Geir G Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Hei! Før man lander pleier jeg å planlegge hvilken exit jeg skal ta fra rullebanen. Poenget er at jeg skal komme ut exiten jeg har bestemt meg for så fort som mulig. I PMDGs B737-700 er det en auto break som går fra 1-2-3 og max. Er det noen som vet hvilket auto break setting som egner seg for bruk av forskjellige exiter? For exempel hvis exiten ligger midt på rullebanen? osv Har det noe med at 1 gir stopp på den siste tredjedelen av banen, 2 bruker 2 trdjedeler osv? Håper på svar Siter
Ivar Skaugstad Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 1,2,3 og MAX er jo selvfølgelig forskellige nivåer av autobrake. Dette bestemmes ikke av rullebanelengden, bremsekraften er lik uansett hvor lang banen er. Det finnes sikkert tall for hvor lang bane flyet bruker på å bremse med de forskjellige nivåene, avhengig av landingshastighet, baneforhold og vekt. Siter
michael8210 Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Vel, når jeg lander, så lander jeg i ca. 135 IAS, og da er jeg ute av rullebanen på midten. Dette gjelder da Gardermoen, Flesland, Sola og Værnes iallfall! Da har jeg autobrake på nivå to. Siter
O85_ Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Satt i Cocpkpit op en SAS 737 maskin fra ENBR til ENGM De satt Autobreak til 2 på 19R. Siter
Stian Haukland Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 1 er vel rollout....er det ikke? Alle fall på airbus...tror jeg. Siter
Aleksander Rønning Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Autopause? Når kom det? Det heter Autobrake! Men, før takeoff skal den i allefall stå på RTO(Rejected Take Off)i Boeing. Airbus-prosedyrer kjenner jeg ikke til. Siter
Fredrik Bachke Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 skal stå på MAX i luftbussene! .... tror jeg Siter
Rune Barmark Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 Prosedyrene i en Airbus tilsier "MAX" når man skal ta av og de mindre Airbusene bruker "Med" under landing, de større bruker "Max" i flere tilfeller ved landing, mot "normalt" Siter
Arne Øverland Skrevet 18. juni 2004 Skrevet 18. juni 2004 På lange fine rullebaner brnyttes skjelden autobrake. Da benyttes kun thrutreverse og manuelle bremser for å redusere farten. Autobrake brukes når man trenger maksimal bremseffekt, som regel ved våt bane eller andre forhold som skulle tilsi at det ikke er nok å benytte seg av vanlige prosedyrer. Vet faktisk ikke hvordan dette fungerer i SAS, men i Braathens foregår det hvertfall slik som nevnt ovenfor. Siter
Morten W Melhuus Skrevet 19. juni 2004 Skrevet 19. juni 2004 Litt unøyaktig informasjon her. Settingene (RTO, 1,2,3,max) indikerer hvor raskt FLYET bremser (knots/sec). Dette betyr at THRUST REVERSE og BRAKE arbeider sammen! Dersom du aktiverer full thrust reverse i det øyeblikk du tar bakken, vil AB systemet slakke av på hjulbremsingen. Tallene RTO, 1,2,3,4, max, er forhådsprogramerte verdier på hvor fort FLYET skal bremse, ikke hvor hardt hjulene skal bremse nødvendigvis. Max bremseeffekt får du kun ved "RTO" og manuel bremsing "OFF" med pedalene. RTO armeres når man passerer 80 KIAS under takeoff. 1-2 : Bremsingen er forsinket litt etter touch down. Til hjulene har fått opp hastigheten. Hvis reversen er satt høyt, vil du ikke merke hjulene bremse... 3-4 : Bremsene starter i det øyeblikk du tar bakken. Autobrake blir AVBRUTT dersom en eller flere av følgende hendelser intreffer: - Throttle økes - Tråkk på pedalene - Speed brakes slåes av - Du velger "OFF" på bryteren Dette er indikasjoner til systemet at piloten ønsker å ta seg av bremsingen manuelt Morten Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i diskusjonen!
Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.