Gå til innhold

Farvel SAS Commuter


Aleksander Berge

Anbefalte innlegg

Var inte ledsen för det!

 

SAS har ju hela tiden ägt flygplanen och betalat vår lön. Nu slås vi ihop till en enhet, men driften av Q-400 och Fokker 50 fortsätter. Kanske inte Fokkern så länge till då, men Qua fortsätter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad, for jeg vet hvem som skal overta! ""

Kan ikke si noe om det enda, da det etter det jeg vet er "hemmeligstemplet informasjon".

 

Det er selvsagt synd med SAS Commuterpilotene, men jeg vet at iallefall noen av dem har en propframtid ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare glad, for jeg vet hvem som skal overta! ""

Kan ikke si noe om det enda, da det etter det jeg vet er "hemmeligstemplet informasjon".

 

Tja, kan vel ikke være andre enn Widerøe det. Blir stilig å få Widerøe til Kristiansund, Kristiansand, Molde og Haugesund. Men har Widerøe nok Dash 8-300 til dette da?

 

Det er en spennende framtid i norsk luftfart som møter oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje Fokkern får Widerøe farger da? ""

 

Du har fantasi "", disse kommer til å sendes til utlandet, mens ett selskap skal overta all komers. propvirksomhet i Norge.

Og på spørsmål om det er nok -300, kan jeg nevne at det kommer til å bli brukt en lengre pølse. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si noe om det enda, da det etter det jeg vet er "hemmeligstemplet informasjon".

 

""

 

Så hemligt är det inte. Det är bara inte helt avgjort än.

Nu är det inte så att WF ska ta över hela SAS Commuters operation, men de ska bli SAS enda Turboprop operatör i Norge. Som bekant så existerar Commuter även i Sverige och Danmark.

Det talas om div. övergångs ordningar som inte är avklarade än på länge. Ingen vet helt hur det kommer att se ut i slutänden. Om någon påstår att de vet det, så har de fel.

 

Det er selvsagt synd med SAS Commuterpilotene, men jeg vet at iallefall noen av dem har en propframtid

 

Det finns ingen grund att tycka synd om oss!

Det är pilotföreningarna som satt integrering av Commuter i SAS som ett krav.

 

Det du talar om är Braathens ruterna som Commuter idag flyger på wetlease för BU. Commuter flyger mer än det..!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kaster alle kortene siden fatter'n fikk dette bekreftet på crewrommet i Oslo idag. Widerøe starter med Q400 til blant annet Kr. sund og Haugesund fra Oslo om planen går som den skal, og Widerøe skal antakeligvis drive all komers. propvirksomhet og ta over alle Commuters ruter med sine fly, og sende Fokkerene til utlandet.

SAS Commuters piloter er velkomne i Widerøe, men selskapet har enkelte krav som gjør at de fagorganiserte misliker det sterkt. Mer vil jeg ikke si ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Widerøe utvider på Vestlandet

 

 

-- Det er med glede jeg kan bekrefte at Widerøe i løpet av det kommende året skal utvide flåten med fire nye fly, sier administrerende direktør Per Arne Watle. Bakgrunnen for den gledelige meldingen er SAS ledelsens beslutning om at Widerøe i fremtiden skal betjene en rekke ruter på Vestlandet som tidligere ble operert av SAS Commuter på oppdrag fra Braathens.

-- Vi begynner den nye Vestlandsoperasjonen senest våren 2005, sier Watle.

Han understreker at det er for tidlig å gå i konkrete detaljer rundt hva dette vil innebære for organisasjon og marked.

Dato: 24.05.2004

 

-- Vi arbeider nå med en gjennomføringsplan, rett og slett en konkretisering av prinsippbeslutningen. Widerøe vil skreddersy dette til en fleksibel operasjon som passer godt sammen med vår øvrige virksomhet på Vestlandet. Det er her snakk om ruter som egner seg svært godt for vår flytype - der vi kan opprettholde antall frekvenser, og gi passasjerene i byer som Bergen, Molde, Kristiansand og Kristiansund et minst like godt transporttilbud mellom disse byene som de har i dag. Vi vil se på hele dette rutenettet med friske øyne. Vi har jo en fleksibel flyflåte med både 76-setere, 50-setere og 39 setere, og vår ambisjon er å gjennomføre en best mulig tilpasning til markedets ønsker både når det gjelder frekvens og materiellstørrelse.sier han.

 

For Widerøe som selskap betyr ruteutvidelsene på Vestlandet flere hundre tusen nye passasjerer årlig, og investeringer på flere 100 millioner kroner, selv om det ikke er tatt noen beslutning på hvorvidt flyenes skal leases eller kjøpes. Etter planen skal selskapet benytte 1 DH400, 2 DH300 og 1 DH100 på de nye rutene.

Operasjonen krever naturligvis også økt bemanning. I første rekke blir det snakk om rundt 40 nye piloter, rundt 25 kabinansatte og rundt 20 personer på teknisk avdeling. Økningen på stasjonssiden blir trolig minimal. Det vil være naturlig, og i tråd med konsernets policy, å søke å tilsette eventuelle overtallige fra andre SAS-selskaper i de nye stillingene, dersom de ellers er kvalifisert.

Det forventes at den nye Vestlands-aktiviteten vil gi et betydelig positivt bidrag til Widerøes overskudd de nærmeste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAS Commuters piloter er velkomne i Widerøe, men selskapet har enkelte krav som gjør at de fagorganiserte misliker det sterkt. Mer vil jeg ikke si ""

 

Såvidt jeg har skjønt har SAS og SC-pilotene felles ansenitetsliste slik at det liksågodt kan være noen SAS-piloter som eventuellt vil måtte gå som SC-piloter (hvis det i det hele tatt blir noen overtallighet av dette).

 

Correct me gjerne if i`m wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, kaster alle kortene siden fatter'n fikk dette bekreftet på crewrommet i Oslo idag.

 

Idag? Ja, igår då... Det har varit känt en stund...

 

Widerøe starter med Q400 til blant annet Kr. sund og Haugesund fra Oslo om planen går som den skal, og Widerøe skal antakeligvis drive all komers. propvirksomhet og ta over alle Commuters ruter med sine fly, og sende Fokkerene til utlandet.

 

Om allt går enl. planerna ja. Där sa du det! ""

Planerna är inte helt fastlagda ännu.

SAS vill ha en ordning där man kan behålla Commuters piloter i Norge för framtida bruk. Vad detta framtida bruk blir är heller inte fastlagt, men att Commuter integreras i SAS Airline är en förutsättning för en ev. Regional Jet i SAS... Vi får se. Men allt tyder på de vill ha oss kvar i systemet, så något är på gång.

 

Så SAS har avtalat en tillfällig ordning där Norska Commuter piloter jobbar för WF en stund, till det är behov för oss i SAS igen, ca 2006.

 

Nu säger det sig självt att sätta 70 piloter på jobb i WF med allt vad det innebär av omskoleringar, i så kort tid, inte är det mest ekonomiska. Så det jobbas för fullt för att finna ut vad man ska göra. Ska WF leasa Commuter till att flyga ruterna till at börja med? Ska vi över i WF en stund?

Spörsmålen är många och långt från avklarade, även om somliga vill tro de är det.

 

SAS Commuters piloter er velkomne i Widerøe, men selskapet har enkelte krav som gjør at de fagorganiserte misliker det sterkt. Mer vil jeg ikke si

 

Varför vill du inte det?

Det är inte så att det ligger ett konkret tillbud på bordet. Man vet helt enkelt inte hur man ska göra detta praktiskt.

Stora frågan är också när det ska ske. WF måste ju expandera för att ta den utökade produktionen. Det gör man inte på en vecka...

 

Mycket som är olöst. Den som lever får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterer bare min far og resten av crewrommet i Widerøe, men interne meldinger i selskaper passer seg ikke her.

 

Det är väl klokt. Men var klar över att det går många rykten i denna branch. Det är inte nödvändigtvis en sanning för att det talas om det på crewrummet... ""

 

Och vad piloterna i WF och Commuter vill, bryr sig de höga herrar i SAS koncern ledelse väldigt lite om. ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at dette selskapet SAS Braathens og Widerøe er blitt et eneste virvar, blir ikke godt å vite hvilket selskap man skal fly med lenger. SAS bør også ta inn Widerøe i det norske selskapet og male alle flyene i samme farger og logo, slik at det hele blir noe mer ryddig.

 

Ikke rart at SAS taper penger med alt dette rotet, de tre norske SAS-selskapene har vel fortsatt hver sin administrasjon? Fjern to av dem så er mye spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart at SAS taper penger med alt dette rotet, de tre norske SAS-selskapene har vel fortsatt hver sin administrasjon? Fjern to av dem så er mye spart.

 

 

Den slutsatsen drog de för en stund sedan...

 

SAS Commuters, Braathens, och SAS administration ska slås ihop till en.

WF har sin egen, än så länge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt poäng är att det finns så många runt omkring som tror de vet. När i själva verket ingen vet.

 

Man möter så många som är helt säkra på sin sak. De "vet" vad som kommer att hända, och deras version är den riktiga.

Det är bara det att så många har helt egna, för dem sanna, versioner av vad som kommer att ske.

 

Vem ska man tro på? Jag tror inte på något föränn det sker längre.

 

Det snackas vitt och brett på SAS crewrum också...

Om man ändå kunde få betalt för rykten! Då skulle luftfartsbranchen gå så det susade! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det snackas vitt och brett på SAS crewrum också...

Om man ändå kunde få betalt för rykten! Då skulle luftfartsbranchen gå så det susade! ""

 

Da hadde jeg vært en rik gutt "" Kanskje like greit å avslutte diskusjonen her, og heller vente med å se hva som skjer. For all del, det som snakkes om på crewrommenee trenger ikke å være rett, men rykter ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir flott at Widerøe overtar sas Commuter men, de får jo bare Dash-8 Q400. Fokkerene blir jo solt til utelandet for en billig penge. ""

 

Ja er det ikke flott? Endelig blir vi kvitt elendigheten! ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...