Gå til innhold

Autobrake B737NG


Geir G

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Før man lander pleier jeg å planlegge hvilken exit jeg skal ta fra rullebanen. Poenget er at jeg skal komme ut exiten jeg har bestemt meg for så fort som mulig.

 

I PMDGs B737-700 er det en auto break som går fra 1-2-3 og max.

 

Er det noen som vet hvilket auto break setting som egner seg for bruk av forskjellige exiter?

 

For exempel hvis exiten ligger midt på rullebanen? osv

 

Har det noe med at 1 gir stopp på den siste tredjedelen av banen, 2 bruker 2 trdjedeler osv?

 

Håper på svar ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,2,3 og MAX er jo selvfølgelig forskellige nivåer av autobrake.

Dette bestemmes ikke av rullebanelengden, bremsekraften er lik uansett hvor lang banen er.

Det finnes sikkert tall for hvor lang bane flyet bruker på å bremse med de forskjellige nivåene, avhengig av landingshastighet, baneforhold og vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lange fine rullebaner brnyttes skjelden autobrake. Da benyttes kun thrutreverse og manuelle bremser for å redusere farten. Autobrake brukes når man trenger maksimal bremseffekt, som regel ved våt bane eller andre forhold som skulle tilsi at det ikke er nok å benytte seg av vanlige prosedyrer. Vet faktisk ikke hvordan dette fungerer i SAS, men i Braathens foregår det hvertfall slik som nevnt ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt unøyaktig informasjon her.

 

Settingene (RTO, 1,2,3,max) indikerer hvor raskt FLYET bremser (knots/sec). Dette betyr at THRUST REVERSE og BRAKE arbeider sammen!

 

Dersom du aktiverer full thrust reverse i det øyeblikk du tar bakken,

vil AB systemet slakke av på hjulbremsingen. Tallene RTO, 1,2,3,4, max, er forhådsprogramerte verdier på hvor fort FLYET skal bremse,

ikke hvor hardt hjulene skal bremse nødvendigvis.

 

Max bremseeffekt får du kun ved "RTO" og manuel bremsing "OFF" med pedalene. RTO armeres når man passerer 80 KIAS under takeoff.

 

1-2 : Bremsingen er forsinket litt etter touch down. Til hjulene

har fått opp hastigheten. Hvis reversen er satt høyt, vil du ikke merke hjulene bremse...

3-4 : Bremsene starter i det øyeblikk du tar bakken.

 

Autobrake blir AVBRUTT dersom en eller flere av følgende hendelser

intreffer:

- Throttle økes

- Tråkk på pedalene

- Speed brakes slåes av

- Du velger "OFF" på bryteren

 

Dette er indikasjoner til systemet at piloten ønsker å ta seg av

bremsingen manuelt

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...