Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sendte i starten av denne måneden en mail til forsvaret og spurte om hvordan det var med synskrav.

De fleste vet jo at det er strenge krav, men da er det vel muligheter for å ta en laseroperasjon, og det spurte jeg om.

Svaret var som følger:

Kravet til flygerutdanning er 100%, ukorrigert syn, d.v.s at laseroperasjon

ikke aksepteres. Dette er fordi man mener at en slik operasjon kan ha

innvirkning på nattsynet. Dette kravet gjelder kun flygerutdanningen. Ved

andre befalskoler er kravet karakter 5 eller bedre på

klassifisering(sesjon). Dette tilsvarer ca. +/- 3 i svekkelse av syn.

 

Laseroperasjon aksepteres altså på alt annet enn Flygerutdanningen.

 

Tenkte kanskje jeg skulle dele det med allmenheten, sikkert flere som lurer på akkurat dette.

Skrevet
Fatter'n min jobber i forsvaret og han skal visstnok ha hørt dette. Selv er jeg ikke helt sikker.

 

Det amerikanske forsvaret, er det visst som lukter på å ta inn laseropererte folk. Om det viser seg å være en suksess der borte skal man ikke se bort fra at det blir en mulighet i Norge også.

 

Det er min versjon av det JEG har hørt i samme bedrift :-)

 

Edit; det var vel etter det jeg husker noe forskning på gang på dette her og det er resultatet Norge lukter på når det kommer.

Skrevet

Jeg var innom Flymedisinsk i midten av april og fikk beskjed om at man måtte regne med 6 måneder for å få igjen papirene etter laseroperasjon. Dette var til klasse 1, det er vel neppe strengere for klasse 2.

Forøvrig ville jeg ikke holdt pusten mens jeg ventet på at LFS evt. skal godkjenne laserkorrigering. Hvorfor skulle de godkjenne det sålenge de får nok kvalifiserte som ikke har behov for det?

Men det er lov å håpe.

 

CFM

Skrevet

Forholder meg helst til lovteksten når det gjelder Flymedisinsk. De sendte meg et 2 siders juridisk notat sist jeg prøvde å argumentere litt.

 

Dette er et utdrag fra Forskrift om gjennomføring av felleseuropeiske bestemmelser om medisinske krav for tjenestegjørende på luftfartøy, BSL JAR-FCL 3 (Flight Crew Licencing), Amendment 1.

 

Vedlegg 12 til kapittel B og C. Oftalmologiske helsekrav

(Se JAR-FCL 3.215 og 3.335)

 

1 Refraktiv kirurgi medfører udyktighet. Flymedisinsk seksjon kan vurdere gjenutstedelse av legeattest klasse 1 og utstedelse av legeattest klasse 2 tolv måneder etter refraktiv kirurgi, forutsatt at:

 

(a) preoperativ refraksjon (som definert i JAR-FCL 3.220 (b) og 3.340 (b)) var mindre enn 5 dioptrier;

(b) tilfredsstillende stabilitet av refraksjonen er oppnådd (mindre enn 0.75 dioptriers variasjon daglig); og

© ikke økt «glare»-sensitivitet.

Skrevet

Synskravet ved opptak til LFS er relativt høyt. Det er viktig å huske på at det flere momenter enn bare synsstyrke som undersøkes ved legenemnda på FMI, herunder refraksjon (lysbrytning), fargesyn, akkomodasjon (tilpasning), nærsyn/leseavstand, skjult skjeling, intraokulært (?) trykk (trykk inne i øyeeplene), retina (netthinna) etc. Visusen (synsstyrken) testes på tradisjonelt vis (svarte tall eller bokstaver på hvit bakgrunn, ca. 5-6 meters avstand, så vidt jeg husker). Man behøver ikke å oppnå full score (dvs. kunne gjengi tallene/bokstavene på samtlige rekker) for å bli godkjent. Det kreves at man minst er i stand til å tyde den midterste rekken. Det kreves nesten perfekt syn, ikke perfekt.

 

Håper dette hjelper. Kom gjerne med videre spørsmål ifm. dette emnet.

Skrevet
Ikke værst. Trodde først du var flylege :-)

Ser du begynner LBSK til høsten og går videre til LFS. Hvilken uke var du på LSES?

 

Hehe, nei, ikke helt. "" Øyelegen på FMI gjorde mye rart; jeg bare oppsummerte undersøkelsen i generelle trekk. Jeg kan forsøke å gå dypere hvis du ønsker det.

 

Jeg gjennomførte første del av fase II på LSES/Værnes i uke 3 (søndag 11. - fredag 16. januar). Jeg inngikk i andre pulje av totalt 134 innkalte søkere som bestod de regionale opptaksprøvene. Puljen min bestod opprinnelig av 21 personer. Etter gjennomføringen av opptaksnemnda på torsdag ettermiddag var vi kun seks kandidater igjen..

Skrevet

Det blir mao. enda hardere konkurranse enn forventet. Troppssjefen min, en KS- utdannet løytnant, ble kvalifisert som navigatørelev og skulle opprinnelig begynne uttaksflygingen nå til høsten.

 

Jeg er veldig klar over hvordan ventingen føles. Jeg gjennomførte legenemnda på FMI den 5. februar og fikk beskjed om at svaret skulle sendes ut i løpet av den påfølgende uka. Det gikk tre lange uker før legeerklæringen dumpet ned i postkassa den 6. mars...

 

Jeg mottok innkallingen til seleksjonsperioden ved LBSK/Kjevik i går. Skal møte opp der innen kl. 1800 tirsdag 27. juli. Jeg dimitterer på fredag, følgelig har jeg drøyt 38 dager til disp. før jeg må tilbake i uniform. Gjett om de skal utnyttes...

Skrevet

100% ukorrigert syn, vil det si at du må ha null på alle punkter på synstesten??

 

 

 

I det ligger det at du må se et minimumskrav (sannsynligvis med hvert øye testet for seg) uten at du må se igjennom noe linser med korreksjon (dvs. altså uten noe brillestyrke foran). ""

Skrevet
100% ukorrigert syn, vil det si at du må ha null på alle punkter på synstesten??

 

I det ligger det at du må se et minimumskrav (sannsynligvis med hvert øye testet for seg) uten at du må se igjennom noe linser med korreksjon (dvs. altså uten noe brillestyrke foran). ""

 

Korrekt. LFS og MFLN krever f.eks. ikke at kandidaten har perfekt visus (synsstyrke), men tilnærmet perfekt. Selv har jeg litt minus på høyre øye uten at det hindret meg i å klare å lese den midterste tallrekken (tilsvarer minstekrav for visus på begge øyne). En av mine medkandidater slet med dette. Øyelegen konstaterte at han tangerte grensen for myopi (nærsynthet) og at han derfor ikke burde få en fighter assignment.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...