Gå til innhold

Belysning


John E Lium

Anbefalte innlegg

Grovt sett:

 

Ved gate/preflight: Nav lights og Position lights ON

 

Ved pushback/engine startup: Beacon, taxi lights og rwy turnoff lights ON, i tilleg til de over

 

Ved line up på rwy/cleared to T/O: Strobes og Landing lights ON, i tillegg til de over

 

Ved gear up: Taxi Lights og rwy turnoff lights OFF

 

Passerer 10.000ft: Landing lights OFF

 

Descending thru 10.000ft: Landing lights ON

 

ved Gear Down: Taxi lights og rwy turnoff lights ON

 

Når du forlater rwy: Strobes og Landing lights OFF

 

Ved gate/engine shutdown: Beacon, Taxi lights og rwy turnoff lights OFF, og da skal kun NAV lights og position lights være på..

 

Beacon skal kun være på når motorene går..

 

Tror ikke dette skal være så altfor fjernt fra real life..

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har personlig aldri sett en real checklist der høyde er angitt for landing lights, men det var vanlig tidligere, og er nok SOP i noen selskaper fremdeles å i vertfall ha landingslyset på under climb til FL100 passeres. Men de fleste selskap tar ikke landingslysene på før siste del av innflyging/final. Dette er også delvis opp til kapteinen, og man ser eksempler på at man f.eks. slår av strobe light i tette skyer for å unngå å blende opp og plage passasjerene (kan noen bekrefte at dette stemmer? Jeg har selv stusset på det, men leste det selv i en ganske sikker kilde. Men jeg mener at det under tette skyer er når man trenger strobes mest)

 

Taxi-light bør ikke komme på før p/b er ferdig, og helst etter flyet hars ving vekk fra gate for å unngå å blende bakkemannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt at vi slår av strobe lights i f.eks. tåke eller skyer av og til, spesielt på natta. Grunnen er at det blender noe jæk.... Om du tenker på at man trenger det der mer enn andre steder pga å lettere se hverandre og unngå kollisjon så... glem det. I tette skyer ser du kanskje 50 meter, og når begge flyene kommer mot hverandre med f.eks. 900 km/t, totalt 1800 km/t, da bruker man ikke mange tusendels sekunder på 50 meter, og man klarer ikke å styre unna uansett (har ikke engang sjans til å reagere). Så strobe lights har uansett ikke så stor hensikt i skyer.

 

Ellers er dette med landingslys en prosedyre som varierer ifra sted til sted. Personlig pleier jeg å ta et landingslys "når jeg føler for det", og SENEST på tidlig finale. Det andre (de andre) tar jeg når jeg er klarert til å lande eller har fått rullebanen fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd at strobe har blitt slått av under skygjennomgang på kveldsflyging fra Flesland til Torp fordi blinkingen ble plagsom i cockpit...

 

Var faktisk noe ekkelt å se "stillbilder" av skyene hvert sekund, men fant snart ut at å se innsiden av skyene flombelyst av landingslysene i FL150 ikke var noe bedre..

 

Det var vel bred enighet blant oss tre i cockpit at skyene gjorde seg best i mørket, så lyset gikk like fort av som det gikk på... ""

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalt setter man landing lights på når man kommer inn i trafikkert område, slik at andre fly har mulighet til å se deg. Noen selskaper definerer dette som under 10 000 fot, andre selskaper har andre definisjoner.

 

Inne i skyer er det vanlig å skru av det lyset som måtte virke forstyrrende i cockpit (strobes, landing light, taxi light, etc). Landingslysene kan være svært forstyrrende i tette snøbyger på natten. Da får man et skikkelig "Star Wars lyshastighetsaksellerasjons-bilde" i cockpitvinduet. Kult å se på, men man vil jo gjerne se rullebanen også...

 

Har man skrudd lyset av, er det selvfølgelig et lite poeng å skru det på når man kommer ned under skyene igjen.

 

Når man får landingsklarering er det vanlig å skru taxelyset, eller annet lys på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min side av saken:

 

Position (NAV) - ON så lenge solen er mindre enn 0° over horisonten. Ser de har de på om dagen også; ikke skjønner jeg hvorfor ""

Den brukes når det er overskyet???

 

Wing light - Brukes til inspeksjon av vingen når det er mørkt.

 

Anticollision/Beacon - set ON før gate departure eller engine startup om det skjer ved gate. Den brukes også om flyet skal taues rundt på flyplassen.

 

Strobe - ON så lenge flyet er airborne. Bryteren kan vel også settes til AUTO slik at de slår seg av og på av seg selv ved takeoff/landing.

 

Etter takeoff - Ved gear up har Taxi light liten nytte. Landinglights OFF ligger i CLIMB checklist som blir gjennomgått når man har kommet seg litt oppover i luften og kommunikasjonen med ATC har roet seg litt.

 

Descent under 10000fot - Passing 10000feet settes Runway turnoff-lights ON. Gear down set Taxi light ON og ved klarert landing set Landing lights EXT (standardlys + ekstra lys som er felt ned ut av vingen) om det ikke hindrer sikten. Er det tåke går de til DIM som altså kun er det ene settet.

 

Disse fungerer som en signalisering til omgivelsene om at "Jeg skal lande". Om det er radiosvikt og du er tvunget til å lande på nærmeste flyplass, kan du blinke med landingslysene gjentatte ganger for å fange oppmerksomheten til tårnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i diskusjonen!

Du kan poste innlegg nå og registrere deg senere. Hvis du har en brukerkonto kan du logge inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet …

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Opprett ny...