Gå til innhold

Norwegian snart historie?


Anbefalte innlegg

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive medlemmer

Tja...

 

Norwegian gick ju själva med förlust i fjol, på de priser de valde att gå in och dumpa marknaden med. Så deras argument med att SAS/BU går med förlust på sina biljetter köper jag inte. Det gjorde ju Norwegian med isåfall (innan SAS/BU sänkte sina priser).

 

Norwegian vill ta marknads andelar genom att sänka priserna, SAS/BU gör detsamma.

 

Marknaden i Norge är för liten för att använda normala konkurranse betingelser.

 

Kanske staten skulle gå in och sätta en minimums gräns för vad en biljett får kosta per km? Då ville ingen tjäna på att dumpa priserna för att slå ut en motståndare på marknaden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff - vi får da virkelig ikke håpe at historien med Color Air gjentar seg. Da gjorde SAS/Braathens samme stuntet med å dumpe prisene på de samme destinasjonene som konkurrenten fløy og lot passasjerene på andre destinasjoner betale regningen.

 

Resultatet av at NAS forsvinner vil være et en oslotur t/r for oss i nord-norge igjen vil koste 4.000 kroner (SAS påsto i sin tid at det ikke var mulig å selge billetter billigere en det...) og for ikke snakke om hvis man ville fram og tilbake samme dag - jeg tror den dyreste turen jeg fløy kostet 6.300 kroner ""

 

For øvrig raser aksjekursen på NAS i dag med over 10% på denne nyheten, og for de med litt is i magen og noen kroner de har råd til å tape kan det jo vise seg å være et godt kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo men Dag, SAS har ju slankat sig betydligt sedan den tid... De har genomfört spareprogram på 14 miljarder, och mer ska till. Det är klart att SAS kan sälja billigare biljetter idag!

 

Men de priser som är idag kan ingen leva av. Alla säljer biljettpriser mer eller mindre under kostpris, även Norwegian.

Det blir bara ett priskrig som ingen är hjälpt av.

 

Jag tror en eller annan form för taxt är modellen, som hos t.ex. taxibolag i konkurrens utsatta byer.

 

Som jag sagt förr, konkurrens mellan 2 operatörer leder till 1 vinnare och 1 förlorare. I konkurrens mellan 10 operatörer kan du fortfarande leva av att komma på 7e plats.

Norge är inte USA och man kan därför inte tro att marknadskrafterna tar bäst vara på konsumenternas intressen.

 

Som läget i Norge är idag så måste flygselskaperna få passagerarna själva för att överleva. Den med lägst pris på biljetten får flest passagerare. Ska SAS stillatigande stå på sidlinjen och se på när Norwegian tar fler och fler passagerare? Det kan de ju inte göra! De måste ge sig in i kampen, och vara billigast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå får Norwegian kjenne litt av sin egen medisin.. de kjørte på som bara den med utrolig lave priser. Nå kommer (endlig) SAS/Braathens med samme tilbudene som det Norwegian har hatt i nesten to år.. og sas/braathens er jo fremdeles "dobbelt så dyre" som Norwegian, er det ikke de som annonserer med 148 kr pr vei ?? SAS/Braathens har ca 320.. så hva er det dem klager for da ?

 

Så begynner dem å syte "sas/braathens tar knekken på oss" nei så jæ****vli leit.. kjos var sinsykt høy på pæra når han og Norwegian hadde "enerett" på lave priser, nå kommer sas/braathens etter, så de kan få kjenne konkurransen og hva de har stelt i stand.

 

Kanskje ikke så lurt å yppe til bråk før en veit hva en begir seg ut på.

 

Jeg har absolutt INGEN sympati for Norwegian de ville krige på pris, og nå som SAS/Braathens kutter til beinet for å komme etter så begynner de å syte ?? asså ærlig talt.. skjerp egget..

 

hvis noen ikke liker at jeg ikke holder med norwegian, helt ok.

 

S A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå får Norwegian kjenne litt av sin egen medisin.. de kjørte på som bara den med utrolig lave priser. Nå kommer (endlig) SAS/Braathens med samme tilbudene som det Norwegian har hatt i nesten to år.. og sas/braathens er jo fremdeles "dobbelt så dyre" som Norwegian, er det ikke de som annonserer med 148 kr pr vei ?? SAS/Braathens har ca 320.. så hva er det dem klager for da ?

 

Så begynner dem å syte "sas/braathens tar knekken på oss" nei så jæ****vli leit.. kjos var sinsykt høy på pæra når han og Norwegian hadde "enerett" på lave priser, nå kommer sas/braathens etter, så de kan få kjenne konkurransen og hva de har stelt i stand.

 

Kanskje ikke så lurt å yppe til bråk før en veit hva en begir seg ut på.

 

Jeg har absolutt INGEN sympati for Norwegian de ville krige på pris, og nå som SAS/Braathens kutter til beinet for å komme etter så begynner de å syte ?? asså ærlig talt.. skjerp egget..

 

hvis noen ikke liker at jeg ikke holder med norwegian, helt ok.

 

S A

Vel, jeg må si meg uenig i deg. I all slags industri er det veldig viktig med konkurranse for å forbedre tilbud og for å trekke til seg kunder. Slik må det være! Det var godt for alle sammen at Norwegian kom på banen. Det gjør at det blir konkurranse og billigere priser. Hva tror du skjer hvis SAS/Brathens tar knekken på Norwegian? Jo, SAS vil sette opp prisene igjen til priser som er helt forferdelige! Slik er det jo. For da har dem jo ikke noe konkurranse lenger. Da kan de fortsette med sitt monopol og stjele penger fra kundene sine.

Jeg mener personlig at konkurranse er bra. Norwegian er et selskap som er bygget nettop for å skape konkurranse og gi billige flyreiser. SAS Braathens er derimot IKKE det. De er bygget for å ha full enerett på alle strekninger og drive monopol. Jo flere flyselskaper som kommer og skaper konkurranse, jo bedre er det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegar,

 

Det du säger stämmer inte.

SAS har varit "byggt upp" som en monopolist. Precis som alla andra statliga bolag, med allt för många anställda som gör aldeles för lite.

Efter de-reguleringen av flygmarknaden så har SAS varit tvungen att skära hårt i alla utgifter för att bli mer kostnadseffektiva. Det går inte att jämföra SAS på 90 talet med dagens SAS.

Biljettpriserna idag är för låga för att någon ska kunna gå i vinst på de. Det vinner ingen på i längden. Det var Norwegian som kom in på marknaden för att just dumpa priser och ta passagerare. När SAS/BU sparkar anställda och får de kvarvarande att sänka lönerna för att kunna sälja lika billiga biljetter så är de plötsligt monopolister..! Var det inte konkurrens du ville ha???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegar,

 

Det du säger stämmer inte.

SAS har varit "byggt upp" som en monopolist. Precis som alla andra statliga bolag, med allt för många anställda som gör aldeles för lite.

Efter de-reguleringen av flygmarknaden så har SAS varit tvungen att skära hårt i alla utgifter för att bli mer kostnadseffektiva. Det går inte att jämföra SAS på 90 talet med dagens SAS.

Biljettpriserna idag är för låga för att någon ska kunna gå i vinst på de. Det vinner ingen på i längden. Det var Norwegian som kom in på marknaden för att just dumpa priser och ta passagerare. När SAS/BU sparkar anställda och får de kvarvarande att sänka lönerna för att kunna sälja lika billiga biljetter så är de plötsligt monopolister..! Var det inte konkurrens du ville ha???

Først: Ja, jeg vil ha konkurranse. Og jeg sier ikke at de har monopol nå. SAS/Braathens er nå tvunget til å gå ned i pris og gi folk sparken, ellers går de jo konkurs. Men tar de knekken på Norwegian, så vet dere hva som vil skje med SAS/Braathens igjen! Da er det ingen konkurranse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Ja, jeg vil ha konkurranse. Og jeg sier ikke at de har monopol nå. SAS/Braathens er nå tvunget til å gå ned i pris og gi folk sparken, ellers går de jo konkurs. Men tar de knekken på Norwegian, så vet dere hva som vil skje med SAS/Braathens igjen! Da er det ingen konkurranse!

 

 

Neida, hvis Norwegian setter kroken på døra kommer naturligvis SAS/Braathens til å fortsette med lave priser... rett og slett for å gjøre oss forbrukere en tjeneste! Det er jo sånn snille og søte bedrifter fungerer ""

 

(vet en del her har problemer med ironi, så jeg sier fra... dette er ironi!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Ja, jeg vil ha konkurranse. Og jeg sier ikke at de har monopol nå. SAS/Braathens er nå tvunget til å gå ned i pris og gi folk sparken, ellers går de jo konkurs. Men tar de knekken på Norwegian, så vet dere hva som vil skje med SAS/Braathens igjen! Da er det ingen konkurranse!

 

 

Neida, hvis Norwegian setter kroken på døra kommer naturligvis SAS/Braathens til å fortsette med lave priser... rett og slett for å gjøre oss forbrukere en tjeneste! Det er jo sånn snille og søte bedrifter fungerer ""

 

(vet en del her har problemer med ironi, så jeg sier fra... dette er ironi!)

Enig, Morten! Sammenligner SAS Braathens med telenor. usj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen søte snille deg.. BESTEM DEG A.. du sier det er greit med konkurranse helt til den ene konkurerende parten må gi inn håndkle.. er det bare meg eller er det noe med logikken din som skurrer litt.. asså målet med konkuranse er å presse den ene parten ut av markedet.

 

Norwegian har yppa til bråk, nå får dem det. så kommer de å klager forde de ikke klarer å holde med konkuransen de selv har invitert ?? å da går å klager til "mamma" forde at det møter motstand i striden de selv har lagt opp til.. jeg håper for min egene private del at sas/braathens sender norwegian så lang utfor konkursstupet som de kan komme, så trampe på restene.. sånne "mammadalter" som de der har jeg ikke sympati for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neimen søte snille deg.. BESTEM DEG A.. du sier det er greit med konkurranse helt til den ene konkurerende parten må gi inn håndkle.. er det bare meg eller er det noe med logikken din som skurrer litt.. asså målet med konkuranse er å presse den ene parten ut av markedet.

 

Norwegian har yppa til bråk, nå får dem det. så kommer de å klager forde de ikke klarer å holde med konkuransen de selv har invitert ?? å da går å klager til "mamma" forde at det møter motstand i striden de selv har lagt opp til.. jeg håper for min egene private del at sas/braathens sender norwegian så lang utfor konkursstupet som de kan komme, så trampe på restene.. sånne "mammadalter" som de der har jeg ikke sympati for

Nei nei nei, konkurranse handler ikke i dette tilfellet om å presse et enkelt selskap ut av markedet. Det handler om å bedre tilbud, billigere priser, flere reiser, flere muligheter, økt service, etc. Uten konkurranse kan et flyselskap holde på som det vil. Jeg har ikke sagt at jeg ikke vil ha konkurranse. Ikke indirekte en gang. SAS Braathens har godt av konkurranse. Og det mener jeg også Norwegian har. Hvorfor? jo, fordi de kan utvikle hverandre til å bli bedre. Poenget her er ikke at noen skal ut! Det er ikke det konkurranse handler om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkuranse er en fin ting, det er det ikke noe tvil om. Og skulle NAS forsvinne så ville selvfølgeligt forbrukeren tape på det (ikke det at jeg tror bilettene blir dyrere, men det blir mindre billig biletter å få tak i)

 

Men når det gjeler NAS og ders økonomi, så er de kun et offer for deres egen dumhet spesseilt Kjos selv som ikke ser lengre en nesa ahns rekker). De burde holdt seg til de tyngre nisje ruten mellom osl og bgo, svg,trd, etc. Alle med litt økonomisk innsikt skjønner at du ikke selge billig seter til forretningsfolk på mindre ruter der de bare har en eller to daglige avganger. Disse reisende vill ha frihet til å reise når det passer dem. f.eks Oslo- Molde... der var rute tilbude for dårligt for forretningsreisende, slik at NAS ikke fikk noen storkunde avtaler, og dermed var markedet deres begrenset til kun "turister", som ikke er en særlig kjøpesterk gruppe...

 

Det at NAS nå selger biletter til 198 kr. en vei er jo å grave sin egen grav. Av de 198 kronene sitter de kanskje igjenn med 55-65 kroner etter avgiftene og handlingen er trekt i fra.

Og så skal de jo ha råd til lønn.. til både crew og administrasjon, vedlikehold, de-icing om vinteren, etc...

 

Så går Kjos selv ut i media og syter... "sas dreper oss"

Javel? hvem er det som nettop satte prisene (frivilligt) enda mer ned?

 

Jeg har ingen ønsker om at NAS skal gå konk...

men det gjør de vist ikke de begynner å oppføre seg sikkelig, passer sin egen bedrift framfor å være SAS`s vaktbikkje, og ikke minst tar fornuftige priser for bilettene de selger.

 

Bekalger skrivefeil, for dette ble skrevet på 29 sekunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ikke så TV2 nyheten rett for helga. Så kunne de dokumentere at SAS/Braathens kun tilbyr lavprisbiletter på strekninger som Norwegian flyr på.

Billigste bilett hos SAS/Braathens på en rute uten Norwegian konkuranse var på godt over 1000 lappen. (innen sørnorge)

 

Så å si at SAS/Braathens er et lavprisselskap er vel å ta litt vell hardt i. Jeg er rimelig sikker på at den dagen ikke SAS/Braathens har konkuranse kommer de til å skru prisene i været. (Color Air konkursen)

 

Personlig håper jeg på at SAS/Braathens får samme betingelser som Luftfhansa har i Tyskland. Der er de pålagt å ligge 30 Euro over lavpriselskapet Germania der de flyr på samme strekninger. Det er sansynligvis den eneste måten som vil gi konkuranse i Norsk luftfart over tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ikke så TV2 nyheten rett for helga. Så kunne de dokumentere at SAS/Braathens kun tilbyr lavprisbiletter på strekninger som Norwegian flyr på.

 

Som jag skrev i den andra tråden på detta tema.

Varför flyger inte Norwegian på alla destinationer som SAS/BU flyger?

 

Därför att de inte klarar att traffikera de med vinst.

Norwegian väljer medvetet att traffikera destinationer där de får mest pengar i kassan, resten av norge driter de i.

Eftersom det är svårt att få vinst resultat på dessa destinationer, är det då så konstigt att SAS tar mer betalt där???

 

En generell fråga:

Vad måste SAS/BU göra för att kunna få sälja lika billiga biljetter som Norwegian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de av dere som ikke så TV2 nyheten rett for helga. Så kunne de dokumentere at SAS/Braathens kun tilbyr lavprisbiletter på strekninger som Norwegian flyr på.

Billigste bilett hos SAS/Braathens på en rute uten Norwegian konkuranse var på godt over 1000 lappen. (innen sørnorge)

 

Så å si at SAS/Braathens er et lavprisselskap er vel å ta litt vell hardt i. Jeg er rimelig sikker på at den dagen ikke SAS/Braathens har konkuranse kommer de til å skru prisene i været. (Color Air konkursen)

 

Personlig håper jeg på at SAS/Braathens får samme betingelser som Luftfhansa har i Tyskland. Der er de pålagt å ligge 30 Euro over lavpriselskapet Germania der de flyr på samme strekninger. Det er sansynligvis den eneste måten som vil gi konkuranse i Norsk luftfart over tid.

 

Tull fra ende til annen.

 

på OSL-HAU flyr ikke NAS, og du kan uten problemer få biletter til 323,- pr. vei.

 

Og det gjelder og de øvrige strekningene NAS ikke flyr på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så går Kjos selv ut i media og syter... "sas dreper oss"

 

Ja, och så kan vi läsa idag att han har pengar nog att driva på så i 5-6 år... Det är ungefär lika länge som SAS kan leva med senaste år underskott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Ja, jeg vil ha konkurranse. Og jeg sier ikke at de har monopol nå. SAS/Braathens er nå tvunget til å gå ned i pris og gi folk sparken, ellers går de jo konkurs.

 

Ja, SAS har ju gjort och gör ju just det...

 

Vad mer måste SAS göra för att få lov att sälja lika billiga biljetter som Norwegian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til deg Jørgen. Ønsker du Norwegian ut av markedet slik at SAS Braathens kan holde på alene?

 

Nej, det gör jag inte! Av flera anledningar. Den mest personliga är att jag har flera goda vänner som arbetar där, en mer objektiv anledning är att det finns utrymme för de. Men den här nedåtgående pris spiralen som gör att ingen tjänar pengar på att flyga passagerare kan inte hålla på i all evighet. Priserna är för låga idag.

 

Jag har tro på en sorts statlig taxt på flygning. Så finns det ett givet pris på förflyttning från A till B, sen är det upp till flyselskaperna hur stor vinst de kan göra ut av det. Det går inte att tro på den fria marknads konkurrensen i ett så litet land som Norge.

 

Det är väl svar på din fråga... Kan du svara på min?

 

Vad måste SAS göra för att få sälja lika billiga biljetter som Norwegian?

 

Du kan få en till:

Om Norwegian inte dumpat priserna nu, hur kommer det sig att de kan sälja billigare och billigare biljetter, men inte SAS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål til deg Jørgen. Ønsker du Norwegian ut av markedet slik at SAS Braathens kan holde på alene?

 

Nej, det gör jag inte! Av flera anledningar. Den mest personliga är att jag har flera goda vänner som arbetar där, en mer objektiv anledning är att det finns utrymme för de. Men den här nedåtgående pris spiralen som gör att ingen tjänar pengar på att flyga passagerare kan inte hålla på i all evighet. Priserna är för låga idag.

 

Jag har tro på en sorts statlig taxt på flygning. Så finns det ett givet pris på förflyttning från A till B, sen är det upp till flyselskaperna hur stor vinst de kan göra ut av det. Det går inte att tro på den fria marknads konkurrensen i ett så litet land som Norge.

 

Det är väl svar på din fråga... Kan du svara på min?

 

Vad måste SAS göra för att få sälja lika billiga biljetter som Norwegian?

 

Du kan få en till:

Om Norwegian inte dumpat priserna nu, hur kommer det sig att de kan sälja billigare och billigare biljetter, men inte SAS?

Jeg synes SAS Braathens bær være svært forsiktig med å dumpe prisene, fordi de er i ferd med å danke ut et selskap slik at de står igjen alene i Norge med monopol. Konkurranse? Jo, men det MÅ ikke føre til konkurranse som gjør at det IKKE blir konkurranse lenger. Jeg mener at konkurransetilsynet bør gripe inn og holde et øye med SAS Braathens. Det er bare tull at SAS Braathens ønsker Norwegian på markedet. Nowegian er avhengig av å dumpe prisene for å overleve. Det er deres siste redning. Hva annet skal de gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har genomfört spareprogram på 14 miljarder, och mer ska till. Det är klart att SAS kan sälja billigare biljetter idag!

 

Det er mulig at de kan selge biligie biletter idag en får noen år siden.

 

Jørgen! Kan du svare på dette? I en slik økonomisk situasjon som SAS er i, synes du det da er riktig at de "dumper" prisene?

 

Er det da moralsk riktig av SAS ledelsen å ta ut milionbonuser uten å nøle?

 

Først kan SAS få seg en ledelse som kan sin besøkstid. (moralsk) Så kan de få retta opp økonomien sin. Når dette er gjort kan de få lov til å sette ned prisene til et fornufitig nivå som gir en sunn konkuranse og sammtidig gir en fortjenste.

 

Ingen av partene er tjent med de priser som er på markede idag over langre sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, SAS group har lang vei å gå for å tjene penger ennå. Dagens resultat for første kvartal viser over 1.5 milliarder SEK i underskudd. SAS bør vel ikke droppe prisene for å skvise DY, ser ikke ut til at SAS har råd til å gjøre det i hvertfall. Det er nok et rått forsøk på å skvise vekk DY som er i gang, og kan konkurransetilsynet bevise det så kan faktisk SAS få store bøter. Konkurransetilsynet kan ilegge bøter i henhold til EU-regler på opptil 10% av årsomsetningen. Jeg tror ikke SAS har råd til 1 milliard SEK i bot.

 

Jan Roar Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nowegian er avhengig av å dumpe prisene for å overleve. Det er deres siste redning. Hva annet skal de gjøre?

 

""

 

Vad annat ska SAS/BU göra???

Kampen om passagerarna går genom prisen på biljetten.

NAS kom på banan och sålde biljetter under kostpris, SAS/BU sparade in en hög med utgifter gen om att sparka anställda och tvinga ned lönen. Så måste SAS/BU sänka priserna för att få tillbaks sina kunder.

Vad annat kan SAS/BU göra???

 

Dessutom så svarade du inte på min fråga:

Vad måste SAS/BU göra för att få sälja lika billiga biljetter som Norwegian?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at de kan selge biligie biletter idag en får noen år siden.

 

Ja, det är det.

 

Jørgen! Kan du svare på dette? I en slik økonomisk situasjon som SAS er i, synes du det da er riktig at de "dumper" prisene?

 

Vem dumpar priserna?

Norwegian kom på marknaden med väsentligt billigare biljetter, men har ännu till godo att gå med vinst.

Dumpade inte de priserna på marknaden?

 

SAS/BU svarar med att spara kraftigt på sina utgifter, något som hundratals SAS anställda fått erfara när de gått till AETAT. Så kan de sätta ned priserna. När SAS/BU sätter ned priserna så sätter Norwegian ned priserna.

 

Varför får Norwegian sätta ned priserna men inte SAS/BU?

 

Er det da moralsk riktig av SAS ledelsen å ta ut milionbonuser uten å nøle?

 

Eh? Nej. Vad har det med diskussionen att göra?

 

Først kan SAS få seg en ledelse som kan sin besøkstid. (moralsk) Så kan de få retta opp økonomien sin. Når dette er gjort kan de få lov til å sette ned prisene til et fornufitig nivå som gir en sunn konkuranse og sammtidig gir en fortjenste.

 

Att styret gett Lindegaard för hög lön rättar de upp nu.

 

I övrigt så håller SAS på att reda upp sin ekonomiska situation.

Man delar upp SAS i 4 bolag för att få bättre ekonomisk kontroll.

Man har sparkat (pågår fortfarande) överflödig personal.

Man sänker lönerna till personalen.

Vad mer måste SAS göra?

 

Till diskussionen hör också att BU går med vinst då.

http://www.boarding.no/art.asp?id=11887

SAS Norge slås ju ihop med BU för att vara konkurrens kraftiga på pris.

 

SAS gör allt de kan för att kunna följa sina konkurrenter som säljer billigare biljetter... Varför får de inte lov till det???

 

Ingen av partene er tjent med de priser som er på markede idag over langre sikt.

 

Nej, det är de inte.

Men är det SAS fel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er sikkert, SAS group har lang vei å gå for å tjene penger ennå. Dagens resultat for første kvartal viser over 1.5 milliarder SEK i underskudd. SAS bør vel ikke droppe prisene for å skvise DY, ser ikke ut til at SAS har råd til å gjøre det i hvertfall. Det er nok et rått forsøk på å skvise vekk DY som er i gang

 

SAS gruppen nej. Men BU går så det brakar:

http://www.boarding.no/art.asp?id=11887

Och det är ju främst BU i SAS gruppen som konkurrerar med DY. SAS bolagiseras i 4 bolag (Svensk, Norsk, Dansk och Interkontinental) och SAS Norge slås ihop med BU för att bli konkurrenskraftigt.

 

Hela diskussionen är galen!

 

Drit i SAS/BU/DY, för några sekunder..!

 

Om 2 bedrifter konkurrerar om salget en vara, så sätter den ena ned prisen för att få upp salget. Så svarar den andra bedriften med att sätta ned sin pris för att inte mista kunder. Så fortsätter det till båda går med förlust.

Vilken bedrift bär skulden till detta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og tvilsomt om konkuransetilsynet gir en bot på 1 milliard kr. Da skviser jo konkuransetilsynet ut SAS. Og SAS sin laveste pris er jo høyere enn Norwegian sin laveste, selv før de satt ned prisene yttligere. Det kan ikke være sånn at SAS må sette prisen 200 kr over hva NAS, det blir for dumt.

 

Norwegian må tåle litt konkuranse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vem dumpar priserna?

 

La meg se!

 

For omlag 5 uker siden anonserte Norwegian at de ville øke prisene for å dekke inn momsen som de er blitt pålagt å betale av bilettene di selger. Så kommer SAS/Braathens med priser som går under Norwegians opprinelige priser. Så senker Norwegian sine priser får å svare på SAS/Braathens tiltak.

 

Norwegian kom inn som en rent lavprisselskap. De solgte i utgangspunktet bilettene med fortjenste, dog ikke så stor.

 

Rigtig nok gikk de med underskud ifjor som du korekt sier Jørgen. Men Jørgen, Kor realstisk er det å få et nytt selskap til å drive med pluss i regnsakpene ifra Dag en? Underskuddet de hadde ifjor var mindre en de opprinelig hadde regna med ifra starten av.

 

Du spør hva som skal til for at SAS/Braathens skal få lov til å selge like billige biletter som Norwegian. Der mener jeg at det burde de ikke få, siden de er alt for dominerende på det Norske Markede. Viser her til saken mellom Luffthansa og Germania i Tyskland! Germania komm på markede med langt lavere priser en Lufthansa. Lufthansa dumpet prisene sine på de konkuranseutsatte strekniger. Dette er akkurat det SAS/braathens gjør nå. I Tyskland ble Lufthansa pålagt av myndigehtene å kjøre med 30Euro høre pris en Germania fordi at de var så dominerende på markede for at Germania skulle få mulighet til å overleve i markede. Det samme burde nå Norske myndigheter gjøre med SAS/Braathens for å sikre at fortsatt blir konkuranse om flypassasjerene i Norge.

 

Det vil ta mange år før at Norwegian kan matche SAS/Braathens på antal avganger å seter på innenlandsnette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil ta mange år før at Norwegian kan matche SAS/Braathens på antal avganger å seter på innenlandsnette.

 

Och tills dess ska SAS/BU bara se på medan Norwegian får deras kunder?

Är det konkurrens?

 

Jag minns många kommentarer om hur SAS var allt för sen med att göra något för att ta upp konkurrensen med lågpris bolagen... Vad är meningen med det om de inte får lov att konkurrera?

 

Vad med Norwegians avtal med Nordic Airlink om att dela OSL-STO mellan sig, så de inte flyger på samma tider?

 

Det är det ingen som bryr sig om. När SAS och Maersk blev eniga om att dela STO-CPH mellan sig så blev det liv.

 

Konkurrens lagstiftingen favoriserar små bolag. Likhet inför lagen..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Opprett ny...