Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På siste flyin oppererte vi med SLOT-tider. Morrå se her hvor mange som egentlig vet hva dette er. Vi kommer til å benytte SLOT i de fleste flyins fremover så det er greit at dere som piloter også vet hva det er og hvordan dere skal forholde dere til dette.

 

Noen forslag?????

 

Altså:

Hva er SLOT og hvordan skal dere forholde dere til denne??

Skrevet

SLOT tid ordningen under forrige fly-in synes jeg var en meget flott løsning!

Men jeg synes heller vi burde sette SLOT tid til når vi har planer om å forlate gaten, og at vi iallefall får 10 min +/- av SLOT tiden vår.

Jeg kom også på at det kunne vært nyttig å få tildelt en gate ved bestilling av slot tid ved departure?

Hvis dette ikke blir for komplisert..

 

Her er forøvrig et utrag fra en ATC side jeg fant:

Aircraft are expected to depart no earlier than 15 minutes prior to assigned departure slot time and no later than 15 minutes after assigned departure slot time.

 

Synes også det burde være mulighet for å slette SLOT'en sin, slik at andre kan ta den.

Skrevet

Heisann alle, og takk for et bra fly-in!

 

Slot-tider ja, det er vel et av de mest geniale påfunn i luftfarten på lenge. Mange var skeptiske da dette ble innført, men det har vist seg å virke over all forventning! Så får det heller være at en gjennomsnittlig passasjer ikke skjønner hvorfor han kan bli stående å vente på Bardufoss på grunn av trafikk mens han ikke ser et eneste fly ut av vinduet.

 

Det heter seg jo at man skal forsøke å ta av så nært opptil slot-tiden som mulig. Den riktige betegnelsen er nå egentlig CTOT da, som står for Calculated Take Off Time. Denne tiden må ikke forvirres med EOBT (Estimated Off Block Time), som er tiden man forventer å forlate gate. Det er vel også denne tiden som står i rutetabellene. Men ihvertfall, tidsbegrensningene i forbindelse med en CTOT, er sånn at du kan tillates å ta av inntil 5 minutter før tiden og 10 minutter etter. Utover disse tidene skal flygingen ikke tillates å ta av. Så er det pilotens ansvar å være klar for taxi i tide til å rekke denne tiden. Hva slags tilpasninger som gjøres i forbindelse med fly-in på VATSIM skal nå ikke jeg legge meg oppi!

 

Safe landings folkens!

 

-Trond-

Skrevet

Einar Kristiansen skrev:

Hørtes greit ut,da blir det et litt bedre system for ATC. Og bedre flyt i trafikken ikke minst..

SLOT-tid = Den tiden du skal være klar for take off.

Da synes jeg at vi skal bruke EOBT istedet for SLOT...

Så blir det litt lettere for Ground/Delivery ved de kommende Fly-in's ""?

 

 

Skrevet

Nei, jeg holder på SLOT tid, slik som det ble brukt på forrige flyin. SLOT-tid blir tildelt el fly/selskaps rute, mens EOBT beregnes av pilot/selskap, og denne kan jo variere etter om flyet ønsker de-ice eller ikke, hvor stor flyplassen er osv. Det er ikke på grunn av ground/delivery man har SLOT tider heller, og de klarer nok jobben uten problem. SLOT-tidene er først og fremst til for å hindre opphoping av fly i luftfrommet rundt ankomstflyplassen, det er klart alle fly vil ta av og lande i rushtrafikken, og det er like klart det ikke er plass til alle, derfor den geniale SLOT-løsningen.

 

En annen grunn til å bruke SLOT-fremfor EOBT: I alle selskap jeg kjenner til så beregnes EOBT fra det tidspunktet parking brakes blir released for første gang. Etter dette kan det jo skje mangt, og i verste fall er man ikke i luften før mange timer etter denne tiden. Alikevel holder flyet sin EOBT-tid. Med andre ord går det ikke an å lage et system på dette

Skrevet
Einar Halvorsen skrev:
Hørtes greit ut,da blir det et litt bedre system for ATC. Og bedre flyt i trafikken ikke minst..

SLOT-tid = Den tiden du skal være klar for take off.

Da synes jeg at vi skal bruke EOBT istedet for SLOT...

Så blir det litt lettere for Ground/Delivery ved de kommende Fly-in's ""?

 

 

Ikke jeg som skrev men Einar Kristiansen ""

Skrevet

Trond ga en fin forklaring på hva SLOT-tid er. Tror nok dere kan venne dere til dette med en gang. I fremtidens flyin, spesielt de av noen størrelse, kommer vi til å opperere med SLOT-tider. Etterhvert som dere som piloter blir vant til dette, samt å prebooke flightider, så vil også de som er ATC stramme inn på dette. Dvs at logger du på for sent, så kan du risikrere å måtte vente til det er plass for avgang før du kommer deg avgårde. Kommer du for tidlig kan du også risikere å måtte vente til det er ledig plass for avgang, i verste fall helt til den SLOT-tiden du har valgt.

 

Hvorfor gjør vi dette??

 

Jo av flere grunner. Bl.a.:

Ved store flyin vil det være behov får å spre trafikken.

Vi ønsker at ATC skal kunne være forberedt og kunne planlegge sin jobb.

Pilotene blir mer displinerte og må planlegger sine turer på flyin.

Vi får en viss følelse av "real life".

Vi kan planlegge ATC-dekningen.

Vi forhindrer at en mengde piloter plutselig dukker opp på en gang og det blir kaos.

Vi jobber med å få et system som skriver ut ferdig flightstrips for de som har booket flighter. Strips som ATC kan skrive ut og benytte direkte.

 

Dette betyr ikke at dere ikke får fly, men som før sagt, dere må planlegge.

 

Videre veit vi også at det dukker opp piloter som ikke har booket flighter og disse skal også avgårde, men de må akseptere at de må vente til det er plass for å sende dem avgårde.

 

Vi kommer også i større grad til å samarbeide med de andre flyplassene som er involvert i flyinet. Dette betyr at dersom det er fullt på f.eks. ESSA så kan man risikere å måtte vente litt før man kommer avgårde. Har jo ikke hensikt å sende avgårde fly som ikke kommer ned.

 

Det vil også komme mindre flyin hvor vi setter fokus på spesielle tema. F.eks. det å kunne fly en holding, fly svinger for å få linet alle opp på rekke, lære riktig fraseolofgi etc.

 

Jeg anmoder også alle, både ATC og piloter om å lese fraseologien flere ganger. Det sies mye "rart" og unødvendig av både piloter og ATC til daglig. Under et flyin er det spesielt viktig at det viktige sies og ikke mer. Her kan vi alle bli mye bedre, meg selv inkludert. Dette vil det bli trent på i fremtiden.

 

La meg ta et eksempel:

Et fly har landet og fått takseklarering til gate. Da kan FP stenges og all kontakt med flyet opphøre. Piloten trenger ikke/skal ikke behøve å melde "engine shut down" eller be om det samme. Helt unødvendig og blir ikke praktisert real life. Be piloten "SQ-stand by and bye sir".

 

ATC kan også med fordel sette seg ned nå i rolige tider og lese manualene til ASRC. Her er enda mye å lære. Bl.a. hvordan man får tak i et fly som SQ-stand by, eller et man bare ser som en prikk. Dessuten må dere bli flinkere til å benytte funksjonene med å angi klarert høyde på flyene før dere gir H/O. Også dette med å sette på v eller t eller r for å angi om piloten har voice, tekst eller bare read-muligheter. Ikke alle pilotene setter dette i Remarkfeltet i FP og da kan vi som ATC på en meget enkelt måte sette dette for dem. Det samme gjelder å benytte F9 for tildelig av SQ-koder.

 

Så alt i alt har vi alle mye igjen å lære og det er mange ting vi kan lage små flyin om i fremtiden.

 

Se you all in the skies.

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...