

Olav

 

Skrevet

quote:

Originally posted by Olav M. Rønningen:

.... Kan ikke du John gjøre en sammenligning av de to forannevnte airfiler, og gi oss en pekepinn på om den ene er bedre enn den andre eller om begge airfilene er urealistiske? Hvor realistisk det kan bli er vel kanskje så som så, dette er jo bare en skrivebordsim, men det hadde vært artig med en skikkelig ekspertuttalelse fra en real life Dc9 pilot.

Olav, jeg må få lov til å komme imellom, bare for å oppklare litt. Vi to har jo vært en stund her i forumet og levd både med FS98 og nå FS2000.

Fila som originalt fulgte DC-9 FS2000-flyet var en FS98-airfil (FDE fra PF/Christine Derksen), som i det hele tatt ikke passer til FS2000. Som du riktig beskrev ovenfor - dette er vel mye kompromissr. Hvorfor legger PF denne ut sammen med en 2000-maskin?

Det å sammenligne en FS98-airfil i 2000-miljøet blir ikke rettferdig. Jan Roar og Håkon har i mange innlegg presisert at air-filer - og andre filer - laget for FS98, ikke har noe å gjøre i 2000, og at Christine Derksen har sagt at hun foreløpig ikke behersker å lage air-filer til 2K og dermed lar det være. Jeg har også erfart at bruk av gode FS98-airfiler i FS2000 bare går en vei...

For å få en sammenligning er det viktig at John flyr Christine Derksens fil i det miljøet som den er laget for, nemlig FS98.

Hilsen Roald

[Edited by Roald Hansen 04-07-2000.]

Skrevet

Jeg er svært ofte innom PF sitt forum, rett og slett siden det er ett av de beste forum i FS verdenen. Her er det du først får vite om ett nytt fantastisk fly, scenery etc. til FS.

Derfor anbefaler jeg alle å gå inn dit regelmessig og sjekke hva som skjer. Selv om det er på engelsk har jeg en oppfatning av at Nordmenn og Skandinaver generelt er gode i engelsk og kan følge med i hva som skjer i dette forumet.

Anyway, gjennom å ha følgt med i dette forumet har jeg svarene på de spørsmålene som dukker opp ang. FS98 vs. FS2000 FDE filer etc.

For det første, i PF forumet har DC 9 flyet blitt grundig diskutert, bl.a hvorfor ikke gjennomsiktige cockpit vinduer og spinnende motor er tilført flymodellen.

Siden flyet startet sin oppdatering for en god stund siden i AF 99, som har begrensede muligheter for designerne i motsetning til FSDS har man måttet gjøre kompromisser. Derfor er hverken vinduene eller de mer ekte FS2000 type strobes, beacon og nav lights utelatt.

Motorene som er PW JT8D på Dc 9 har rett og slett ikke en bevegelig vifte (fan) i forkant av motoren. Derimot diverse ledeklaffer som angir mengde luft som kommer inn i motoren.

Siden flyet i grunnen har blitt designet med intensjonen av å bli lansert for FS98 har man også hatt det vanskelig med skifte fra gamle designporgrammer til nye, nye filstrukturer bl.a for FDE og paneler.

Det er rett og slett grunnet manglende kunnskaper i samband med ett skifte fra en sim til en ny sim som er mye mer komplisert og gjør arbeidet desto mer tidkrevende.

Designere hadde før en grense for hva de kunne tilføre ett fly, derfor hadde vi 8 kantede flykropper kantete hjul og generelt fly som var lite detaljert. Derfor gikk det kjapt å lage fly. Nå står designere overfor FSDS som gir en uante muligheter. En kan ha helt runde flykropper, motorer og bevegelige deler overalt på flyet. Da tar det tid, i tillegg har texture-designerne 24/32 sider med texture som må legges på i tillegg til nattbelysnings texture. Da tar det enda mer tid.

 

Dette var bare en liten forklaring på problemet, som i bunn og grunn er gjenfortalt av meg etter en e-mail fra Kim Simmelink, hovedmannen bak PROJECT FREEWARE group, og en av hoveddesignerne. Han holder nå på med en Fokker 27/FH227 som vil tilslutt bli en Fokker 50/60.

Litt mye tekst men verdt hvert ord,

mvh,

Håkon

 

Skrevet

Joda Roald, jeg henger med; det er lenge siden jeg fant ut at FS98 FDE'er ikke har noe å gjøre i FS2000 (det finnes ikke mange addon fly på min harddisk pga. akkurat det). At PF, med alle sine fantastiske ressurser lager FS2000 maskiner som egentlig ikke er FS2000 maskiner (untatt rent grafisk, det er noe de virkelig kan) er jo derfor på sett og vis en gåte; fly som kun kan vises i FS2000, men som er beregnet på å fly i FS98(?). Det kan jo derfor synes som om det er hvordan flyet tar seg ut fra utsiden som er blitt det viktigste, hvor mange bevegelige deler osv. og så kommer selve flykarakteristikkene (som mange av oss finner viktigst) i annen rekke enn så lenge.

Så er det denne Dc9 FS2K FDE'en til Erik Steinsto da. Jeg har fløyet en del med den og senest for et øyeblikk siden på crossvind landing (W247, 15 gusting 30 på RW18 ENZV) og flyet er fint å håndtere med Erik's FDE. Responderer veldig bra på samtlige rorutslag uten at det gir en følelse av å fly Cessna. Men hvor real den er og hva man kan forvente kunne jo vært greit å få et svar på fra kompetent hold, selvom jeg sikkert bare burde slå meg til ro med den så lenge jeg er fornøyd [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/smile.gif[/image]. Christine i Project Freeware kommer sikkert opp med noe heftig for FS2K etterhvert, hun kan ihvertfall sitt "fag" innenfor FS98.

Jeg har heller ikke glemt at det ligger stor innsats bak alt det snadderet som vi kan hente ned gratis, så jeg håper ikke at jeg oppfattes som misfornøyd. Men fokus på forbedringer vil uansett aldri ta slutt.

Jeg får bygge videre på 737 panelet imellomtiden [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/grin.gif[/image].

Mvh

Olav

[Edited by Olav M. Rønningen 05-07-2000.]

Skrevet

PROJECT FREEWARE har ALLTID basert seg på ett prinsipp om å lage flyene sine mest mulig detaljert i henhold til form og texture.

De lanserte natttexture og har tidligere vært i forkant når det gjelder flydesign, også innen FDE. Når det har vært ett skifte i sim må en gi dem ett visst alburom slik at de får gjøre seg kjent med nye filstrukturer og nye designtools.

Nye og bedre fly, FDE og paneler vil komme, bare gi dem litt tid.

Forresten ble B757 flyet til PF gitt visse moving parts, dette for å ikke minske detaljen i selve 3D modellen av flyet. Det mener jeg er rette veien å gå.

Før jeg går og legger meg, kan jeg også nevne at Mike Hambly, anerkjent designer av lyd til FS kommer til å lansere en lydil til Dc 9 innen en uke. Dette er svært lovende siden han er bortimot den eneste som har vært i stand til å lage skikkelige lydfiler til FS2000.

Dette plukket jeg opp i PF forumet, som bare blir mer og mer infonyttig i mine øyne:-)

Håkon

Skrevet

PROJECT FREEWARE har ALLTID basert seg på ett prinsipp om å lage flyene sine mest mulig detaljert i henhold til form og texture.

 

Hei flightsim venner,

Ser diskusjonen vedr. siste DC-9 serie fra Project Freeware og vil bare kommentere at dette ser virkelig bra ut, - etter min mening!

Har holdt på med MS flightsim i noen år og ser hvor utrolig bra dette har blitt i løpet av denne tiden, - ikke minst takket være: PFW,NORWAY(SCANDINAVIAN)SCENERY E.Ernst,O.Rønningen,S.Ahlberg og mange andre frivillige som bruker sin fritid for at vi andre kan ha glede av simulatoren og sitte på vår "tue" å kritisere for at "dit og datt" ikke er som det skal være osv....

Ikke missforstå,- konstruktiv kritikk er sikkert bra og jeg tror jeg vet hva John sikter til vedr. ror etc.

Utseende messig ser det bra ut. Har ikke lastet ned filen enda, men ut fra bildene å dømme hos PFW så ser dette ikke så galt ut. Leter en etter detaljer, så er det klart at noe mangler. Tenker på Elevator med control,trim,& gear tabs etc. Dette kan kanskje skimtes på bildet av North Central sin DC-9 (haleflaten)hos PFW.

Jeg har jobbet med DC-9 serien i femten år (MD80 siden begynnelsen av 90 tallet)og tar daglig i ror og tabber under PFC/MSC sjekker. Har også gleden av fra tid til annen og fly DC-9/MD-80 i simulatoren i STO og vet at flyet/ene i denne størrelsen er ganske ettervirkene på rorene og krever "raske" innputs, - må jobbe med stikka under t/o & landing.

Forøverig vil jeg nevne (se toppen) at Project Freeware streber etter at flyene skal se og oppføre seg mest mulig realistisk. Dynamikken (airfiles) er basert bl.a. på tekniske opplysninger om flytypen og speedbooklets tilhørende versjonen etc.

Hadde en del diskusjoner med Kim Simmelink i PFW for 2år siden og hadde gleden av å supplere ham med hardcopys av sjekklister, speedbooklets og kart etc. som jeg sendte ham for bruk under utvikling av realistiske flymodeller i flightsim miljøet.

Dessverre har jeg ikke greie på alle datatekniske detaljer om div. filer etc.som diskuteres her (ikke tid til å sette meg inn i dette). Jeg har både FS98 og FS2000Pro og laster ned fly og scenery og bruker dette som det er og er veldig takknemlig for alt som blir gjort gratis for at vi "simmere" skal ha det gøy.

Dette var bare noen betrakninger på morgenkvisten på min første feriedag. Jeg ønsker dere alle en riktig god sommer!

"Have a safe flight,- Keep the upside up." <VBG>.

Hilsen

Fred Vonstett

TCA Pilot #2098

------------------

 

Skrevet

Hei Olav.

Jeg er pensjonert S.A.S. flyver og dc- 9 var den maskinen jeg tilbrakte mest tid på.Jeg har skaffet meg PC for å kunne få litt av den gamle følelsen ved hjelp av simulatoren, men jeg får ikke forståelsen for hvordan man bruker PC.Jeg kan legge inn addons som fly og land, men det er alt. Jeg la inn de norske plassene med et nødrop, så hjelpe deg med filer er jeg ikke istand til. Jeg har dog funnet et par\\tre fly som jeg synes simulerer bra,det er Finnair MD-82 for fs2000 og

SAS dc-8-63 for FS98. Så får du finne ut hva det er som forårsaker det. Jeg vil igjen få uttrykke at jeg er takknemlig for at noen produserer "fly" og lar oss bruke dem.Jeg har også lagt inn den nye dc-3 som kom for en 14 dager siden. Uten å ha fløyet dc-3 i virkeligheten synes dette som et meget godt fly, men ser frem til en ny flightmanual som er delt i to med historie for seg og manual med innholdsfortegnelse og paginering.

Vennlig hilsen John

Skrevet

Jonh,

på Project Freeware's hjemmeside er det nå lagt ut en ny FDE fil.

Kan du laste den ned og testflyve den for oss? Så kan vi få vite om den er virkelighetstro eller ei.

Hvis du har mye bakgrunnsinfo om Dc 9 kan du da ikke hjelpe Christine med FDE filen hvis du finner noe å utsette?

mvh,

Håkon

 

  • Premium Medlem
Skrevet

Kan man ikke benytte .mdl og .air fila fra finnair i

dc-9 konfigurasjonen, eller blir dette helt feil?

Mange har et spesielt forhold til dc9/md80 så det er jo på tide at det kommer en modell som både har utseende og flyegenskaper som duger i fs2K.

 

Skrevet

Hei.

da har de gitt ut nye dc9 fde'er og det er fremdeles fs98 fde [image]http://www.flightsim.no/ubb/images/icons/frown.gif[/image] skal det ta så lang tid før Christine får ut fingern og lærer å lage fs2k fde? Hun skulle kanskje tatt en prat med Sam Chin.

Pent fly visuelt, men går rett i søppelbøtta for mitt vedkommende pga. den fs98 FDE'n.

 

Jan Roar Rød

Skrevet

Hei Haakon.

Dersom du seder meg FDI filen på et ark papir kan jeg lave et papirfly av den,men alvorlig talt mine datakunskaper er meget begrenset.Jeg var på project freeware og fant en dc-9 50, men den var fra 1997.

Jeg vet heller ikke hva en FDI fil er så jeg vet ikke hvor jeg skal lete.Men kan du som danskene sier "skjære det ut i papp" for meg hva jeg skal gjøre; så vil jeg gjerne hjelpe til.Laste ned fly er ikke noe problem så kanskje du kan henvise meg til et du ønsker at jeg skal forsøke.

Hilsen John

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...